سیدحسن خمینی: ستیز با واقعیت «فضای مجازی»، سر به صخره کوفتن است / اوایل، به «بلندگو» هم می گفتند «بوق شیطان»!

جماران نوشت : یادگار امام با گلایه شدید از بی‌توجهی بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور به امام خمینی گفت: این مسأله یا ناشی از تحلیل غلط یا بی‌توجهی است. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. 

  • حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آیین رونمایی از نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی و مجموعه تبیان که پیش از ظهر امروز دوشنبه ۸ خردادماه در حسینیه جماران برگزار شد، با بیان این‌که فضای مجازی یک واقعیت است، گفت: در مواجهه با فضای مجازی، بسیاری همان نوع مواجهه‌ای را به کار می‌برند که در اوایل آمدن بلندگو به کار گرفته بودند و آن را تحریم کرده بودند و به عنوان «بوق شیطان» یاد می‌کردند. مواجهه ای که بعدها در مورد رادیو یا ماهواره هم اتفاق افتاد. ولی این‌ پدیده ها واقعیت‌هایی است که خوب یا بد وجود دارد و ما امکان نفی آن‌ها را نداریم؛ نه تنها ما بلکه هیچکس نمی‌تواند واقعیت را نفی کند. زمانی که یک واقعیت خود را تحمیل می‌کند، باید آن را مدیریت کرد.
  • وی اظهار کرد: بسیاری، به دنبال تغییر جهان یا تفسیر جهان هستند، اما ما باید به دنبال استفاده از جهان باشیم؛ فضای مجازی واقعیت جهان امروز است و خوب یا بد آن چندان مهم نیست. ستیز با این واقعیت سر به صخره کوفتن است. یادگار امام با اشاره به اقدامات مرکز نور در عرصه دیجیتال گفت: اقدامات مجموعه نور از این جهت ارزشمند است که بسیار زودتر فهمید باید از این بستر استفاده کرد.

  • وی با اشاره به اینکه امروزه سبک زندگی تغییر کرده است، ادامه داد: در این فضای جدید ما تنها نیستیم، بلکه کل جهان با آن مواجه است. ما از منظر دینی به مسأله نگاه می‌کنیم و دنیا نیز آشفته ی فرهنگ‌سنتی خود است. اما می‌توان از بستر جدید و فضای مجازی استفاده کرد و بهره برد؛ یعنی همانطور که این فضا آسیب می‌رساند، می‌توان از آن بهره نیز برد و منفعت رساند.

  • یادگار امام یادآور شد: تحول عجیبی نسبت به گذشته در فضای دیجیتال رخ داده است و اکنون نیز هوش مصنوعی مطرح است که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. لذا تعبیر خوب و بد در مورد این پدیده ها معنا ندارد خود را گرفتار بحث‌های بیهوده در مورد این فضا نکنیم.

  • سید حسن خمینی افزود: باید بررسی شود که در فضای جدید راهکارهای حفظ حریم خانواده و حفظ سنت چیست؟ روزی ماهواره آمد و فکر می‌کردیم با ممنوعیت می‌توان از آن جلوگیری کرد. اما تبدیل به یک واقعیت شد و تمام قوانین ممنوعیت ماهواره فراموش شد.

  • وی با اشاره به تحولات سریع در حوزه دیجیتال گفت: متدنین و انقلابی‌ها باید آینده پژوهی کنند و جلوتر از تحولات اعلام کنند چه کار باید کرد و مثلا برای ۱۰ سال آینده چه اقداماتی لازم است انجام شود؛ چرا که با نفی و تقابل از عقب قافله می دویم و همیشه عقب خواهیم ماند. ما باید واقعیت را بپذیریم‌ و خود را با آن سازگار کنیم.

  • سید حسن خمینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام تنها متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیست، بلکه تفاوت امام با تمام بزرگان است که همه هویت جمهوری اسلامی امام است. اگر دیگران فکر کنند که پرداختن به آثار امام تنها وظیفه موسسه است، کار به جایی نمی‌رسد.

  • وی افزود: باید از بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور گله کرد که نسبت به امام یا بی‌توجه‌ هستند یا یا کم توجه؛ نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با امام مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام قیاس می‌شود. سید حسن ادامه داد: اصل، امام است. هر چیزی که با متن مقدس انقلاب و آن بنیان مرصوص انقلاب در تضاد است، باید کنار برود. این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب دارند.

  • وی در پایان عنوان کرد: به دلیل آن‌که امام پایه‌گذار است، تمام هجمه‌ها متوجه ایشان است. چون هجمه کنندگان به خوبی می‌دانند اگر این بنیان را بزنند، تمام شاخه ها مانند یک درخت بی‌ریشه خشک می‌شود. بنابراین، همه باید در این خصوص همت کنند و تنها موسسه تنظیم و نشر آثار امام در این زمینه فعال نباشد. بلکه با همکاری تمام بخش‌ها می‌توان اقدامات ارزشمند مشترکی انجام داد.

  • سید حسن خمینی در ابتدای سخنان خود با اشاره به رونمایی از نرم افزار جدید آثار امام و آیت الله مصطفی خمینی، آن را اقدام ارزشمندی خواند که از سوی مرکز علوم کامپیوتری نور و موسسه تنظیم و نشر امام به ثمر نشسته و از آن تقدیر کرد. وی با اشاره آشنایی سی ساله خود با مرکز علوم کامپیوتری نور افزود: کسی نیست که بخواهد تحقیق یا مطالعه ای کند و از مجموعه نور بی بهره باشد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1771630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =