بورل: مخارج دفاعی اتحادیه اروپا در برابر تهدیدهای خارجی ناکافی است

ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی پیرامون ابعاد بحران اوکراین و آنچه او بازگشت جنگ‌های زمینی به مرزهای اروپا نامید، بر لزوم تقویت قوای دفاعی اتحادیه تاکید و اضافه کرد: مخارج دفاعی اتحادیه اروپا در برابر تهدیدهای خارجی ناکافی است.

جوسپ بورل در این یادداشت که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده است، نوشت: با حمله روسیه به اوکراین، جنگ زمینی با شدت بالا به مرزهای ما بازگشته است. ما طی دهه‌ها در اروپا شاهد جنگ بین ملت‌ها با چنین شدتی نبوده‌ایم و این جنگ بسیار بیشتر از آن چیزی که هر کسی، از جمله (ولادیمیر) پوتین می توانست انتظارش را داشته باشد، ادامه دارد.

وی افزود: اتحادیه اروپا از اوکراین برای رویارویی در برابر روسیه حمایت می‌کند، اما باید چشم‌انداز امنیتی – اساسی و تهدیدات جدیدی که را با آن روبرو هستیم درک و در مورد تجهیزات نظامی مورد نیاز به نحو مطلوب تصمیم‌گیری کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که بحث در این باره آغاز شده و «من به عنوان رئیس آژانس دفاعی اروپا (EDA)، هفته پیش اولین تحلیل آژانس را از پیامدهای جنگ برای آینده توانمندی های دفاعی با وزرای دفاع اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشتم. »

وی عنوان کرد که مخارج دفاعی اتحادیه اروپا در برابر تهدیدهای خارجی کافی نیست و بر همین اساس خواستار افزایش همکاری‌های نظامی میان کشورهای عضو اتحادیه و ناتو شد.

این دیپلمات اسپانیایی با اشاره به اهمیت فناوری‌های جدید نظامی افزود: آنچه ما از جنگ جاری آموخته ایم این است که عملیات طولانی مدت در مقیاس بزرگ با شدت بالا نیازمند آمار بالایی از تجهیزات نظامی است که باید توسط انبارهای بزرگ پشتیبانی شود.

وی ادامه داد: ما اغلب در اروپا روی تعداد محدودی از تجهیزات با بالاترین کیفیت ممکن تمرکز کرده‌ایم و توجه به کمیت را کنار گذاشته‌ایم. هرچند ما باید برتری فناوری خود را حفظ کنیم، اما باید به دقت در نظر داشته باشیم که چگونه تعادل کمیت و کیفیت را در برخی زمینه ها حفظ کنیم. به قول معروف، در جنگ، کمیت یک کیفیت بشمار می‌رود.

بورل افزود: در نهایت، جنگ اوکراین اهمیت تدارکات پایدار، انعطاف‌پذیر و مؤثر را نشان داد چرا که تحرک نظامی برای واکنش به هرگونه تهدید و دستیابی به برتری عملیاتی حیاتی است. همانطور که ژنرال بردلی به قول معروف گفت: «آماتورها درباره استراتژی صحبت می کنند. حرفه ای ها درباره تدارکات صحبت می کنند.» این به گفته وی، مساله‌ای است که طی ماه های آینده بیشتر آشکار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1771762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =