صنوف نقش پررنگی در اقتصاد شهر ایفا می‌کنند و از گذشته به عنوان معتمدین مردم و حوزه شناخته می شدند، لذا معاونت فرهنگی هنری شهرداری قصد دارد در دومین آیین تجلیل از ماندگاران بازار و اصناف که روز19 مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود از 135 بازاری نمونه قدردانی کند.

به گزارش خبرآنلاین، جواد حیدری‌پور دبیر آیین تجلیل از ماندگاران بازار و اصناف گفت که تجلیل از ماندگاران بازار و اصناف محور اصلی این آیین است و مطابق ساختار و شاخص‌های تعیین شده در این دوره نیز به معرفی منتخبین اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه هدف از تقدیر از ماندگاران اصناف و بازار ارتقاء فرهنگ وجدان کاری، امانتداری و کسب درآمد و رزق حلال است، گفت: زمینه سازی برای ایجاد شبکه همیاران فرهنگی و تحت پوشش قرار گرفتن بازاریان، اصناف و خانواده‌هایشان، ترویج صفات ویژه ای چون مردم‌داری، صداقت، امانتداری، مروت، تواضع، دستگیری از فقرا و درماندگان و کارهای عام المنفعه و قرض الحسنه، پرهیز از دروغ و قسم، ریا و ربا که از گذشته در میان کسبه بازار زبانزد بوده است، بخشی از اهداف این آیین بوده است.
حیدرپور با بیان اینکه ارتقاء نقش بازاریان و کسبه در بهبود وضعیت فرهنگی منطقه یکی دیگر از اهداف مورد نظر این آیین بوده است، گفت: در این مراسم از 5 نفر از بزرگان و پیشکسوتان بازار تجلیل می‌شود. همچنین از میان 135 منتخب 5 نفر به نمایندگی از صنوف تولیدی، 5 نفر به نمایندگی از صنوف توزیعی و 5 نفر به انتخاب جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف بر روی سن تقدیر می‌شوند.
وی نحوه انتخاب افراد شاخص یکی از تفاوت‌های دومین آیین تجلیل از اصناف با دوره نخست را از تفاوتهای مراسم امسال با سال گذشته دانست و افزود: این شکل که در دوره گذشته افراد و نهادهای گوناگون به طور مکتوب یا از طریق سایت نسبت به معرفی افراد پیشنهادی اقدام می‌کردند و در کمیته داوری مطابق شاخص‌های مصوب بررسی‌های لازم انجام می‌شد اما این شیوه بنا به درخواست مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی و به دلیل تعدد بسیار بالای نهادهای پیشنهاد دهنده تغییر کرد و خود اصناف در این دوره برگزیدگان خود را معرفی کردند.
حیدرپور با اشاره به شاخص‌های انتخاب بازاریان و اصناف برگزیده تصریح کرد: پیشگامی در ترویج اقامه نماز و فریضه امر به معروف و نهی از منکر، پایبندی به اهداف انقلاب، ایثارگری و حضور و پشتیبانی از دفاع مقدس و وقایع سرنوشت ساز تاریخی کشور، حضور موثر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، اخلاق‌گرایی، ورود به کارهای خیر و عام‌المنفعه، دستگیری از نیازمندان، صداقت، امانتداری و مشکل گشایی در بین کسبه و بازاریان از ویژگی‌هایی بوده که افراد منتخب داشته‌اند.وی تاکید کرد: نشان کاسب حبیب‌الله بر سر حجره یا مغازه‌های کاسبان برتر نصب می‌شود.
در ادامه علیرضا رأسی عضو شورای سیاست‌گذاری این آیین گفت: تنها بازاریان در این انتخاب دخیل نبوده و مغازه‌داران سایر مناطق نیز در این انتخاب در نظر گرفته شده بودند.
وی تاکید کرد:‌ کسبه قدیم با یاد و نام خدا مغازه‌های خود را باز می‌کردند و جزو معتمدین محل بودند اما این آیین در میان کسبه جوان کمرنگ شده است و تلاش می‌کنیم با تجلیل از بزرگان بازار این ارزش‌ها را زنده کنیم.
محمد آزاد یکی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری این مراسم نیز با بیان اینکه سه میلیون واحد صنفی در سراسر کشور وجود دارد گفت: 25 میلیون نفر جزو خانواده بزرگ اصناف کشور هستند که بیشترین واحد صنفی را در تهران داریم.
وی ادامه داد:‌ در گذشته مردم در هنگام مسافرت امانت‌های باارزش خود را به اصناف محله خود می‌سپردند که با افزایش جمعیت و ورود نسل جوان به بازار این فرهنگ اصیل در میان مردم کمرنگ شد که با بزرگداشت بزرگان اصناف این صفات را به جامعه یادآوری می‌کنیم زیرا یکی از ویژگی های مهم بازار کشور که آن را با سایر بازارهای دنیا متفاوت می‌کند اخلاق‌گرایی و رعایت اخلاق اسلامی در میان بازاریان است.
آزاد با اشاره به اینکه ترویج سنت‌های حسنه از مهمترین رویکردهای این مراسم است، گفت: بسیاری از روحانیون ما نیز عضوی از صنوف بودند و در کنار تبلیغ دین به کسب و کار در بازار مشغول بودند. به همین دلیل است که بسیاری از حوزه‌های علمیه در داخل بازار قرار دارند و باید اسلامی بودن بازار را حفظ کنیم.
45232
 

کد خبر 177332

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین