تغییر نام شرکت ایران ناسیونال به ایران خودرو که در آن زمان فقط پیکان تولید می کرد با حاشیه های جالبی همراه بوده است.
ماجرای این تغییر نام به طرح سوال یکی از نمایندگان از وزیر صنایع سنگین در جلسه 19 مهر 1362 می انجامد.
محمد نوروزی نماینده ای که وزیر صنایع سنگین را احضار کرده بوده از تریبون مجلس چنین می گوید: « ...در تاریخ شنبه 27 دی ماه 61 از طرف شرکت ایران ناسیونال در روزنامه ها آگهی نظرخواهی از مردم داده شد که شرکت ایران ناسیونال نام خود را میخواهد عوض بکند ،هر کس نام مناسبی را به این شرکت بفرستد فلان جایزه را میدهیم.(این آگهی چندباردیگر هم منتشر می شود) ...یکی از این برادران نامی را بنام ایران خودرو به شرکت پیشنهاد میکند و بعد شرکت ایران ناسیونال در یکی از روزنامهها مینویسد که شما شناسنامه خودتان را با این مدارک به شرکت ارائه بدهید تا یک دستگاه پیکان خارج از نوبت به شما بدهیم در شمارههای بعدی روزنامه نوشته شده که یک دستگاه پیکان کار لوکس بطوررایگان به برادر عنبری پور که پیشنهاد دهنده این نام است داده شد. ...جناب وزیر جواب بدهند که در یک وزارتخانه به این معظمی این همه مهندسین و دکترها و کسانی دیگر که در آنجا حقوق میگیرند آیا قادر نبودند اسم بدهند؟... این نام زیاد مهمی نبوده که درقبالش یک دستگاه پیکان به او داده شود و آن طوری که من حساب کردم حدود 47هزار تومان هم از پول شرکت حق تبلیغات آگهی واین طور چیزها داده شده...
وزیر صنایع سنگین در پاسخ به این نماینده می گوید:... تعویض نام شرکتها و واحدهای تحت پوشش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده .خودتان میدانید که نام ایران یا ناسیونال چیزی نبوده که بعد از انقلاب مدیران ویا مسؤولین کشور قبولش داشته باشند. دنبال تغییرنام بودند مدتهای طولانی روی این مسأله بحث وگفتگو شده بود. اسماء زیادی مطرح شده بود هر کسی به یک کدامش ایراد گرفته بودند و موضوع در هیآت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شده بود ... آخرین راهی که به نظر رسید این بود که آگهی کنند بهترین نام را هر کس معرفی کند به او جایزهای هم بدهند ...برادران الان میگویند نام ایران خودرو که چیزی نیست خیلی ساده است همه میتوانستند این نام را بگذارند طبیعی است وقتی که نامی انتخاب شد و گذاشته شد واز بین دهها هزار اسم ، این راانتخاب کرد طبیعی است الان خیلی ساده می شود ... کسی هم که انتخاب شده من مشخصاتش را برایتان میخوانم که ببینید خیلی مستغنی نبوده از این چهل و خردهای نفر تازه به قید قرعه انتخاب شده . چهل و یکنفر نام ایران خودرو را پیشنهاد کردند و ایشان به قید قرعه از بین آن 41 نفر انتخاب شده است. دانشجوی سال چهار و پنج رشته پزشکی مجتمع پزشکی وزارت بهداری است.هم در یک درمانگاه در جاده شهریار در اکیپهای سیار پزشکی روستایی کار میکند و هم در یک درمانگاه در جاده قدیم کرج و هم در درمانگاه دانشجویان میدان خراسان خیابان لرزاده . یعنی آدمی است که من خودم اگر امکان داشتم یک ماشین هم به او میدادم .... جای آخر که این برادر برنده کار میکند ضلع شرقی ترمینال جنوب مرکز نگهداری معلولین شهید مخبر است و از چهار مرکز بالا فقط از یک جا حقوق دریافت میکند. بقیه را هم افتخاری و مجانی کار میکند . حقوق دریافتیاش هم ماهانه /5500 تومان است . متأهل بدون فرزند هم هست .منزل شخصی هم ندارد.
... مردم فعال برخورد کنند اسم خوب و مناسب پیشنهاد کنند .ما حدود 50-60 کارخانه داریم اسامی بدی دارد و این اسامی باید تغییر بکند هر اسمی هم که مطرح می شود نمیشود گذاشت مثلاً اولین نامی که برای ایران خودرو مطرح شد اتومبیل سازی هفتم تیر بود .اسم خیلی خوبی هم هست ولی ارتباطش بایک مؤسسه اتومبیلسازی چی هست؟مثلاً کلمه رخش مطرح شد اسامی خیلی زیادی بود ... برای اینکه اسم خوب برای مؤسسات پیداکنیم ما مجبوریم از این روش استفاده کنیم اگر مجلس موافق نیست بگوید و اعلام کنید که شما از این روش دیگر استفاده نکنید ما هم استفاده نمیکنیم .
در پایان بحث، حجت الاسلام شجونی که در جلسه علنی مجلس حضور داشته می گوید:نام ایرانخودرو ملیگرائی است .من نام اسلام خودرو پیشنهاد میکنم که اسلامی است. شجونی سپس می گوید:یک پیکان هم (به عنوان جایزه)به من بدهید. جمله مطایبه آمیز شوخی باخنده نمایندگان روبرو می شود و به دنبال آن آیت الله محمد یزدی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه 19 مهر1362 را برعهده داشته به شوخی خطاب به شجونی می گوید: ولی فقط در نوبت اول قرار بوده جایزه بدهند،در نوبت دوم دیگر حاضر نیستند.
/39/39
نظر شما