ایسنا گزارش داد:

در نشست خبری جایزه کتاب سال دفاع مقدس که صبح امروز (دوشنبه، هجدهم مهرماه) برگزار شد، محمود اکرامی‌فر اعلام کرد که امسال در هیچ رشته‌ای رتبه‌ اول معرفی نخواهد شد.


در نشست خبری کتاب سال دفاع مقدس، سرهنگ پاسدار حسن رسولی منفرد، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، گفت: به دلیل اجرای جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس، جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در سال گذشته به صورت دوسالانه برگزار شد؛ در نتیجه سال گذشته، سیزدهمین و چهاردهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس برگزار شد و امسال پانزدهمین دوره آن برگزار می‌شود.


او افزود: از آن‌جایی که رشد خوبی در کتاب‌های دفاع مقدس مشاهده می‌شود، امسال تعداد کتاب‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره افزایش یافته است. گروه‌ها اندکی تغییر داشته و با تغییر دبیر علمی جشنواره که چندین سال آقای سنگری بودند، امسال آقای اکرامی‌فر دبیر علمی این جشنواره است و امیدواریم با تغییر روند داوری،‌ تحول را در این جشنواره ببینیم.


رسولی با اشاره به رشد نویسندگان زن، گفت: امسال آثاری که نویسنده آن‌ها زنان هستند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در داستان، نویسندگان زن 20 اثر داشته‌اند، همچنین در خاطره 23 اثر، در زندگی‌نامه داستانی 8 اثر، شعر 8 اثر، یک اثر پژوهشی، 17 اثر جنگ و زندگی‌نامه، 4 اثر کودک و نوجوان، 4 داستان کودک و نوجوان و یک اثر تصویر و عکس داشته‌ایم. در بخش مردان، 44 داستان،‌ 102 خاطره، 34 اثر پژوهش‌های سیاسی و نظامی، 11 زندگی‌نامه داستانی، 11 پژوهش، 35 اثر جنگ و زندگی‌نامه، 3 اثر شعر کودک و نوجوان، 11 اثر داستان کودک و نوجوان، 13 نمایشنامه و فیلمنامه، 4 تصویر و عکس، 11 اثر پژوهش‌های فرهنگی و 3 وصیت‌نامه‌نویسی داشته‌ایم که در مجموع 434 اثر در سال گذشته در حوزه دفاع مقدس نگاشته شده است.


او افزود: این 434 اثر در شهریورماه داوری شده‌اند و زمان برگزاری پانزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در نیمه آبان‌ماه سال جاری و در تالار وحدت خواهد بود.


در ادامه این نشست، محمود اکرامی‌فر، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، با اشاره به بررسی 434 عنوان کتاب در این دوره از جشنواره، گفت: ما بیش از 500 کتاب را بررسی کردیم زیرا برخی از کتاب‌ها بیش از یک جلد بودند. تیم‌های داوری ما در 14 گروه بودند که در شهریورماه کار داوری به پایان رسید و حدود 7 مقاله در ارزیابی آثار به دست آمد.


او درباره معیار گزینش آثار، گفت: برای بررسی هر گروه از آثار، معیارهای خاص خودش لحاظ شده است و بیش‌تر ملاک‌های کیفی مورد نظر ما بوده است. ما 14 فرم داوری برای 14 گروه داشتیم که در سال‌های گذشته هم این فرم‌ها وجود داشته؛ اما امسال کمی فرم‌ها تغییر کرده است.


محمود اکرامی‌فر سپس در جواب به سؤال خبرنگاران و درباره تسهیلاتی که این جشنواره در اختیار برگزیدگان خود قرار می‌دهد، گفت: برخی از این کتاب‌ها که در جشنواره برگزیده می‌شوند، برای تجهیز کتابخانه‌ها خریداری می‌شوند و جلسات نقدی نیز برای این کتاب‌ها برگزار می‌شود. او همچنین از معرفی ناشر برگزیده در جشنواره خبر داد و گفت: ناشری که بهترین و بیش‌ترین کتاب برگزیده را داشته باشد، به عنوان بهترین ناشر معرفی خواهد شد.


دبیر علمی پانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دفاع مقدس درباره سطح کیفی آثار در حوزه کودک و نوجوان، گفت: همیشه شعرها و داستان‌های کودک و نوجوان خیلی چشم‌گیر نبوده است. امسال هم تعداد این کتاب‌ها کم بود اما از نظر کیفی، کتاب‌ها خوب بودند.


او افزود: به نظر من، داستان و شعر کودک و نوجوان، چه در حوزه دفاع مقدس و چه در حوزه‌های دیگر، باید بیش‌تر مورد توجه قرار بگیرد. اکنون تنها مفاهیم بزرگسالان در شعر و داستان کودک و نوجوان می‌آید، اصول شعر کودک و نوجوان رعایت نمی‌شود و ادبیات بیش‌تر برای آموزش کودکان است؛ نه برای التذاذ آن‌ها.


اکرامی‌فر در پایان درباره برگزیدگان جشنواره کتاب سال دفاع مقدس گفت: در هیچ رشته‌ای اثر رتبه اول نداریم زیرا اگر کاری را به عنوان کار اول اعلام کنیم و استانداردهای کار اول را نداشته باشد، نتیجه آن الگوسازی غلط است چون معرفی یک کتاب به عنوان کتاب اول، شاخص‌سازی و الگوسازی است؛ در نتیجه ما امسال هیچ اثری را به عنوان اثر اول معرفی نمی‌کنیم.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =