«از رابطه با امریکا استقبال می​کنیم». این جمله​ای بود که رئیس​جمهور در نخستین رو از سفر امسال خود به نیویورک در گفت​وگو با یک رسانه آمریکایی مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی​نژاد در دوره حضورش در ایالات متحده آمریکا بارها و بارها بر این موضوع صحه گذاشت. اگرچه او رابطه​ای برابر و برآمده از حقوق طرفین را محور سخنانش قرار داده بود اما نفس استقبال از رابطه​ای که 30 سال مطرود بود، انتقاداتی را در ایران متوجه وی کرد. کما اینکه اصولگرایان منتقدی چون توکلی، مطهری، اکرمی و ....موضع ضعف در قبال آمریکا را برنتابیده و به آن خرده گرفتند.
در ایامی که رئیس​جمهور عازم آمریکا بود، منابع آمریکایی از پیشنهاد «خط تماس اضطراری با ایران» خبر دادند. روزنامه محافظه​کار وال استریت ژورنال در گزارشی در 26 شهریورماه از نگرانی مقامات نظامی آمریکا نسبت به برخورد احتمالی نیروی دریایی این کشور با ناوگان دریایی ایران در خلیج فارس و ترس از قایق​های تندروی ایرانی که مجهز به سامانه​های پرتاب موشک هستند نوشت که منجر شده برای جلوگیری از این برخورد پیشنهاد یک "خط مستقیم تماس بحران" با مقامات ایرانی را ارائه دهند. این روزنامه آمریکایی مدعی شده بود که در ماه های گذشته یک ناو شکن انگلیسی در خلیج فارس در پی نزدیکی بیش از حد چند قایق توپ​دار ایرانی متعلق به سپاه پاسداران به این ناو شکن، اقدام به شلیک هشدار به سمت قایق های ایرانی کرد و آمریکا نگران است در صورت تکرار این گونه اقدام ها از سوی ناوگان ایران در منطقه خلیج فارس یک جنگ دریایی بین دو کشور صورت پذیرد.
البته دوماه قبل هم –تیرماه- هوشنگ امیر احمدی درباره درخواست ژنرال جیمز ماتیس فرمانده سنتکام برای امضای یک موافقتنامه نظامی با ایران برای جلوگیری از برخوردهای احتمالی دو کشور مطالبی سخن گفته بود.
روزی که رئیس​جمهور تهران را ترک می​کرد نیز یکی از مقامات عالیرتبه دفاعی آمریکا در گفت​وگوبا شبکه تلویزیونی "ای بی سی" اعلام کرد که برخی در آمریکا از طرح ایجاد خط ارتباطی ویژه با ایران در منطقه خلیج فارس حمایت می کنند اما در حال حاضر این پیشنهاد وزیر دفاع و رئیس جمهوری آمریکا نیست. البته او در عین حال این کار را شتابزده خواند.
با چنین پیشنهاداتی از سوی آمریکا، احمدی​نژاد به آمریکا رفت و چه بسا از همین رو بود که استقبالش از برقراری رابطه دوباره با این کشور، تحلیل​های رسانه​ای بسیاری را به دنبال داشت.
احمدی​نژاد که پس از بازگشت به ایران -3 مهرماه- در قبال انتقادات مربوط به اظهارات دیپلماتیکش در خصوص رابطه با آمریکا و حتی توقف غنی​سازی اورانیوم در صورت تحویل سوخت 20 درصد به ایران ولو از سوی آمریکا سکوت کرد تا اینکه پاسخ همه را در گفت​وگوی ویژه تلویزیونی​اش -12 مهرماه- یکجا بدهد.
وی با بیان اینکه ما همیشه طرفدار رابطه هستیم، گفت که در برابر آمریکا این رابطه مشروط است و افزود: ما نگران نیستیم از این‌که با آمریکا صحبت کنیم. من گفته‌ام می‌آیم سازمان ملل و با اوباما مناظره می‌کنم و آنقدر از مواضع ملت ایران مطمئن بودم که گفتم جلوی رسانه‌ها مناظره انجام می‌دهم. برای این‌که ما حرف‌هایی را می‌زنیم که فکر می‌کنیم حق است، اگر آن‌ها منطق برتری را ارایه دهند ـ که تا الان ارایه نداده‌اند ـ می‌پذیریم.
رئیس​جمهور ادامه داد: آن‌ها به طور خاص یک موضوع را مطرح کرده‌اند مبنی بر این‌که در خلیج فارس یک خط تلفن مستقیم بین نیروهای نظامی برقرار باشد که ما گفتیم از هر اقدامی که مانع از برخورد باشد استقبال می‌کنیم اما راه اساسی این است که شما ناوهای‌تان را بیرون ببرید اگر نگران امنیت هستید، اصلا خلیج فارس از اول مشکلی نداشت. کشورهای منطقه خودشان امنیت را برقرار می‌کنند. چه کسی شما را دعوت کرده؟ شما بیرون بروید در آن صورت زمینه‌ هر نوع برخوردی از بین می‌رود.
البته او نگفت که پیشنهاد آمریکایی​ها رسما به وی به عنوان رئیس​جمهور ارائه شده یا باز هم منابع آگاه نظامی در فضای رسانه​ای و غیررسمی این پیشنهاد را دنبال کرده​اند. احمدی​نژاد همچنین اگرچه از لفظ «استقبال» برای برقراری خط تلفن مستقیم نظامی سخن گفت اما مشخص نشد که این به منزله تایید در برقراری این رابطه است یا نه؟
علی​اکبر صالحی وزیر امورخارجه نیز احداث خط تلفن سرخ میان ایران و آمریکا را منوط به نظر مسئولان عالی‌رتبه نظام دانسته و تاکید کرده است اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود، این تصمیم باید توسط شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شود.
با این حال مقامات نظامی ایران پیش از این سخنان احمدی​نژاد و حتی پس از آن بابرقراری چنین رابطه​ای مخالفت کردند. کما اینکه 5 مهرماه، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ایران با تمام کشورهای منطقه ارتباط مستقیم و نزدیکی داشته و دارد اما جایگاه آمریکایی ها کجای این منطقه است ؟ ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می وی هدف آمریکایی​ها از این صحبت ها را در واقع ابراز نگرانی آنها از افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران دانست و افزود: تمام اهداف آمریکایی​ها برای ما شفاف و مشخص است و تنها راه حل اتمام نگرانی آنها، خارج شدن از منطقه خواهد بود.
یک روز بعد سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه ما در منطقه نیاز به برقراری این خط نداریم، گفت: آنها می‌گویند خط سرخ داشته باشیم، برای این که اگر تنشی به وجود آمد، حل کنیم. در صورتی که ما معتقدیم اگر آنها نباشند در منطقه تنش ایجاد نمی‌شود. آنها موظف هستند در عبور از تنگه‌ی خلیج فارس به تمام سوالاتی که نیروی دریایی ما از آنها می‌پرسد، پاسخ دهند و آنها تحت اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی ما هستند.
امروز هم امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با شبکه خبری العالم نیز با تاکید بر اینکه ما نیازی به برقراری چنین خطی نداریم؛ گفت: آقای رئیس جمهور هم جواب دادند که آنها (آمریکایی​ها) در این منطقه چکار دارند.
خطوط تلفنی پیشین آمریکا
خطوط تلفنی اضطراری که به تلفن قرمز معروف شده است، از جمله ابزار ارتباطی در مواقع بحرانی است. چنین خطی میان کاخ سفید و کرملین، سال​ها پیش برقرار شده بود. سال 1963 جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا چنین پیشنهادی را به مسکو داد. خطی که بحران موشکی و خطر جنگ اتمی بین آمریکا و شوروی، را مرتفع کرد و چهار سال بعد در خلال جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت.
این خط در جنگ بین هند و پاکستان در سال 1971، در جنگ 1973 اعراب و اسرائیل، در سال 1979 و حمله شوروی به افغانستان، در بحران‌های لهستان و لبنان نیز بارها مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت و به گفته طرفین از احتمال وقوع حادثه ای عمدتا اتمی در این درگیری‌ها جلوگیری کرد.
/2929
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    16 4
    البته من همانطور که حق حضور برای ایران در آبهای آزاد قائلم همین حق را برای آمریکا نیز قائلم. بالاخره خلیج فارس قسمتی از آن جزو آبهای آزاد است گرچه همجوار کشور ما باشد. ما ترسی از حضور آنها و هیچ کشور دیگری در جوار خود را نداریم. تا جایی که از قوانین پیروی کنند مشکلی نخواهد بود ولی اگر اشتباه کنند باید منتظر جواب دندان شکن از سوی ملت ایران باشند.
    • ايراني IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
      3 0
      دوست عزيز :جهت استحضار:اگه چهل سال پيش بحرين که جزيي از خاک ما بود توسط همين استعمارگران از اين مملکت جدانشده بود الان خليج فارس ديگه آبه اي آزاد نبود بلکه کاملا قانوني مالکيت 80 درصد آبهاي خليج فارس با تمام منابعش از من و تو بود!!!
  • شاهین ES ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    12 1
    آمریکاییها قرار نیست تخم دوزرده برای ما بگذارند،اما ما هم نمی توانیم تا ابد درهای مملکت رو ببندیم به روی دنیا،امیدوارم این نظر من چاپ بشه.
  • بدون نام IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    3 2
    امروز دیگه باید ویدئو کنفرانس باشه
  • بدون نام IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    7 1
    یاهو آی دی هم رو بگیرن با هم یه کم چت کن به کوری چشم اعراب حسود
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    3 1
    به نظر من یک رابطه درست و منطقی با امریکا صد برابر بهتر از رابط با چین کمونیست و روسیه مکار است.