برشی از خاطرات هاشمی /  علی‌اُف آمد،خیلی ناراحت است/  گفت، ۲۰ درصد اراضی کشورش در اشغال ارمنستان است و کسی از او حمایت نمی‌کند

عصر آقای [حیدر] علی‌اُف، رئیس‌جمهور آذربایجان آمد. از وضع مرزی با ارمنستان خیلی ناراحت است. گفت، یک میلیون آواره دارند و ۲۰ درصد اراضی کشورش در اشغال ارمنستان است و کسی از او حمایت نمی‌کند و ارمنستان به پیشنهادهای صلح، جواب مساعد نمی‌دهد. دعوت کرد به آذربایجان بروم. پیر و فرسوده شده است. از حمایت‌های من در زمانی که در نخجوان بود و اوایل ریاست‌جمهوری‌اش، قدردانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه موزه آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در بخشی از خاطرات شنبه ٢١خرداد ١٣٧٩ او آمده است :

  • مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. سیاست‌های کلی قضائی مطرح بود و یک بند تصویب شد. ضمن بحث،‌ آقای [محمد محمدی] ری‌شهری [وزیر اسبق اطلاعات]، مسئله سوءرفتار با متهمان قتل‌های زنجیره‌ای را پیش کشید که بحث داغ شد و من آن را متوقف کردم؛ چون آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] و گروه سه نفره منتخب ایشان [آقایان علی یونسی، علی ربیعی و حمید سرمدی] نبودند که از خود دفاع کنند؛ به جلسه دیگری موکول شد. بعد از جلسه، آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی [رئیس قوه قضائیه] گفت، قصد سفر رسمی به استان کرمان دارد و از من خواست، به افراد مؤثر آنجا بگویم که برای خوب برگزارشدن سفر کمک کنند.
  • ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی، [محمد] یزدی، [علی‌اکبر] ناطق [نوری] و [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی] و [محمدعلی] موحدی [کرمانی]، میهمانم بودند. آقای طبسی، انتقاد تندی داشت و رفتار آقای خاتمی [رئیس‌جمهور] در سفر به مشهد و عمل آنها را برخلاف قرار صورتجلسه دانست که قرار بوده، فقط آقای طبسی خیرمقدم بگوید و آنها آقایان [محمد] عبایی [خراسانی] و [محسن مهرعلیزاده] استاندار را هم اضافه کرده بودند و نیز سازماندهی کرده‌اند که جلوی تریبون، هنگام صحبت آقای طبسی، به ایشان اهانت شود و نیز در جوار حرم امام [رضا] (ع)، سوت و کف و رقص داشته‌اند و سپس غیرقانونی در خیابان تظاهرات کرده‌اند و به آقای طبسی و نظام اهانت کرده‌اند و آقای طبسی هم در صحبت‌هایش به آنها اعتراضی نکرده است. آقای طبسی عقیده دارد که آقای خاتمی یا راضی به این کارهاست و یا تحت فشار اطرافیانش، نمی‌تواند موضع در مقابل اینها بگیرد. دربارۀ ریاست‌ جمهوری آینده هم بحث شد. تلویحاً حمایت‌های رهبری از آقای خاتمی، مورد انتقاد بود.
  • عصر آقای [حیدر] علی‌اُف، رئیس‌جمهور آذربایجان آمد. از وضع مرزی با ارمنستان خیلی ناراحت است. گفت، یک میلیون آواره دارند و ۲۰ درصد اراضی کشورش در اشغال ارمنستان است و کسی از او حمایت نمی‌کند و ارمنستان به پیشنهادهای صلح، جواب مساعد نمی‌دهد. دعوت کرد به آذربایجان بروم. پیر و فرسوده شده است. از حمایت‌های من در زمانی که در نخجوان بود و اوایل ریاست‌جمهوری‌اش، قدردانی کرد.
  • خبر رسید که آقای حافظ اسد [رئیس‌جمهور سوریه]، امروز با سکته قلبی فوت‌ کرده است. [آقای امیل لحود] رئیس‌جمهور لبنان گفته، در حالی‌که مشغول مذاکره تلفنی بودند، ناگهان صدایش قطع شده و افتاده و مُرده و آخرین جمله‌اش این بوده که «باید فکری برای نسل آینده بشود». تسلیت به [فرزندش] آقای بشار اسد فرستادم.

بیشتر بخوانید:



۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1776597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =