می خواهند از سرشاخه های کارون برای تهران آب بیاورند/ چاره ای جز تغییر پایتخت وجود ندارد

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید که تهران ظرفیت چنین جمعیتی را نداشته و اکنون حیاتش در معرض خطر است.

او توضیح می‌دهد: تهران در مخروط‌افکنی در البرز جنوبی به وسعت 75 هزار هکتار واقع شده است. این مخروط‌افکن مطابق با بررسی‌های اکولوژی نهایتا می‌تواند به سه میلیون نفر از نظر آب، خاک و هوا سرویس بدهد؛ اما ما با اجرای طرح‌های انتقال آب و سدسازی نزدیک 10 میلیون نفر را ثابت و 27 میلیون نفر را در قالب رفت‌وآمد روزانه در تهران جای داده‌ایم. در چنین شرایطی کمبود آب طبیعی است؛ این هشدار را از دهه 50 و پیش از انقلاب، کلان‌نگران توسعه کشور داده بودند و حتی خواستار انتقال پایتخت شده بودند».

به گفته او اکنون بحث این است که برای تأمین آب تهران علاوه بر سرشاخه‌های ماملو، لار، طالقان، سفیدرود، رود کرج، جاجرود، آمل و هراز، از سرشاخه‌های دز و کارون هم آب بیاوریم؛ درحالی‌که مطابق با تغییرات اقلیم و کاهش محسوس سطح یخچال‌ها در سرشاخه‌های کشور، به نظر می‌رسد دیگر اصلا آبی برای انتقال به تهران وجود ندارد.

درویش تأکید می‌کند: نباید دست به تأمین چنین مُسکنی برای تداوم شرایط موقت تهران زد. بهترین کار این است که پایتخت سیاسی کشور را تغییر دهیم؛ ولی می‌بینیم که همچنان در حال توسعه تهران هستند و تعداد مهاجران به تهران هم در حال افزایش است. ظرفیت زیستی تهران به پایان رسیده و نشانه‌های آن را دائما می‌بینیم. می‌توان چند سالی تاریخ وضعیت نامناسب تهران را عقب انداخت، اما نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1777868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسمی ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    22 1
    بنده به عنوان یک شهروند عادی ، خطر از هر بعد برای شهر تهران را از نظر جمعیت و تامین آب و فضای غیر قابل جبران ، درک کرده ام و هشدار های چند سال پیش کارشناس های متفاوت در این حوزه را متوجه شده ام ، اما دولت های پیش و حاضر ، ظاهراً فهمی برای درک این موضوع ندارن ، و این موضوع بسیار تاسف‌بار است .شهر دار تهران رییس جمهور ایران رییس مجلس.و مابقی ارکان دغه دغه اصلی شأن چیست ، وقتی خطر به این بزرگی و مهمی در کمین است ،جزاینکه فهمی از مسیولیتهای درست ندارن!؟
  • ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    10 49
    این حرف قبول نیست رهبری معظم ظرفیت دو برابری جمعیت برای ایران هدف گذاری کرده
  • ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    5 5
    یه جایی رو در نظر بگیرید که نیم چاه های خوبی داشته باشه قبلشم به ما اطلاع بدید که غافلگیر نشیم مکان یابی خیلی مهمه یعنی حائز اهمیت بسیار هستش روز و ساعتشو اس ام اس کنید
  • سپیده ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    9 7
    پایتخت را عوض کنیم جواب نیست چون هر چی هست تهران الآن بزرگ شده است و اطرافش هم ساخته شده است پس هر چه باشد ظرفیتش از بقیه بیشتر است. اگر بحث آب هم باشد هر جای دیگری این همه آدم باشند باز همین می‌شود. باید توزیع شود در کل کشور. دولت در تهران است و پول آنجاست. اگر دولت را پخش کنند نمی‌توانند جلسه‌ی محرمانه بگذارند ولی باز به نظرم اگر یکی یک جت هم برای وزرا و همراهانشان برای شرکت در جلسات بگذارند بهتر از این است که همه‌ی جمعیت یک جا متمرکز شود.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    33 1
    پس چرا اینقدر شعار افزایش جمعیت میدهید؟ اگر پایتخت دچار مشکل آبی باشه بنابراین اون شهرک هایی که تو پردیس و پرند و .... میخوان ساکن بشوند چطور آب برایشان تامین میشه؟!!!پس الکی شعار افزایش جمعیت ندهید؛
  • ناشناس ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    20 2
    هرچه زودترپایتخت راازتهران انتقال دهید
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    24 4
    تازمانیکه استثمار وچپاول شهرستانها توسط پایتخت نشینها هست جمعیت تهران بازهم افزایش خواهد یافت .تازمانیکه بترکد
  • محمدی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    42 4
    پس چرا فرزندآوری را ترویج می کنید وقتی که نمی توانید آب شربشان را هم تامین کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    10 3
    هر مسولی که توانشو داره التماسش میکنم برای تغییر پایتخت تلاشش رو بکنه. واقعا تهران دیگه نمیشه زندگی کرد. اینطوری به آبادانی شهرهای دیگه هم کمک میشه.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    11 5
    پایتخت بره قم خیال راحت یه سری راحت میشن یا مشهد خیال راحت
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    10 0
    نتنهاتهران که قم و اصفهان ویز وکرمان هم به آخرین حد رشد جمعیتی رسیدن ودیگه نباید این وضع ادامه پیدا کنه .....بی آبی وبی بارشی این مناطق آنها را غیر قابل سکونت کرده....انتقال آب تنها باعث زودتر تخریب شدن این مناطق میشه...نمونه اصفهان هرچه بیشتر آب منتقل میکنن صنعت وجمعیت بیشتر رشد می‌کنه ووضعیت هرروز بدتر میشه
  • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    8 4
    بجای این کار ایران رود را احداث و در فصل بارش دریاچه شور فلات مرکزی از طریق دریای عمان پر از آب کنند بعد شاهد انقلاب اقلیمی و زیست محیطی در فلات مرکزی ایران خواهیم بود
  • ایران ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    15 2
    سرشاخه های دز را به قم دادید و بختیاری را ناتوان کردید، سرشاخه های کارون را به تهران بدهید بختیاری نابود میشود، و این محال است!
  • علی ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    2 2
    چرا دقت نمی شود در زمان قدیم وقتی این گاز شهری نبود تا چقدر بارندگی بود وحال نباید سیستم گاز رسانی را قطع کرد باید در نحوه مصرف آن تغییرات ایجاد شود مثال پنجره ها دو جداره شود از سیستم پکیج استفاده کرد ببینید چقدر بارندگی بیشتر خواهد شد.
  • مجید IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    8 1
    با جابجا کردن آب از این استان به اون استان فقط منابع و سرمایه ها از بین میرود و عاقبت مثل زاینده رود همه جا خشک میشود کار اساسی مدیریت آب یعنی زمانی که سیل میاد این آبها جمع آوری و انبار شود دیگه از تکنولوژی باروری ابرها تا شیرین کردن آب دریا باید سرمایه گذاری و بهره برداری شود
  • کاوه IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    19 1
    الان فقط سه میلیون تا پنج میلیون مهاجر از کشورهای خارجه در حاشیه تهران است
  • ایران دوست ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    7 1
    کو گوش شنوا مدیریتهای ۴ ساله اجازه تفکر کثیرالمنفعت را نمیدهد هرکسی امد جمع کردو خورد و رفت تا فاجعه فلج کننده ای برای تهران اتفاق نیفتد کسی دست از ارتزاق م منفعت خانوادگی خودش کوتاه نمی اید.خدایا برسون یه حاج همت یه محمد جهان ارا یه قاسم...
  • محمد شاکری IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    7 2
    خوب همه صنایع و ۲۵ درصد مردم ایران در تهران هستند اگر پایتخت منتقل بشه پس صنایع ، زیرساخت ها و جمعیت ۲۵ درصدی چه خواهند شد ؟ انتقال پایتخت اولا با این وضعیت بحرانی اقتصاد امکان پذیر نیست و دوما مشکلی را حل نخواهد کرد .