مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فعالیت صنایع دریایی و فراساحلی از سودآورترین بخشهایی به شمار میآید که تاکنون کمتر سیستم بانکی به آن توجه داشته است.
عطاالله صدر با تاکید بر لزوم تداوم حمایت منطقی دولت از شناورسازان داخلی برای ارتقای سهم کشورمان در صنعت کشتیسازان بینالمللی اظهار داشت: البته باید در نظر داشت زمانی که یک کشتی ساز خارجی برای عقد قرارداد ساخت کشتی و شناور به کشورمان میآید بانک آن کشور منابع و نقدینگی مورد نیاز را تأمین میکند، اما زمانی که یک شرکت خارجی بخواهد برای ایران تجهیزات دریایی و شناور بسازد باید تمام منابع آن توسط سیستم بانکی کشورمان تأمین شود که در ساختار کنونی بخش بانکی کشورمان مشکلات بسیاری در گشایش LC (اعتبارات اسنادی) و ارائه تسهیلات به بخش صنعت از جمله کشتی سازان و مالکین شناورهای فرسوده وجود دارد.
وی تاکید کرد: البته در این روند باید دریافت سود غیرمنطقی را نیز در نظر داشت. همچنین سیستم بانکی میتواند با اتخاذ تدابیری نقدینگی مورد نیاز در این زمینه را تأمین کند.
معاون وزیر راه و ترابری یادآور شد: در بخش نوسازی شناورهای سنتی باید ترکیب ناوگان موجود تغییر کند گروههای مختلفی از شناورهای سنتی برای حمل کالا و مسافر در این راستا فعالیت دارند که باید علاوه بر افزایش ظرفیت تولید شناورسازان داخلی شرایط مطلوب برای بازسازی- نوسازی شناورهای فرسوده بهوجود آید.
عطاالله صدر افزود: در واقع ارائه تسهیلاتی ارزانقیمت از سوی دولت باید مدنظر قرار گیرد. از آنجا که بهعنوان نمونه قیمت یک شناور قدیمی حدود 30 میلیون تومان ارزش فروش و خرید یک شناور نو حدود 300 میلیون تومان اعتبار میخواهد. باید در نظر داشت که ساخت شناورهای پیشرفته با توان داخل امکانپذیر است و تاکنون نیز بخشی از برنامههای نوسازی شناورهای سنتی از این طریق نوسازی شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در طول برنامه چهارم توسعه بطور متوسط باید سالانه نوسازی 30 فروند شناور فرسوده انجام میشد که بهعنوان نمونه در سال 89 حدود 10 فروند از این میزان جامهعمل پوشید. اگر چه در مجموع حدود 30 درصد از اهداف نوسازی شناورهای فرسوده در برنامه چهارم محقق شد، اما باید شرایطی فراهم شود تا در برنامه پنجم زمینههایی برای افزایش ارائه تسهیلات دولتی با نرخ سود مناسب به مالکین شناورهای فرسوده بهوجود آید.
/3131
ایلنا نوشت:
کد خبر 177985
نظر شما