۵۴ نفر
۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
دکمه مرگ؛ دکمه‌ای که در تاریخ دفن شد!

در اتومبیل‌های مدرن وقتی بخواهید نور بالا بزنید، از یک دسته که در کنار فرمان قرار دارد استفاده می‌کنید، اما با مروری بر تاریخ و بررسی اتومبیل‌های قدیمی، متوجه می‌شویم که در اتومبیل‌های قدیمی، راننده‌ها برای نوربالا دادن، از شیوه دیگری بهره می‌بردند و در واقع از پایشان استفاده می‌کردند.

غزال زیاری: نکته جالب توجه اینجاست که صنعت خودروسازی تا سال ۱۹۲۷، هیچ استانداردسازی خاصی در زمینه تکنولوژی کنترل نداشت. اما در آن سال، کمپانی فورد، مدل A را به بازار عرضه کرد که به دلیل شکل و ساختار کف آن تحول بزرگی ایجاد کرد.

این ساختار، شامل ابزار دنده مانندی بود که در کف ماشین و در کنار پدال‌های کلاچ، ترمز و گاز نصب می‌شد.

drivers-realizing-classic-cars-floor-826130525.jpg

اولین تکنولوژی نوربالا در خودرو به چه ترتیب بود؟

بعد از شروع به استفاده از نور بالا در خودروها در سال ۱۹۲۴، خودروسازان آمریکایی، یک دکمه را در کف ماشین‌ها تعبیه می‌کردند که در کنار سایر پدال‌ها قرار می‌گرفت و نور بالای خودرو را کنترل می‌کرد. نصب این دکمه برای تولید کنندگان خودرو بسیار ساده و ارزان قیمت بود و در بیشتر خودروها در آن دوره، بدون نیاز به تغییر خاصی این دکمه نور بالا در کف ماشین نصب می‌شد.

بیشتر بخوانید:

بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک، باعث شد تا پدال کلاچ از کف ماشین‌ها حذف شود و همچنان دکمه نوربالای خودروها در کف ماشین‌ها نصب می‌شد؛ چرا که با حذف پدال کلاچ، عملا فضای بیشتری در زیر پای رانندگان هم ایجاد می‌شد و از همین رو این دکمه نوربالا در همان کف خودروها قرار داده می‌شد.

خودروهای محور جلو و تغییر سرنوشت دکمه

تا دهه ۱۹۷۰، دکمه نوربالا همچنان زیر پای راننده‌ها قرار داشت تا زمانی که خودروهای محور جلو برای بهینه‌سازی مصرف سوخت به بازار عرضه شدند.

در خودروهای محور جلو، موتور خودرو، گیربکس و دیفرانسیل در یک بسته واحد در داخل کاپوت قرار می‌گیرند. این طراحی فشرده و جمع و جور، با کاهش وزن خودرو، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شد و ادغام بیشتر قطعات در جلوی خودرو، باعث شد تا فضای زیر پای راننده تنگ‌تر شده و فضای کمتری برای امکاناتی مثل دکمه نوربالا در کف ماشین وجود داشته باشد.

Untitled.jpg

در نتیجه راننده مجبور می‌شد تا به طرز عجیب و غریببی پایش را در کف تنگ ماشین حرکت دهد تا بتواند دکمه نور بالا را بزند و همین احتمال پرت شدن حواس راننده را افزایش می‌داد.

آنجا بود که تولید خودروهای اروپایی با یک دسته در کنار فرمان به عنوان نور بالا، انقلابی در صنعت خودرو به راه انداختند و همین انگیزه بزرگی شد تا تصمیمات مهمی در راستای حذف دکمه کف نوربالا گرفته شده و این دکمه خطرناک و مرگبار تدریجا از تمامی خودروها حذف شد.

منبع: the-sun

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1780575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    11 1
    همچین میگه مرگبار ، اتفاقا خیلیم با حال بود مخصوصا برای شبها در خارج از شهر نور بازی و صدای دلنشین تق تق
  • میر شجاع IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    سلام‌ترمز دستی هم‌پایی بود ان را هم حذف کروند برای پایین آوردن هزینه
  • مصطفی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    10 1
    سرباز بودم سال هفتادوچهاروپنج در مشهد راننده بودم پیکان مدل چهل وهفتی دستم بود کنه کف ماشین بود مکافاتی داشت مخصوصا در جاده های دوطرفه وپیچ دار
  • شهرام IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    9 3
    در پیکان بد نبود چرا مرگ بار11
  • علیرضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 3
    سلام از دکمه نور بالا کف پیکان های قدیمی هم خیلی نیست که توی ایران حذف شده حدود 20 سال پیش شاید باشند کسانی که از همین دکمه پایی نور بالا استفاده می‌کنند بخاطر قیمت بالا وکیفیت پایین لوازم یدکی خودرو توی ایران
  • حمید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    10 2
    یادش بخیر کلا یادمون رفته بود رو پیکان هم بود
  • یاسر IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    15 2
    من یادمه تو پیکانهای قدیمی هم این دکمه لود
  • لوئیس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    2 1
    من تویوتا ۷۸داشتم ازین قطعه داشت چرک چرک تعویض میکردم اسمش هم استوپر ی همچین اسمی داشت
  • فرشاد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 2
    بهش کنتاکت هم می گفتند ... بیست سال پیش که من هفده سالم بود ... خیلی هم بد نبودن ...
  • ایرا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    1 0
    ای‌بابا چی‌را‌گفتی‌مرگبار‌بلکه برعکس گفتی‌اتفاقا خیلی باحال بود خودم د۱۶سال‌ازآن استفاده کردم اتفاقا خیلی باحال بود واون‌زمان کلاس داشت نیسان سايپا مدل‌۷۲‌و۷۶‌و۸۰‌و۸۵‌خودم‌‌اینارو طی‌۱۶‌سال‌رانندگی اوراق‌کردم‌چون دستک‌گران بود کلید پایی‌راخودم‌میبستم‌بغل کلاچ‌شبها‌بایک‌فشار ساده و معمولی باسر‌انگشت پام‌نورعوض‌میکردم خیلی حال میداد‌لامصب صدای کرچ‌کرچ‌می‌داد
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    3 0
    خیلی عالی وبی خطر بود مایه عمری اونجوری رانندگی کردیم
  • امیرمسعود IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    4 0
    مکافات بود توفصل زمستان آسفالت خیلی جاها نبود باپای گلی این شاسی زیرپارو فشارمیدادی دورش گل میچسبید بعدمدتی گل خشک میشد شاسی عمل نمیکرد😂