در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و سیستم‌های هوشمند، روبات‌هایی به نمایش درآمدند که به تنهایی و دسته‌جمعی پرواز می‌کردند، مانند کرم خاکی می‌خزیدند یا می‌توانستند با 20 پای کوچک مستقل حرکت کنند.

محبوبه عمیدی: حاضران در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و سیستم‌های هوشمند (IROS) که حدود دو هفته پیش در سن‌فرانسیسکو برگزار شد، شاهد نمایش زنده و زیبای روبات‌هایی بودند که به تنهایی و دسته‌جمعی پرواز می‌کردند، مانند کرم خاکی می‌خزیدند یا می‌توانستند با 20 پای کوچک مستقل حرکت کنند.
به گزارش نیوساینتیست، در این باغ‌وحش روباتیک زنبورها بیش از جانداران دیگر دیده می‌شدند. به عنوان مثال محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا به کمک مهندسی معکوس تلاش کرده بودند شیوه‌ای را که این حشرات برای تبدیل اطلاعات بصری و دیگر داده‌های دریافتی از حسگرهای بدن خود به پرواز سریع و کنترل شده استفاده می‌کنند، برای به پرواز درآوردن یک هواپیمای کوچک خودکار به کار بگیرند.
در بخش ابتدایی این فیلم می‌توانید صفحه نمایشی را ببینید که نشان می‌دهد چطور می‌توان از جریان بصری – اندازه‌گیری سرعت تغییر مناظری که در میدان دید قرار دارند – برای هدایت یک هواپیمای کوچک خودکار استفاده کرد. سیستم هدایت خودکار این هواپیما به کمک ایجاد تعادل میان دو تصویری که توسط دو دوربین داخلی دید‌وسیع آن دیده می‌شوند، وظیفه هدایت و فرود هواپیما را به عهده خواهد گرفت. این درست همان شیوه‌ای است که زنبورها با استفاده از چشم‌های مرکبی که دارند برای پرواز به کار می‌گیرند.
BOLT، سوسک بال‌دار
محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، روباتی را طراحی کرده‌اند که با تکان‌دادن بال‌هایش پرواز می‌کند. پاهای این روبات که BOLT نام دارد از یک روبات سوسک‌مانند اقتباس شده است. مقایسه توانایی این روبات پرنده با انواع مشابهی که به جای پاها دارای چرخ‌های عقب هستند یا فقط بال دارند، نشان می‌دهد BOLT در حرکت و عبور از موانع زمینی یا بالا رفتن از شیب‌ها به‌مراتب بهتر عمل خواهد کرد. این روبات در آزمون دیگری که نقش کمکی بال‌زدن پرندگان را هنگام بالا رفتن از شاخه‌های درختان نشان می‌دهد نیز به کار گرفته شده است.

پرواز دسته‌جمعی
محققان مؤسسه فناوری EPFL در لوزان سوئیس، سیستمی را طراحی کرده‌اند که به تعدادی هواپیمای کوچک روباتیک اجازه می‌دهد به شکل دسته‌جمعی پرواز کنند. ارتباط میان این روبات‌ها و شعاع چرخش، مؤلفه‌های اصلی پایداری سیستم هستند. زمانی که هواپیماها شعاع چرخش کوچکی دارند و می‌توانند تا شعاع چند ‌صد‌متری با یکدیگر در ارتباط باشند، پرواز دسته‌جمعی منسجمی خواهند داشت. اما با افزایش شعاع چرخش یا از بین رفتن ارتباط مؤثر پراکنده خواهند شد. این سیستم می‌تواند در آینده برای عملیات جستجو و نجات مؤثر به کار گرفته شود.

روبات‌های زمینی
روبات‌هایی که مانند کرم‌خاکی حرکت می‌کنند یا نمونه دیگری که 20 یا 40 پا با کنترل کاملا مستقل دارد، نمونه‌های تحسین‌برانگیز دیگری هستند. روبات کرم‌خاکی با استفاده از مواد پیزوالکتریک می‌تواند منقبض و منبسط شود. پس از انقباض بدنه این کرم، برخورد این بخش‌ها با زمین نیروی انقباض مورد نیاز برای به جلوی راندن روبات را تأمین خواهد کرد. این روبات شاید بتواند بخشی از آینده ابزارهای جراحی یا آندوسکوپ دقیق‌تر باشد.
آخرین روبات که توسط یکی از محققان دانشگاه هاروارد طراحی شده، هزارپایی انگشتی است که بدنش از 10 قطعه جداگانه تشکیل شده و هر قطعه به کمک 2 پا حرکت خواهد کرد. ساخت چنین روبات کوچکی که با پاهایی که هر یک مستقل کنترل می‌شوند، می‌تواند به خوبی حرکت کند، یک موفقیت جالب‌توجه است.
53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    عالي بود!!!