مرکز افکار سنجی سلامت ایران گزارشی را منتشر کرده که نشان دهنده نارضایتی پزشکان از بیمه هاست، رئیس نظام پزشکی نیز همچنان به دولت انتقاد می کند

امید سلیمی بنی: پزشکان، این بار شمشیرها را از رو بسته اند و به دولت و بیمه ها انتقاد می کنند که چرا وضعیت درمان در کشور "آشفته" و "بی سامان" است. این در حالی است که به گفته مسئولان، "فاجعه" سرنوشت محتوم یک و نیم میلیون بیمار کشور شده.
رئیس سازمان نظام پزشکی در انتقادات دنباله دار خود از دولت، نظام سلامت و درمان کشور را دچار "آشفتگی" توصیف کرد و گفت: "تا زمانی که تعرفه های خدمات درمانی واقعی نشود، این آشفتگی که در نظام سلامت وجود دارد، باقی خواهد ماند."
شهاب الدین صدر نیز پیش از این، اقدامات وزیر بهداشت در برخی زمینه ها از جمله طرح پزشک خانواده را "تبلیغاتی و نمادین" توصیف کرده بود. این در حالی است که وزارت بهداشت، پولی بابت پرداخت بیشتر به پزشکان بخش خصوصی ندارد. بلکه در پرداخت هزینه های روزمره خویش نیز درمانده است.
مرضیه دستجردی، وزیر بهداشت، دیروز در افتتاح بخشهای جدید درمانی بیمارستان لقمان تهران از افزایش هزینه 3 هزار میلیارد تومانی پس از هدفمندی یارانه ها در بخش خانه های بهداشت و سلامت شهرستانها خبر داده بود و همچنین از افزایش 760 میلیارد تومان هزینه سوخت و حاملهای انرژی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گلایه کرده بود.
وزیر بهداشت از دولت خواسته بود بودجه قانونی وزارت بهداشت که 3 هزار میلیارد تومان اضافه درآمد حاصل از فروش نفت است را هر چه سریعتر به حساب این وزارتخانه بریزد.
وی با انتقاد از دولت گفته بود: "با وجود گذشت 7 ماه از سال، هنوز بودجه وزارت بهداشت در این بخش پرداخت نشده است و دولت باید فکری به حال این موضوع نماید."
پزشکان به شدت از بیمه ها ناراضی اند
در میان دعوای دریافت بودجه هیات دولت و وزارت بهداشت، مرکز افکار سنجی سلامت ایران، وابسته به سازمان نظام پزشکی، نتایج یک نظرسنجی از اعضای خود را منتشر کرده که نشان می دهد پزشکان به شدت از عملکرد بیمه ها ناراضی اند.
بنا به گزارش مرکز افکار سنجی سلامت ایران، 6/67 درصد از جمعیت پزشکان پاسخگو به این سؤال که "میزان رضایت شما از عملکرد بیمه‌های درمانی در خصوص پرداخت به موقع حق بیمه سهم پزشکان چگونه است؟" اعلام کرده‌اند که رضایت خیلی کم و کمی داشته‌اند 3/16 درصد رضایت متوسط و 3/16 درصد هم زیاد رضایت داشتند.
این گزارش می افزاید: در خصوص این سؤال که "میزان رضایت شما از عملکرد بیمه‌های درمانی در خصوص مناسب بودن حق بیمه بیماران چه مقدار است؟" 3/70 درصد خیلی کم و کم راضی بودند، 5/13 درصد در حد متوسط و 2/16 درصد هم زیاد و خیلی زیاد رضایت داشتند.
میزان رضایت جمعیت پاسخگویان از عملکرد بیمه‌های درمانی در خصوص میزان سهولت در عقد قرارداد با پزشکان (مسائل مربوط به ساختار بوروکراتیک) اینگونه بود: 7/45 درصد خیلی کم و کم راضی بودند، 3/34 درصد متوسط و 20 درصد هم زیاد رضایت داشتند.
مرکز افکار سنجی سلامت ایران، تاکید کرده 5/10 درصد از پزشکان شرکت‌کننده در این نظرسنجی عضو هیأت علمی، 8/36 درصد شاغل در مراکز خدمات درمانی آموزشی دولتی، 3/5 درصد شاغل در مراکز تأمین اجتماعی و 4/47 درصد شاغل در مراکز خصوصی و مطب بوده‌اند.
بیمه ها، همچنان بلاتکلیف در وزارتخانه جدید
تراژدی بیمه های پوشش دهنده به سلامت و درمان کشور، با انحلال وزارت رفاه و تامین اجتماعی، همچنان ادامه دارد. در شرایط فعلی، با وجودی که قانون، تشکیل بیمه جامع سلامت ایران را به دولت تکلیف کرده، هنوز این ساختار به وجود نیامده است. وزارت جدید "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" که میراث دار سه وزارتخانه "تعاون"، "کار و امور اجتماعی" و "رفاه و تامین اجتماعی" است، به اندازه ای فربه و کند شده که با گذشت ماه ها از تشکیل این وزارتخانه، هنوز تشکیلات منسجم و درست و درمانی برای ساماندهی به بیمه های کشور در آن شکل نگرفته است.
این چنین است که وزیر بهداشت با انتقاد از وضعیت موجود، اظهار کرده: "فاجعه در انتظار دو و نیم درصد از جمعیت کشور است." فاجعه ای که به دلیل افزایش روزافزون هزینه های درمانی، دعوای بی انتهای بین پزشکان و بیمه ها از یک سو و وزارت بهداشت و هیات دولت از سوی دیگر، باعث می شود آینده سلامت برای یک و نیم میلیون بیمار ایرانی، هر روز تیره و تار شود.
این در حالی است که شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس مجلس، در گفتگوی خود با مهر، تاکید کرده که: "در حال حاضر کارشناسان نظام سلامت به این نتیجه رسیده اند که تا سال گذشته که سازمان نظام پزشکی تعرفه های بخش خصوصی را تعیین می کرد تعادل در تعرفه های درمان وجود داشت.با این حال ما فکر می کنیم که دولت علاوه بر اینکه می بایست اعتبارات لازم در بخش سلامت را تامین و بیمه ها را تقویت کند، باید تعرفه ها را نیز واقعی کند و گرنه همین آشفتگی که وجود دارد، باقی خواهد ماند."
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    3 0
    والا ما پزشکان عمومی که انگار در این کشور آب در هاون می کوبیم و به هیچ هم حساب نمی شویم و مسئول درمان سرماخوردگی هستیم. در جایی که تشخیص منحصرا در ید پزشک عمومی است تمام وسایل تشخیصی را از او گرفته اند. درست است که اولین تشخیص بر بالین بیمار صورت می گیرد ولی برای خارج کردن تشخیص های احتمالی از دایره تشخیص نیاز به ابزار داریم که متاسفانه این ابزار در اختیارمان نیست. حق بیمه ای که ادارات بیمه روی دستورات پزشکان عمومی برای تشخیص می پردازند بسیار ناچیز تر از متخصصین است که این بیمار را به سمت تخصص های گوناگون با تشخیص خودش سوق می دهد و هزینه درمان را برای شخص و دولت افزایش می دهد. جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت خوب تعریف نشده
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    1 1
    بیمارستانهای خصوصی هستند که برای اینکه کسی از حسابهایشان سر در نیاورد هنوز یک دستگاه کارت خوان بانکی " پز " ندارند.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    1 1
    برای اینکه از نسخه ایی که پزشک می نویسد تا تجویز اعمال جراحی و بقیه موارد هنوز روی کاغذ نوشته می شود و این قابل پیگیری های بعدی و کنترل خوب و به موقع نیست. باید همه چیز دیجیتال و کامپیوتری و اینترنتی باشد . یک نسخه را پزشک بصورت پیرینت مثل همه دنیا در اختیار بیمار بگذارد و بیمه ها همه مدارک و اسناد را از پزشک و مراکز درمانی بصورت دیجیتال و اینترنتی تحویل بگیرند و...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    3 0
    باید ارتباط مالی بین پزشک و بیمار را قطع کرد بیمه ها باید این وسط متکفل همه پرداخت ها به پزشک و بیمارستان ها باشند.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    چرا بیمه ایران بیمه درمان تکمیلی انفرادی یا خانوادگی ارائه نمی کند؟