رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید تعرفه های درمانی جایگاه قانونی ندارد و دولت باید برای کم کردن مشکلات بیماران، فکر اساسی کند

مریم صدرالادبایی: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نمایشگاه مطبوعات، با خبرآنلاین به گفتگو نشست. حسینعلی شهریاری ضمن بحث درباره مشکلات سیستم بهداشت و درمان، از اختصاص بودجه مناسب برای وزارت بهداشت در برنامه قانون بودجه سال 90 و قانون برنامه توسعه پنجم خبر داد و گفت در صورتی که این اعتبارات به وزارت بهداشت برسد، ولی مشکلات همچنان پابرجا باشد، باید فکری به حال مدیران کرد.
این گفتگو را در ادامه می خوانید:


گفته شده تعرفه های درمان باطل شده، حالا بیمارستانها با چه سیستمی اداره می شوند؟
بدون تعرفه که نمی شود یک سیستم را اداره کرد. تعرفه هایی که اعلام شد از نظر ما جایگاه قانونی نداشت، چون شورای عالی بیمه سلامت تشکیل نشد تا تعرفه گذاری کند و دولتمردان مفروض دانستند که می توانند تعرفه گذاری کنند. این خلاف قانون است. به نظر می رسد دولت، تعرفه های بخش غیر دولتی مانند تامین اجتماعی را ابطال کرده باشد، نه همه بخشهای دولتی و خصوصی را.
 

چرا دولت تعرفه های درمانی بخش غیردولتی را باطل کرد؟
هزینه هایی از مردم در بیمارستانهای تامین اجتماعی گرفته می شد و زمانی که به آنها مراجعه شد، دیدند تعرفه هایی را اجرا می کند که هیات دولت، اعلام کرده. تامین اجتماعی این تعرفه ها را قانونی می دانست. دولت، هم با ملاحظه تفاوت تعرفه های دولتی با غیر دولتی، تعرفه های غیر دولتی را لغو کرد، ولی تعرفه های بخش دولتی و خصوصی، لغو نشده است.
 

تعرفه های درمانی امسال باعث انتقاد بیمارستانهای دولتی و خصوصی شده و عموما این تعرفه ها رعایت نمی شود. چطور می شود مشکلات مردم را کم کرد تا زیرمیزی و ارجاع بیمار از بخش دولتی به خصوصی، کمتر شود؟
راه حل را قانون مشخص کرده. مجلس، دولت را موظف کرده، تعرفه ها واقعی وضع شود. در بخش خصوصی باید سود سرمایه و استهلاک تجهیزات هم لحاظ شود تا خارج از تعرفه، چیزی از بیماران دریافت نشود. در بخش دولتی درمان نیز دولت باید یارانه پرداخت کند و بیمه ها را هم تقویت کند. اگر قرار است پول پرداخت شود، نباید از جیب مردم پرداخته شود. متاسفانه در بخش دولتی، زیرمیزی دیده می شود. حتی در بخش خصوصی نیز برخی از بیمارستانها، مانند سالهای گذشته که تعرفه های نظام پزشکی را رعایت نمی کردند، بیش از تعرفه های اعلام شده، از مردم هزینه می گیرند.
 

با وجود اجرای قوانین مجلس، اگر باز هم مشکل باقی ماند، باید چه کرد؟
قطعا با اجرای قانون، باید وضع بهتر شود، اگر بهتر نشود، باید در مدیریت بخش دولتی شک کرد. مسئولان می گویند مشکل منابع مالی داریم. در قانون برنامه پنجم و قانون بودجه سالانه، بودجه های خوبی برای نظام بهداشت و درمان پیش بینی شده که باید جذب شود. اگر با وجود تمام این امکانات، باز هم مشکلات در سیستم بهداشت و درمانی وجود داشت، باید فکری به حال مدیران بهداشت و درمان کرد.
 

آیا فکر می کنید مشکلات بیماران در یکی دو سال آینده کمتر شود؟
فکر می کنم اگر دولت به قانون عمل کند و منابع قانونی را پرداخت کند و مدیریت خوبی داشته باشد، تا پایان برنامه پنجم توسعه، سهم مردم از پرداختهای درمانی به 30 درصد برسد، در غیر این صورت، آینده خوبی را نمی شود پیش بینی کرد.
47/233 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    مسئولين ميفرمايند كه قيمت بنزين در اروپا ليتري 1800 تومان است ولي در ايران 700 تومان-آنهم غير استاندارد- آنها نمي گويند كه حقوق كار گر ساده در اروپا ماهانه بيش از 3 مليون تومان است و بيمه درماني كامل هم دارد- بمن كار گر همين شرايط را بدهيد و بعدا قيمت بنزين را ليتري 2 هزار تومان بكنيد. يا همانطوري كه قبلا روي قبوض مبلغ يارانه مينوشتند انگار به مردم سر صدقه ميدهند. نميگويند يك كارمند در اول انقلاب يعني هنوز دلار رشد نكرده بود ماهي 6 تا هفت هزار تومان مي گرفت يعني حدود 1000 دلار كه اگر سي سال سابقه خدمتش حساب كنيد ميشود مثلا 14000 تومان كه آنرا به 7 تومان تقسيم كنيم ميشود 2000 دلار يعني حد اقل دو مليون 600هزار تومان-دريا فتي فعلي من حالا 500 هزار تومان است-اينچا كي يارانه ميدهد؟
  • مهدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    ببخشید کامنت من ربطی به موضوع خبر نداره ولی چهره این نماینده خیلی شبیه آقای بابان که قبلا گوینده خبر بود هستش