مهر نوشت:

گشت و گذاری در بازار خودرو نشانگر این است که این روزها تفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد برای برخی از انواع خودرو حتی به 1.5 میلیون تومان نیز بالغ می‌شود و این در شرایطی است که متقاضیان با مراجعه به برخی نمایندگی‌‎های خودروسازان مطرح، با این جمله مواجه می‌شوند که فلان مدل از یک گروه خودروسازی، همچنان تولید کمی دارد و برای دریافت خودرو باید چندین ماه صبر کرد.

این در شرایطی است که همین خودرو، در بازار آزاد به وفور یافت شده و البته متقاضی برای دریافت آن باید پول بالاتری را بپردازد. در این میان البته واسطه‌هایی هم هستند که با مذاکره با برخی نمایندگی‌ها، به تعداد زیادی خودرو دریافت کرده و در بازار آزاد با قیمت‎های بالاتر می‌فروشند.

البته مسئولان دولتی در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام می‌کنند که تفاوت قیمت درب کارخانه با بازار آزاد تخلف است و آنها در مبادی فروش کارخانجات که همان نمایندگی‌ها هستند، جلوی تخلفات را خواهند گرفت.

شرکت‌هایی نیز که اقدام به فروش اقساطی خودرو تلاش دارند تا با جذب مشتری و قرار دادن شرایط به اصطلاح "عالی" مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند. نمونه آن نیز به وفور در تبلیغات برخی مجلات یافت می‌شود. به نحوی که برخی از این واسطه‌ها با به کار بستن جملاتی همچون " بدون کارمزد واقعی" یا " با حداقل سود بانکی" یا " سند به نام خریدار" تلاش دارند تا مشتریان را قانع کنند که از محصولات آنها خریداری کند.

به هرحال هم اکنون شرایط قیمتی در بازار به گونه‌ای است که یا مشتری باید مبلغ بیشتری را بپردازد و از بازار آزاد خرید کند، یا برای دریافت خودروی مورد نظر خود البته در برخی انواع آن، ماهها را به انتظار بنشیند و پیش‌پرداخت بپردازد و در نهایت با تاخیر یا بدون تاخیر، خودروی خود را دریافت کند. البته در عمل، زمانی که مشتری چند ماه پول خود را بلوکه می‌کند به نحوی گویا قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب را پرداخته است.

قیمت خودروهای پرتقاضا در بازار ایران
نوع خودرو قیمت در بازار آزاد قیمت درب کارخانه(مصوب دولت)
پراید 131  8 میلیون و 700 هزار تومان 8 میلیون و 425 هزار تومان 
 ریو  14 میلیون و 900 هزار تومان 14 میلیون و 150 هزار تومان 
 تیبا  12 میلیون تومان  11 میلیون 640 هزار تومان
 تندر90  15 میلیون و 900 هزار تومان  15 میلیون و 100 هزار تومان
 مگان اتومات  36 میلیون تومان  32 میلیون و 800 هزار تومان
 سوزوکی گراندویتارا 46 میلیون و 900 هزار تومان   45 میلیون و 100 هزار تومان
 سمند ال ایکس  15 میلیون و 400 هزار تومان  15 میلیون و 170 هزار تومان
 پژو 207  17 میلیون و 800 هزار تومان  17 میلیون و 535 هزار تومان
 پژو 206 تیپ 2  15 میلیون و 100 هزار تومان  14 میلیون و 750 هزار تومان
 پژو پارس دوگانه‌سوز  18 میلیون و 150 هزار تومان  17 میلیون و 960 هزار تومان
 پژو روآ دوگانه سوز 10 میلیون و 100 هزار تومان    9 میلیون و 910 هزار تومان

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    11 0
    خوب اينها بازي هاي كارخانه هستش براي مجبور كردن وزارت صنعت و كميته خودرو براي افزايش قيمت.هميش همين طور بوده برهم زدن عرضه و تقاضا...الانم فصلي كه كمتر خريد انجام ميشه براي اينكه قيمت ها افت پيدا نكنه به بازار كمتر خودرو عرضه مي كنند تا قيمت هاي بالاي حفظ شود و وزارت خانه مجبور به افزايش قيمت كنند من با اطمينان عرض مي كنم با سياست ها و لابي هاي خودرسازان و بعد از افزايش قيمت هاي پي در پي اخير تدوين شيوانه نامه فروش جديد دست خودرساز براي گران تر فروختن باز مي كند و عرضه كمتر در نتيجه افزايش قيمت در بازار و انهام به اختلاف 5درصد مي خواهند بفروشند!يعني دور از تصور نيست كه 206 قيمتش رو به 30 ميليون برسانند حالا مصرف كننده تاوان چي رو مي پردازد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    8 0
    در صحبت هاي ناله گو.نه و بهانه هاي توخالي خودرسازان ببينيد هيچ صنعتي در كشور اينطور حمايت ازش نشده و در تمام دنيا تلاش براي گرفتن سهم بيشتر از بازار هستش و حالا خودرسازان دغدغه اي بابت بازار مصرف يا فرو ندارند چون مصرف كننده حق انتخاب و چاره اي نداره يا ايران خودرو يا سايپا!مثلا وام بانكي رو مقصر مي دونند اولا تمام صنايع موفق و با صادرات وسيع تر ا شما با همين بهره هاي بانكي و بدون حماين تعرفه اي دولت به بازار اروپا راه پيدا كرده اند ولي شما عراق موندين!همين بهره براي همه هستش و همه دارند كار مي كنند و اينقدر زياده طلب نيستند و كار و تلاش مي كنندو با زحمت و كيفيت مزدشون رو مي بينند و سود مي برند ولي شما بدون زحمت با بي كيفيت ترين شكل ممكن بدون دغدغه پاسخ گويي ميسازين و مي فروشين؟!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    8 1
    مثلا مگان يا 206 مي گويند افزايش تيراژيا ركورد توليد داشته اند و خوب اين خودروهاي چرا به بازار راه پيدا نمي كنند؟احتكار مي شوند در انبارها؟چرا وزارت صنعت و مجلس و دولت و ملت (به اجبار) تسليم محض منافع يه عده خودرسازان هستند؟و فقط ثنا گو هستند؟چرا از الايندگي بالا و نا امني و قيمت هاي كذايي توليداتشان باخواست نمي شوند و فقط در حده حرف هستش؟با توليد پرايد وپژو و پيكان و روا و وانت نيسان چه شخصيت و شاني در خودرسازان جهان خواهيم داشت؟چه رتبه اي در صادرات و سهم در بازار خودري جهاني؟به كدام سمت حركت مي كنيد صادرات چندين ميلياردي مانند تركيه؟يا با همين اوضاع تورم و نرخ بهره صنايع داخلي ديگر صادراتشان بيشتر از شماست؟چرا حرصو طمع سود منافع ملي و درامدزايي براي كشور ندارين؟
  • بدون نام DE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    12 1
    سوات ریاضیتون هم کمه ها 32 میلیون و 800 هزار تومان با 36 میلیون تومان 3 میلیون و 200 اختلاس داره نه یک و نیم میلیون مثه اینکه سوات فارسی منم خرابه
  • جهان US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    20 1
    باید قیمتی که پای کارخانه می افته رو مینوشتین و قیمت بعضی از اونها رو که صادر میشه مثلا سمند 4 میلیون .پراید 2.5 میلیون در افغانستان
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    7 0
    به خاطر تبليغات خودشون نام ميبرم...كافيه سري به سايت ايران تجارت قسمت فروش خودرو بزنيد..اشخاص با نام هاي ......مدام تبليغات ميدن فروش خودرو و تحويل از درب كارخانه و فوري..انوقت قيمت هايشان مثل بازار آزاد هستش..واقعا نميشه جلوي اينا را گرفت؟؟؟ افرادي كه با شماره تلفن و سايت و آدرس شركت مشغول فروختن با قيمت هاي بالاتر هستند..كارخانه ها چجور به اينها سهميه ميدن كه هميشه تندر و 206و ..را دارن و گرونتر ميفروشن....
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    9 1
    خسته شديم اين همه ظلم خودرو ساز ها رو تحمل كرديم به كي بايد شكايت كنيم كه گوش شنواي صداي ما رو داشته باشد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    2 0
    عزیزان،این قیمت ها رو کی واستون رصد کرده.پراید که قیمت بازارش 500هزار زیر قیمت کارخونه ست.که البته تو مدل ها 132بیشتره. از اون طرف سمند وضعیت ش بدتره حدود هفتصد زیر قیمت کارخونه معامله میشه،روآ که دیگه رکورد شکسته اول اینکه اصلا" فروش نداره بعدش هم بیشتر از یک میلیون زیر قیمت کارخونه ست. اینطوری خبر رسانی کردن خدای نکرده شائبه ذینفع بودن رو بوجود میاره. پژو پارس دیگه نوبره
  • بدون نام DE ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    4 1
    بله چرا وازرت صنعت فشار نمیاره که ماشین ها تو انبار نمونن فقط میگن مگان رکود شکونده تو تولید پس کو خود نمایندگی قیمت 36.200 میده چرا نظارت نمیککن فقط حرفه دیگه
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    5 1
    سلام من اردیبهشت ثبت نام کردم برای مگان اتومات. گفتند تحویل شهریور. الآن اواخر مهر است هنوز حتی دعوتنامه هم نیامده تا چه رسد به تحویل! ولی در بازار آزاد دارند 36 میلیون میفروشند. از کجا میآید؟؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    2 1
    این سایت سایپا یا ایران خودرو نیست؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    9 1
    من نمیدونم چرا ما ایرانیها همیشه باید حسرت این عربها رو بخوریم که ماشینهای آخرین مدل سوار میشن اونوقت ما مجبوریم بخاطر گمرکی بالا این ماشینهای بنجول ایرانی رو بگیریم که هر روز هفته 10 روزش تو نمایندگیها اسیریم.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    8 1
    انتضار بيشتري از بازار خودرو انحصاري نميرود....