۲ نفر
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
فناوری اطلاعات؛ عرصه فرصت‌ها و چالش‌ها

همزمان با اینکه که تهدیدهای زیادی پیش روی حوزه فناوری اطلاعات کشور است و موانع زیادی در این مسیر داریم، اما نباید فراموش کنیم که از سویی دیگر هم شاهد دلخوشی‌ها و حرکات رو به جلوی جدی در این فضا هستیم. در حال حاضر به موضوع فناوری اطلاعات بیش از پیش در کشور ما توجه می‌شود و می‌توان گفت زیرساخت‌ها به این فناوری اعتماد کرده‌اند و مجموعه‌های سنتی نیز اهمیت این حوزه را درک می‌کنند.

برای مثال امروز مجموعه‌ای مانند اتاق بازرگانی به موضوع فناوری اطلاعات و بازیگران آن بیشتر بها می‌دهد و در دولت شاهد ایجاد کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال هستیم.

به‌طور خلاصه به رسمیت نشناختن دارایی‌های مجموعه‌های آی‌تی، مشکلات مربوط به تخصیص ارز و تاییدیه‌های وزارت صمت و ایجاد اختلال در نحوه مواجه با فناوری‌های نوین در استارتاپ‌ها جزو معضلات قابل بهبود هستند.

غیر از موانعی که به آن‌ها اشاره شد، موضوع تنظیم‌گری یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است؛ هنگامی که ما در کشور با نحوه مواجه با فناوری‌های نوین دچاراختلال هستیم، باید در این میان یک تنظیم‌گر وجود داشته باشد نه اینکه فعالان این حوزه به چندین تنظیم‌گر مختلف ارجاع داده شوند. این تنظیم‌گر که می‌توان آن را تنظیم‌گر تنظیم‌گران نامید، اگر قرار است در دولت ایجاد شود، باید زیرمجموعه رییس‌جمهوری یا معاون اول آن باشد و اگر قرار است فراقوه‌ای عمل کند، باید به عنوان زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شود.

مهم‌ترین خواسته فعالان حوزه فناوری اطلاعات قبل از هرگونه حمایتی، رفع موانعی است که پیش روی‌شان قرار دارد. این موانع در حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، استارتاپ‌ها و ... متفاوت هستند و پیچیدگی خاص خودشان را دارند. در همین راستا مهم‌ترین کار صنف هم واسطه‌گری و رساندن صدای تخصصی بدنه بخش خصوصی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات به مجموعه حاکمیت و دولت است. رفع این موانع نیازمند ارائه تصویر متفاوتی از این حوزه برای مدیران ارشد کشور است و این کار همزمان باید توسط فعالان این حوزه و خود دولت انجام گیرد.

چشم‌انداز آینده این صنعت، حضور حداکثری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در اقتصاد است و باتوجه به اینکه شناخت فعالان بخش خصوصی و سنتی از اقتصاد دیجیتال با افزایش همراه بوده، این انتظار را داریم که درصد اقتصاد دیجیتال در کل اقتصاد نیز افزایش یابد. در حال حاضر براساس آماری که وزارت ارتباطات ارائه کرده، برآوردها اقتصاد دیجیتال حدود ۷.۴ درصد از کل اقتصاد ما سهم دارد؛ این رقم می‌تواند تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند با این شرط که حوزه فناوری اطلاعات در بسیاری از بخش‌های سنتی توسعه یابد؛ در این صورت شاهد ایجاد شکوفایی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

اهمیت روز فناوری اطلاعات را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ اول اینکه این روز در تقویم با پیشنهاد نظام صنفی ثبت شده و ما پیش از این روزی را با این عنوان نداشتیم. همچنین این روز به نام حکیم خوارزمی ثبت شده که یک دانشمند ایرانی، صاحب مجموعه‌های مختلف ومنشا اثر، ثمر و تحولات جدی است. مهم‌ترین اثر این نام‌گذاری این است که فارغ از خود بدنه صنف و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، عامه مردم بیشتر با این حوزه آشنا شوند و این موضوع را که چه اندازه پیشرفت کشور وابسته به پیشرفت فناوری اطلاعات است، درک کنند. آن‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، کسانی که به تربیت نیروهای انسانی مشغول‌اند، مسئولان دردولت و حاکمیت و بدنه مردم که مصرف‌کننده خدمات فناوری اطلاعات به شمار می‌روند، همگی باید در راستای آماده‌سازی کشور برای تصمیم‌گیری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدی در این حوزه آگاه‌تر شوند.

با توجه به سرمایه انسانی قوی‌ای که در کشور داریم و دانش بالایی که این سرمایه انسانی دارد، جایگاه بالقوه‌ای که می‌توانیم داشته باشیم بسیار بالاتر از نقطه‌ای است که به صورت بالفعل در آن قرار داریم. به جز رفع موانع و بحث‌های تنظیم‌گری، آنچه می‌تواند به بهبود این جایگاه کمک کند، ارتباط بیشتر با جهان در حوزه اقتصاد، رفع اختلال و محدودیت‌های اینترنت و تقویتتخصص‌های مرتبط با بین المللی شدن کسب‌وکارها است.

*رئیس هیات مدیره نصر تهران به بهانه روز فناوری اطلاعات

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1785961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =