سوزاندن بقایای کشاورزی جرم محسوب می شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نظرآباد گفت: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین البرز، محمدمحمودی روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

وی اظهار کرد: همچنین برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا ۲ سال) یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می شوند.

محمودی به کشاورزان نظرآبادی توصیه کرد با سازوکارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع آوری و بسته بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نظرآباد گفت: از بین رفتن مواد تغذیه‌ای که طی دوره رشد در گیاه بجا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

محمودی اضافه کرد: با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تا کنون پنج نفر از متخلفین در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شده اند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1787733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =