ایسنا نوشت:

بانک مرکزی بر ممنوعیت بر تصدی همزمان پست مدیرعامل و ریاست هیأت مدیره توسط یک نفر در بانک‌های خصوصی، بانک‌های دولتی خصوصی شده و موسسات اعتباری غیربانکی تاکید کرد.

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی خصوصی شده، غیردولتی و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرد: براساس اصول حاکمیت شرکتی، لازم است هیات‌مدیره در راستای صیانت از منافع سپرده‌گذاران، حفظ ثبات و سلامت بانک در فضای کسب و کار و همچنین حمایت از حقوق سهام‌داران، نسبت به تدوین اهداف راهبردی و تایید رویه‌های استاندارد انجام کار اقدام کرده و با هدف دستیابی به اهداف موردنظر مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات خود را نیز بر عهده بگیرد. به عبارتی هیات‌مدیره باید اطمینان حاصل کند که اهداف، برنامه‌های راهبردی و دستورالعمل‌های مربوط به درستی اجراء می‌شود.

از سوی دیگر مدیرعامل بانک، که با انتخاب و تایید هیا‌ت‌مدیره معرفی می‌شود نیز مسئول اصلی عملیاتی کردن و اجرای صحیح برنامه‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مصوب هیات‌مدیره است.

با توجه به این‌که در اغلب موارد روسای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، تصدی سمت مدیرعاملی را نیز برعهده می‌گیرند لذا این امر موجب می‌شود؛ اصول بهبود حاکمیت شرکتی و همچنین اصل تفکیک وظایف نظارتی از وظایف اجرایی، خدشه دار شده و به تبع آن پاسخگویی مدیرعامل در برابر هیات‌مدیره تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ به گونه‌ای که هیات‌مدیره عملا نمی‌تواند نظارت موثری بر عملکرد مدیرعامل بانک ـ موسسه اِعمال کند.

با عنایت به مراتب فوق و به منظور رفع این معضل، شورای پول و اعتبار در جلسه 12 مهرماه خود ”ممنوعیت تصدی همزمان پست مدیرعامل و ریاست هیات‌مدیره توسط یک نفر در بانک‌های خصوصی، بانک‌های دولتی خصوصی‌شده (صادرات ایران، ملت، تجارت، رفاه کارگران و ...) و موسسات اعتباری غیربانکی“ را مورد تصویب قرار داد.

 در روزهای گذشته رییس هیات‌مدیره سه بانک‌ خصوصی اقتصاد نوین، گردشگری و تات تغییر کرده‌اند.

این ممنوعیت شامل بانک‌های دولتی نشده و وزیر اقتصاد چند روز پیش فرشاد حیدری را به عنوان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران معرفی کرد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =