محسن رفیقدوست در وبلاگ خود نوشت:

چند روز پیش خبری منتشر شد که قذافی ادعا کرده است که تظاهرات وال استریت در آمریکا را عوامل وی به راه انداخته اند و افزوده است که در جامعه ‌امروز همه چیز از طریق پرداخت پول ممکن است.

این پیام یادآور دو نکته مهم در خلقیات قذافی است؛ نخست سخنان عجیب برای کشیده شدن به صفحه اول رسانه ها؛ این اقدام منحصر به قذافی نیست و برخی دیگر از حکمرانان نیز چنین خصلتی دارند اما قدرت وی در متعجب کردن مردم جهان وی را مشهورتر از سایرین ساخته است.

خصلت دیگر وی فراموش کردن مردم است. وی چنین تلقی می کند که همه امور با قدرت و ثروت قابل انجام است. این موضوع را من پیشتر در یکی از سفرهایی که برای گرفتن موشک داشتم نیز با لحن شوخی به وی صریحا یادآور شدم. در آن سفر که همچون همیشه وی افعال خود را به خلق لیبی نسبت داد، وقتی در لحظه، دستور تحویل تعدادی موشک به ایران را داد؛ به طعنه گفتم "مجوز این کار را هم خلق داد؟"

در این میان لازم است نکته ای را در میان پرانتز ذکر کنم. برخی اشکال می کنند که چرا من با قذافی تماس های متعدد داشتم. این تماسها همگی بر اساس دستور امام و دیگر بزرگان کشور و برای منافع ملی بخصوص با توجه به تحریم جدی ایران در جنگ بود. من همواره تلاش داشتم سربازی گوش به فرمان برای ولایت باشم و همان زمان هم در مصاحبه ای اعلام کرده بودم که اگر امام دستور دهند که با ریگان هم ملاقات داشته باش امتثال امر می کردم. در دیدارهای ما هم عموما فضا غیردیپلماتیک بود. بارها رخ داد که سخنانی که توان طرح در چارچوب دیپلماتیک نداشت، از طریق مذاکرات هیات ما پیگیری می گشت. مسائلی همچون عدم دفاع از عراق در جنگ شهرها، تحویل اسلحه، پیگیری پرونده امام موسی صدر و ...

در تمام این دیدارها نیز این دو خصلت قذافی آشکار بود. شاید بر همین اساس بود که برخی تحلیل می کردند که قذافی یک جریان بدلی برای تحت الشعاع قرار دادن قیام ملت مصر در زمان ناصر و از آن مهم تر برای تحت الشعاع قرار دادن رهبری امام خمینی بر مسلمانان جهان بود.

212302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    38 3
    "وی افعال خود را به خلق لیبی نسبت داد،" چه این داستان هم آشناست
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    8 0
    پاسخ دندان تيز كني بود. ايشان سربازي بود كه مستضعف آمد و در حال حاضر ابر سرمايه داري است. آري او واقعا سربازي براي مردم و كشور است. اين شد سربازي.