از میان 13 سوالی که از وزرا از ابتدای سال جاری تا کنون در صحن علنی مجلس بررسی شده، در تمامی موارد پاسخ وزرا قانع کننده شناخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، از این میان در 11 مورد نمایندگان سوال کننده اعلام کرده​اند که از سخنان وزرا قانع شده​اند و اصلا کار به رای گیری در مجلس نکشیده است. در دو موردی هم که نماینده سوال کننده قانع نشده است، دیگر نمایندگان به قانع کننده بودن پاسخ​های وزیر رای داده​اند. به این ترتیب در طول سال 90 هیچ کارت زردی به وزرای دولت نهم در مجلس هشتم داده نشده​است. کارت​هایی که دریافت سه تای آن، وزیر را در معرض استیضاح قرار می​دهد.
آنچه در این میان جای سوال است اینکه اگر اظهارات وزرا قانع کننده است، چرا نمایندگان در کمیسیون​های تخصصی مجلس از پاسخ​های ارائه شده قانع نمی​شوند و کار را به صحن علنی مجلس می​کشانند؟ و اگر قانع کننده نیست، پس چرا حاضر به رای گیری برای آن نمی​شوند؟ یا اینکه اظهارات وزرا از کمیسیون​های تخصصی تا صحن علنی مجلس، اینقدر متفاوت است که منجر به قانع شدن نمایندگان می​شود؟
 
جالب آنکه غالبا نمایندگان اعلام می​کنند که از پاسخ​های وزرا قانع نشده​اند اما نیازی به رای گیری نیست! این در حالی است که اصلا در آیین​نامه داخلی مجلس چنین چیزی نیامده و نمایندگان صرفا باید اعلام کنند که قانع شده​اند یا نه و اگر قانع نشده​اند باید رای گیری شود. اما با توضیحاتی نظیر اینکه وزیر قول پیگیری داده و یا در آستانه فلان عید مذهبی هستیم، رای گیری انجام نمی​شود. گاهی نمایندگانی همچون احمد لطفی نماینده اراک این را هم چاشنی حرف​هایشان می​کنند که اگر وزیر مربوطه به قول خود عمل نکرد، مقدمات استیضاحش را می​چینند اما عملا چنین نمی​شود.
 
فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود، پیش از این در گفت​وگو با خبرآنلاین گفته بود: هیات رئیسه مجلس در مورد بررسی سوال نمایندگان از وزرا مصلحت سنجی​های می​کند و برای اینکه هر سه پاسخ غیرقابل قبول وزرا منجر به استیضاح آنها می​شود، از نمایندگان می​خواهند که نسبت به پاسخ​های وزرا اعلام کنند قانع شده​اند. در حالی که نمایندگان اگر از پاسخ​های وزیر قانع شده باشند دیگر نیازی به طرح آن در صحن علنی نیست. اما هیات رئیسه از نمایندگان می​خواهد تا به بررسی سوالشان در صحن علنی رضایت دهند و دیگر برای پاسخ​های وزرا رای گیری نشود.
 
گفته​های وی را محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس رد می​کند. وی در گفت​وگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه از طرف هیات رئیسه چنین درخواستی از نمایندگان نشده است، اظهار داشت: عدم رای گیری برای سوالات، به معنی انصراف از پیگیری سوال است که در آیین نامه داخلی مجلس از آن به عنوان «قانع شدن» یاد شده است.
فرهنگی همچنین گفت از نمایندگانی که حاضر به رای گیری برای سوالاتشان نمی​شوند، بپرسید که چرا این کر را می​کنند؟ این موضوع ربطی به هیات رئیسه ندارد.
 
علی​اکبر اولیا که در هفته گذشته در واکنش به پاسخ​های رضا تقی​پور وزیر ارتباطات به سوالش گفته بود قانع نشده ولی نیازی به رای​گیری نیست؛ به این سوال خبرآنلاین، پاسخ داد.  او با بیان اینکه هر نماینده​ای ارزیابی شخصی خودش را در زمینه عدم اعلام رای دارد، توضیح داد: اما وجه مشترک همه نمایندگان این است که نسبت به فضای حاکم بر مجلس، در اینباره تصمیم گیری می​کنند. مهم این است که دیگر نمایندگان چقدر به موضوع سوال توجه کرده و حساسیت نشان داده​اند و علاوه بر گوش دادن حاضر به رای دادن نیز هستند یا نه؟ نمایندگان وقتی به این ارزیابی می​رسند که فضای مجلس «رای ندادن» است، دیگر درخواست رای نمی​کنند تا موضوع لوث نشود.
 
به گفته وی، پس از اعلام هر سوال در صحن علنی، حساسیت وزارتخانه​ها به دلیل احتمال ارائه رای منفی به وزیر بالا می​رود و به همین دلیل با لابی​هایی می​کوشند تا نمایندگان را از ارئه کارت زرد دیگری به وزیر مربوطه منصرف کنند. این لابی​ها تاثیر خود را بر فضای حاکم بر جلسات می گذارد و نمیاندگان سوال کننده از خیر رای گیری برای سوالشان می​گذرند.
این نماینده اصلاح​طلب در ادامه گفت: اینکه نمایندگان علی​رغم اشراف به فضای حاکم بر مجلس، بر بررسی سوالشان در صحن علنی اصرار می کنند؛ با این هدف است که افکار عمومی را حساس کنند. هدف نمایندگان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است، نه محکوم کردن وزیر. همین​که وزارتخانه​ها به بهانه حضور وزیر در صحن علنی مجلس مجبور می​شوند گزارشاتی تهیه کرده و به نمایندگان ارائه دهند هم یک گام مثبت برای گام​های بعدی است.
 
آنچه در ادامه می​خوانید جدولی از تعداد سوالات مطرح شده در صحن علنی در سال جاری است:
 
زمان بررسی سوال
نماینده سوال کننده
وزیر پاسخگو
موضوع سوال
پاسخ وزیر
24 مهر
کواکبیان به نمایندگی از 14 نفر
شمس​الدین حسینی/اقتصاد
منبع مالی سود سهام عدالت، علت عدم پرداخت آن پس از انتخابات 88 و شائبه پرداخت انتخاباتی آن
شرکت​های دولتی واگذار شده در سهام عدالت سود ده بوده​اند. در زمان مقرر سود پرداخت شده و دستور سیاسی برای پرداخت آن به من نداده بودند. این سهام متعلق به مردم است ولی قابل واگذاری نیست.
20 مهر
علی​اکبر اولیاء/یزد
رضا تقی​پور/ ارتباطات
نابسامانی خطوط تلفن​های همراه، عدم ارسال پیامک​هایی با کلمات خاص و عدم ارائه خدمات مخابراتی
11 تذکر به مخابرات و 5 تذکر به ایرانسل دادیم. عدم ارسال پیامک​ با لغات خاص به من ربطی ندارد. به زودی اپراتور نوع سوم راه​اندازی می​شود.
19 مهر
محمدرضا خباز/کاشمر
حمیدرضا حاجی​بابایی/آموزش و پرورش
علت عدم اجرای برنامه کاری ارائه شده در هنگام رای اعتماد مجلس،نابسامانی وضعیت معلمان حق التدریس و دانش آموزان فنی حرفه ای
 
اقدامات این وزارتخانه بر اساس نقشه راه و سند تحول بنیادین بوده. 40 هزار نفر معلم استخدام کردیم.
6 مهر
مهدی سنایی/ نهاوند
صادق خلیلیان/
کشاورزی
نارضایتی کشاورزان و دامداران از فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی و تغییر کاربری برخی اراضی
اقداماتمان در راستای حفظ مراتع طبیعی بوده و با زمین​خواران برخورد می​کنیم
3 مهر
الیاس نادران/تهران
کامران دانشجو/ علوم
مدارک بی​اعتبار تحصیلی رحیمی و دیگر مقامات از دانشگاه باکو
فقط مدارک تحصیلی کسانی که تقاضا کنند را ارزشیابی می​کنیم. از صحت و سقم مدرک تحصیلی رحیمی خبر ندارم
اول شهریور
احمد توکلی به نمایندگی از خودش،نادران و سروری
شمس​الدین حسینی/اقتصاد
بی​سروسامانی تعاونی​های اعتباری و افزایش مؤسسات پولی خارج از ضوابط قانونی
مجوز تعاونی های غیرمجاز را لغو کردیم. نظارت بانک مرکزی تقویت شده است. فعالیت​های بانکی زیر نظر بانک مرکزی است نه من و نمی​توانم پاسخگوی مسئولیت​های دیگران باشم.
 
23 مرداد
سیداحمد لطفی /اراک
رضا تقی​پور/ ارتباطات
مشکل دفاتر خدمات ارتباطی روستایی، تغییر قرارداد ICT روستایی و کاهش 50 درصد دستمزد کارکنان
بیشترین خدمات را در دفاتر پیشخوان دولت ارائه کرده​ایم. ساعت کاری کم نشدهو حقوق کارکنان را هم کم نکرده​ایم.
24 خرداد
الیاس نادران/تهران
کامران دانشجو/ علوم
چه کسانی بر اساس گفته معاون اول رئیس​جمهور با پرداخت پول مدرک دانشگاهی گرفته​اند؟ چرارحیمی باعنوان «دکترا» بایک دانشگاه پولکی مکاتبه می​کند؟
از مکاتبات آقایان بی​خبرم. تصور نکنید که من در این زمینه حساسیت نداشته​ام. موضع وزارت علوم درباره دانشگاه​های مجازی که در قبال پول مدرک می​دهند هم مشخص است. کما اینکه به آذربایجان هم اعلام کردیم که برخی دانشگاه​هایشان مورد تایید ما نیستند.
30 فروردین
نادر قاضی‌پور به نمایندگی از خودش و محجوب
رضا تقی​پور/ ارتباطات
خلاف قانون بودن روند خصوصی سازی مخابرات
قانون اصل 44 مسئولیت خصوصی‌سازی را به هیئت واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی داده است،. آنها باید پاسخگوی روند خصوصی سازی مخابرات باشند.
17 فروردین
مجید نصیرپور/سراب
رضا تقی​پور/ ارتباطات
عدم اجرای تعهدات و قانون در خصوص بیمه کارگزاران دفاتر مخابرات روستایی
لیست کلیه کارگزاران شاغل در روستاها از ابتدا تا زمان خصوصی شدن شرکت تدوین و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است.
16 فروردین
سیروس سازدار/مرند
مسعود میرکاظمی
/نفت
عدم اجرای قانون برنامه چهارم و اصرار به تزریق گاز ترش به جای گاز شیرین با توجه به توان تصفیه گاز ترش
تمامی استانداردهای طراحی و مصوبه محیط زیست برای این پروژه در نظر گرفته شده است. جای هیچ گونه نگرانی‌ای در این زمینه نیست.
 
گفتنی است تنها در دو مورد در سال 90، نمایندگان سوال کننده از پاسخ​های وزرا قانع نشده​اند. حسن کامران نماینده اصفهان، اول خرداد از محمد عباسی وزیر تعاون درباره « جذب مدیر‌کل دفتر مرکزی گزینش وزارت تعاون بدون رعایت روابط گزینش» سوال کرد و از پاسخوی مبنی بر اینکه « مدرک تحصیلی این فرد جعلی نیست و چنانچه اصرار بر ادعایتان دارید می‌توانید از وزیر علوم پیگیری کنید و این موضوع به وزارت تعاون مرتبط نیست» قانع نشد. البته نمایندگان از این پاسخ قانع شدند و به آن رای مثبت دادند.
علی‌اکبر اولیا نماینده یزد 28 فروردین از صادق خلیلیان وزیر کشاورزی سوالی درباره تعادل بخشی به نظام تولید و عرضه دام در کشور پرسید و از جواب وزیر قانع نشد. خلیلیان گفته بود که مشکلات موجود در بخش گوشت در سال 89 با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی رفع شد و در حال بهبود است و مشکل تولید شیر هم به زودی حل می​شود. اگرچه اولیا از پاسخ وی قانع نشد اما مجلس به قانع کننده بودن آن رای مثبت داد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسرين وزيري IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    پس از انتشار اين گزارش سوال موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد درباره علت عدم آبرساني به حوزه​هاي انتخابيه اش از مجيد نامجو وزير نيرو در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت. اين سوال تنها سوال منطقه اي نمايندگان در سال جاري بود که در صحن علني مطرح شد. ثروتي از پاسخ هاي نامجو قانع نشد و اين وزير هم نتوانست ديگر نمايندگان را قانع کند. بنابراين سوال مذکور تنها سوالي است که در سال 90 مطرح شد و به ارائه کارت زرد در مجلس انجاميد.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    2 1
    کادو
  • بدون نام GB ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    4 0
    مجلس فرمایشی که شاخ و دم نداره!