افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز و عدم کنترل و نظارت بر این محصول حیاتی

با افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز و کاهش عرضه دام به کشتارگاه‌ها از اردیبهشت ماه جاری و ترجیح تولیدکنندگان به قاچاق دام به کشورهای همسایه، قیمت گوشت قرمز به صورت روزانه و کنترل نشده در حال افزایش است.



محمود شهرام فرد: در شرایطی که قیمت گوشت قرمز در بازار به کیلویی بالای ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، دولت اعلام کرد که بار دیگر از گزینه واردات گوشت گرم برای کنترل بازار استفاده خواهد کرد.

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی از تصمیم دولت برای واردات روزانه ۱۰۰ تن گوشت گرم برای تامین تقاضای رو به افزایش بازار و کنترل قیمت گوشت خبر داده بود ولی همچنان بازار با افزایش قیمت گوشت گوسفند و گوساله روبرو است.

این افزایش قیمت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم که اکثر آنها از درآمد حداقلی بی بهره هستند، سبب شده تا بعضی از خانوارهای همدانی توان خرید حتی یک کیلو گوشت قرمز در ماه را نداشته باشند.

بعضی از مسئولین، همزمانی مناسبت‌هایی نظیر سفرهای تابستانی، بازگشت حجاج و آغاز ‌ماه محرم که به رشد تقاضا و افزایش قیمت مرغ و گوشت منجر شده، را از عوامل افزایش قیمت اعلام می کنند.

معاون وزیر جهادکشاورزی اخیرا اعلام کرده، با واردات گوشت‌ قرمز از روسیه، رومانی و مغولستان و عرضه آن با قیمت هر کیلو ۲۶۰ هزار تومان در بازار؛ قیمت ها کنترل خواهد شد.

بنابر اعلام پیمان پاک، همزمان، واردات گوشت منجمد و توزیع به قیمت ۱۸۰ هزار تومان نیز ادامه خواهد داشت و طی ۳ هفته آینده گوشت گرم از آفریقا نیز به ظرفیت واردات گوشت گوسفندی کشور افزوده می شود که این گوشت‌ها نیز قرار است با قیمت کیلویی ۱۸۰ هزار تومان توزیع شوند.

این مسئول همچنین از توافق با بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات منظم این محصولات خبر داد و اعلام کرد که روند واردات تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، بهمن‌ماه سال گذشته انتشار خبر گوشت ۵۰۰ هزار تومانی در یکی از سایت‌های خبری جنجال زیادی به پا کرد، این قیمت البته مربوط به بسته‌بندی یک کیلویی گوشت خورشتی بدون استخوان گوسفندی یعنی مرغوب‌ترین گوشت تفکیکی بود که هم اکنون در بعضی از فروشگاه ها این نوع گوشت پاک شده به حدود ۹۰۰ هزار تومان رسیده و شقه گوسفندی در آن زمان هنوز حول و حوش کیلویی ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تومان بود، اما با تداوم روند رشد قیمت، هفته گذشته قیمت شقه گوسفندی در قصابی‌های به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

روند افزایش قیمت گوشت قرمز که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد، پس از توقفی یک‌ماهه در فروردین‌ماه، تا امروز تداوم یافته و از اردیبهشت تا امروز نیز تقریبا دو برابر رشد پیدا کرده است.

واکنش‌ها نسبت به واردات گوشت قرمز

در شرایطی که فعالان بازار دلیل افزایش شدید قیمت گوشت را کاهش عرضه دام تولید داخلی به بازار عنوان می‌کنند و معتقدند دولت باید با افزایش واردات و کنترل قیمت گوشت‌ از فشار بیشتر بر مصرف‌کنندگان جلوگیری کند، تولیدکنندگان همچنان مصرانه بر این اعتقادند که کشور نیازی به واردات ندارد.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک هفته گذشته دلیل رشد قیمت گوشت را تداوم قاچاق دام و نبود نظارت بر بازار دانست و اعلام کرد که نتیجه واردات، خروج ارز از کشور است و تأثیری بر قیمت‌ها ندارد.

قاچاق و کاهش عرضه دام، چیزی است که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در تهران نیز آن را عامل گرانی گوشت می‌داند.

به‌گفته علی‌اصغر ملکی، عرضه دام سبک به کشتارگاه‌ها از اردیبهشت به‌شدت کاهش داشته و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند دام خود را به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

برخی از فعالان بازار بر این اعتقاد بودند که با عبور از عید قربان، عرضه افزایش و قیمت‌ها کمتر می‌شود اما این اتفاق نه تنها نیفتاد بلکه قیمت ها مجددا افزایش یافت.

لازم به یادآوری است، گوشت گوساله گرم که در فروشگاه های زنجیره ای به قیمت ۲۹۹ هزار تومان عرضه می شد مدت هاست، نایاب شده و امروز یکی از مسئولان این فروشگاه ها اعلام کرد که قیمت ۲۹۹ هزار تومانی گوشت گوساله به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافته است!!؟؟

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1793426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =