مردم لیبی از شر نیم قرن دیکتاتوری، خلاص شدند، اما می توانند میراث باستانی خود را حفظ کنند؟ یونسکو هشدار داده که ممکن است لیبی هم به سرنوشت عراق دچار شود.

یونسکو هشدار داده که مرگ «معمر قذافی»‌، میراث تاریخی لیبی را بیش از پیش در خطر تخریب و سرقت قرار داده است. کارشناسان یونسکو معتقدند اگرچه گنجینه‌های باستانی لیبی در جنگ‌های داخلی این کشور تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده بودند، اما مرگ «قذافی»‌، این آثار را بیش از پیش در معرض تعرض قاچاقچیان و سارقان قرار داده است.

 ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، در کنفرانسی برای حفاظت از میراث لیبی، گفت:‌ "مرگ قذافی می‌تواند همان بلایی را بر سر آثار تاریخی لیبی بیاورد که سقوط صدام بر سر هزاران شی باستانی عراق وارد کرد. ما به خوبی می‌دانیم که به وجود آمدن یک دوره طولانی بی‌ثباتی در لیبی، مناطق تاریخی این کشور را به راحتی در اختیار سارقان قرار خواهد داد و قاچاقچیان بهترین فرصت را برای تعرض به این آثار به دست خواهند آورد."

در جنگ عراق، بسیاری از میراث فرهنگی به جامانده از تمدن بین النهرین و آثار موزه های باستانی عراق که صدام از آنها محافظت می کرد، به غارت رفت و هنوز از سرنوشت عمده آنها کسی خبر ندارد، مگر غارتگران و خریداران این آثار.

این هشدارها از آنجا ناشی می شود که به دلیل شرایط ناپایدار اقتصادی و اجتماعی لیبی انقلابی، احتمال بالایی وجود دارد مردم این کشور برای بدست آوردن پول و زنده ماندن، همه چیز، از جمله میراث فرهنگی و اشیاهء تاریخی خود را به بیگانگان به قیمت بسیار پایینی بفروشند.

اما جالب اینجاست که یونسکو به تجار و کشورهای همسایه لیبی هشدار داد پیش از خرید هر اثری و معامله برای بدست آوردن آثار تاریخی این کشور نسبت به قانونی بودن آن‌ها، اطمینان پیدا کنند! یعنی لیبی به زودی به بهشتی برای دلالان و قاچاقچیان عتیقه و اشیاء تاریخی بدل می شود.
47 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ترنادو IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    6 0
    تمام جنگهای نین قرن اخیر برای همین به راه افتاده برای اینکه تمدن بین النهرین از بین بره وبرای اینکه مجسمه های بودا درافغانستان باشلیک خمپاره منهدم ونابود بشه الان هم نوبت اهرام مصر وتمدن شمال افریقاست مردم این کشورها باید هشیار باشند کشور امریکا از خودش گذشته ای نداره بخاطر همین داره تمدن های قدیمی رو از بین میبره بزودی نوبت دیوار چین هم می رسد مطمئن باشید
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 2
    امریکا نه تمدن داره نه فرهنگ بلکه مصداق خور وخواب وخشم وشهوت شده است
  • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    1 0
    آل خليفه و علي عبداله صالح سرنوشت قذافي و صدام خواهند داشت.