یک اتفاق عجیب در بازار مسکن/ ریزش تاریخی قدرت خرید مسکن این‌گونه رقم خورد

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: افزایش قیمت‌ها متاسفانه همیشه به ضرر مشاوران املاک بوده است، چون هر مقداری که به قیمت ساختمان اضافه می‌شود، به همان نسبت قدرت خرید مردم و قدرت جابه‌جایی مردم هم کاهش پیدا می‌کند.

داود بیگی‌نژاد در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان رشد قیمت مسکن تقریبا ۳ برابر کالاها و خدمات مصرفی در سبد خانوار بوده است. این در حالی است که درجه استطاعت خانوار برای خرید یا اجاره مسکن به طور تاریخی کاهش پیدا کرده است. یعنی توان مالی‌ای که دارند، اصلا قابل مقایسه با افزایش قیمت‌ها نیست. این موضوع چه اتفاقی را برای بازار مسکن رقم زده است؟ افزود: شما بدانید که هر مقداری که قیمت مسکن افزایش پیدا کند، متضرر اصلی این موضوع کسانی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند که مشاوران املاک، جزو شاخه‌های اصلی صنعت ساختمان هستند.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت‌ها متاسفانه همیشه به ضرر مشاوران املاک بوده است، چون هر مقداری که به قیمت ساختمان اضافه می‌شود، به همان نسبت قدرت خرید مردم و قدرت جابه‌جایی مردم هم کاهش پیدا می‌کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: اما این‌که این افزایش قیمت در بازار مسکن به شدت احساس می‌شود، به این دلیل است که حرکت قیمتی مسکن به دلیل سنگین وزن بودن آن، خیلی آرام است. اما چون نیاز روزمره افراد نیست، بنابراین وقتی یک مرتبه برای برطرف کردن نیازتان به سمت بازار مسکن می‌روید، متوجه می‌شوید قیمت نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: حالا این گذشته شما می‌تواند دو سال پیش باشد یا سه سال قبل. ما روزمره مسکن را رصد نمی‌کنیم، اما با اقلام مورد نیاز مصرفی به طور روزانه درگیر هستیم و تغییرات را خیلی ملایم در زندگی احساس می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست. تغییراتی را که در قیمت مسکن احساس می‌کنید، ممکن است نسبت به ۳ سال گذشته شما باشد.

مشروح کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با داود بیگی نژاد را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1795920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 1
    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: وی عنوان کرد: سطر اولتون! مطالب سایت حتما به یک ویراستار یا چک کننده نهایی نیاز داره