ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

 در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
* رادیو فردا *
خواب و استخاره و قسم: روش‌های تصمیم‌گیری در ایران
در نظام سکولار، افسانه‌زدایی شده و عقلانی، تصمیم‌گیری در جامعه بر اساس ملاحظه مطالبات عمومی که از نتایج نظرسنجی‌های علمی یا انتخابات به دست می‌آیند، سبک و سنگین کردن هزینه‌ها و فوائد، برقراری تناسب میان وسایل و اهداف، و پرهیز از تناقض و ناسازگاری میان اجزای یک راه حل یا سیاست انجام می‌گیرد. همچنین مقامات مسئول خود را موظف به پاسخگویی مستقیم به پرسش‌های شهروندان و نمایندگان آن‌ها در مجالس قانونگذاری و کارکنان رسانه‌ها می‌دانند.
 این سایت بدون اشاره به  مصادیق  این ادعا، افزوده است:اما در ایران که بر مبنای نوع نگاهی خاص به دین اداره می‌شود مقامات به اموری مثل قسم، خواب و استخاره متوسل می‌شوند تا تصمیمات شخصی خود را (که بر اساس منافع شخصی و گروهی اتخاذ شده‌اند) توجیه کنند و در قبال تصمیمات‌شان پاسخگو نباشند. به این رفتارهای مذهبی محدود به تصمیمات فردی که اکنون وجه عمومی نیز یافته‌اند باید فرافکنی را که از ابداعات ایدئولوژیک تحت نظریه توطئه است افزود.
* دویچه وله *
نقطه پایان بر حاکمیت دوگانه در  ایران
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد تغییر ساختار سیاسی نظام حمایت کرد. 
 موضوع حاکمیت دوگانه یکی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی در دو دهه‌ی اخیر بوده است. این مسئله بیش از هر زمان در دوره‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی مطرح شد. به نحوی که آیت‌الله خامنه‌ای چند سال پیش در سفر به شهر قم و دیدار با مراجع و روحانیون منتقد دولت در دفاع از محمود احمدی‌نژاد گفت انتخاب وی نگرانی در مورد دوگانه شدن حاکمیت را مرتفع کرده است.
اما یک سال اخیر نشانگر تجربه‌ای دیگر بود. قهر 11 روزه‌ی محمود احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی و مقاومت در برابر توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر بازگشت وزیر اطلاعات به دولت، اختلافاتی را علنی کرد.
* صدای آمریکا *
تروریست 31 سال پیش، دست تهران را در توطئه اخیر نمی بیند
صدای آمریکا به نقل از اسکات پیترسون،  خبرنگارکریسین ساینس مانیتور در ترکیه،مدعی شده وی با فردی تبادل نظر کرده است که می تواند چنین توطئه هائی را بشناسد: یک آمریکائی که در سال 1980 پس از انجام یک ترور سیاسی در حومه واشنگتن به نیابت دولت ایران انجام داده است.
این قاتل پیشین! که پس از تولد دیوید تئودور بلفیلد نامیده می شد، در سال 1969و در پی گرویدن به اسلام نام خود را به داود صلاح الدین تغییر داده بود.او در سال 1980 هنگامی که یک ماموریت دولت انقلابی ایران برای ترور یک مقام سابق در رژیم شاه را پذیرفت - که به حالت خود تبعیدی در شهر بتزدا در ایالت مریلند زندگی می کرد - یک محافظ امنیتی دفتر دیپلماتیک ایران در واشنگتن بود.
آقای صلاح الدین که هفته گذشته از خانه اش در حومه تهران تلفنی با کریستین ساینس مانیتور صحبت می کرد گفت: شک دارد دولت ایران واقعا پشت سر توطئه انتسابی و مطرح شده توسط وزارت دادگستری آمریکا باشد.
 سناریو سازی  جدید این رسانه در شرایطی است که  خود ریانه های آمریکایی نیز ادعای مقامات آمریکایی را رد کرده اند.
/212219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179851

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =