ده دلیل شکست مذاکرات دولت سیزدهم/ از نگاه ایدئولوژیک به آمریکا تا عدم آشنایی با تاکتیک‌ها و روش‌های مذاکره موفق

عملکرد دولت سیزدهم بعد از سه سال از انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد رئیسی برخلاف وعده رفع تحریم ها نتوانسته در مواجهه با امریکا، منافع مردم ایران را در چارچوب عزت،حکمت و مصلحت تضمین و تأمین کند. این گزارش، ده علت شکست مذاکرات دولت سیزدهم جهت رفع تحریم ها را بررسی کرده است.

رسول سلیمی: یکی از مولفه های مهم در مذاکرات کشورها، تعیین راهبردها و روش مذاکره، تعیین چارچوب خواسته ها و اهداف و در نهایت برآورد مولفه های سیاست داخلی و اجماع سیاسی برای آغاز هر مذاکره ای است. دولت های بعد از انقلاب در موقعیت های مختلف، مذاکرات مستقیمی را با امریکا انجام داده اند. مذاکره حول محورهای خاصی همچون مسئله افغانستان، عراق، آزادسازی زندانی‌ها و برجام از نمونه های مذاکره مستقیم ایران و امریکا بود که دو طرف ایرانی و امریکایی دور یک میز مذاکره برای منافع خود مذاکره کردند.

از این رو باید تمام حرکات پازل امریکا در خاورمیانه را از سال ۲۰۰۳ (دولت بوش) تا به امروز(اوباما-ترامپ) به ویژه پرونده هسته ای ایران و دو دوره سخت و طاقت فرسا از تحریم های اقتصادی علیه ایران، در این چارچوب ارزیابی می شود. سیاستی که نقطه مقابل استراتژی ایران برای تقویت محور مقاومت در خاورمیانه و افزایش هژمونی با کمک به گروه هایی است که هدف آنها نیز کاهش حضور منطقه ای امریکا در خاورمیانه است.

این در حالی است که بعد از روی کارآمدن جو بایدن، تلاش دولت دوازدهم برای احیای برجام به مذاکرات وین۶ منتهی شد. این مذاکرات را که عباس عراقچی مدیریت می کرد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ با مانع جدی از سوی جریان های سیاسی منتقد دولت روحانی در مجلس یازدهم مواجه شد. آن زمان این ایده در نمایندگان حامی ابراهیم رئیسی مطرح شد که علیرغم مذاکرات تیم عباس عراقچی و بدست آوردن امتیازات قابل توجه از طرف امریکایی، مذاکرات تا بعد از انتخابات متوقف شود تا دولت جدید سیزدهم، به پشتوانه سرمایه اجتماعی و با دست بالاتر به مذاکرات بازگردد.

ده دلیل شکست مذاکرات دولت سیزدهم/ از نگاه ایدئولوژیک به آمریکا تا عدم آشنایی با تاکتیک‌ها و روش‌های مذاکره موفق

>>>بیشتر بخوانید:

بیانیه خوانی تندروها از شبکه سه؛ تلاش برای انسداد مذاکرات و کاسبی از تحریم ادامه دارد

گاف جدید کیهان در حمله به ظریف/ چرا روزنامه کیهان، وطن‌دوستان را به خیانت متهم می‌کند؟

گِرا از داخل ایران برای برهم زدن مذاکرات/ ابعاد تازه از برکناری راب مالی

موضوعی که دست کم شش ماه به طول انجامید و مقدمات مذاکره علی باقری معاون سیاسی دولت رئیسی با طرف اروپایی ها، در آبان۱۴۰۰ فراهم شد. همانطور که پیشبینی می شد علیرغم حاکمیت یکدست اصولگراها، علی باقری با موانع جدی در داخل، برای پیشبرد مذاکرات مواجه شد.

رئیسی تقریبا بعد از یکسال از توقف مذاکرات وین۶، نتوانست مذاکره غیر مستقیم با امریکا را با تیم جدید خودش به سرپرستی علی باقری به نتیجه برساند. از این رو مذاکرات ایران و امریکا که با واسطه گری روسیه در حال انجام بود، با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و تغییر آرایش نظام بین الملل تا به امروز متوقف مانده است.

تاخیر و شکست در مذاکرات ایران و امریکا اساسا ریشه در سیاست «نگاه به شرق» و درک ایران از نظام بین الملل دارد. با توجه به ذهنیت حاکمیت ایران در مقابل فضای عملیاتی بین المللی ایالات متحده دیگر قدرت هژمونیک نیست و کشورهایی مانند چین قطب‌های آینده نظام بین الملل هستند. بر این اساس، ایران تمرکز دولت بایدن بر مهار چین را نشان دهنده قدرت و توانایی رو به رشد پکن برای وادار کردن ایالات متحده به تغییر جهت دادن خود به خارج از خاورمیانه می‌داند. از نظر ساختار هنجاری نیز حاکمیت ایران معتقد است که در بحبوحه ظهور پوپولیسم و جریان‌های راست افراطی در دموکراسی‌های غربی نظم لیبرال رو به افول است.

روندهای کنونی در ساختارهای سیاست داخلی و خارجی ایران نشان دهنده افزایش حضور محافظه‌کاران تندرو و اولویت قائل شدن ترجیحات آنان است. از نظر آنان سیاست خارجی ایران با مشروعیت داخلی و حذف رقبای اصلاح طلب و جریان‌های میانه رو مرتبط است.

حالا و بعد از سه سال از توقف مذاکرات ایران و امریکا که امید می رفت، دولت سیزدهم، بتوانند با دریافت امتیازات بیشتر و با رفع تحریم ها، زمینه های لازم برای رشد تولید و مهار تورم را فراهم آورند، بررسی دلایل شکست مذاکره با امریکا، خواهد توانست چشم اندازی از مسیر پیش رو برای تصمیمات جدید را فراهم آورد:

اول: فقدان اراده سیاسی دولت برای پیشبرد مذاکره با امریکا

ابراهیم رئیسی در برآورد خود از سیاست خارجی ایران، معتقد به اولویت مذاکره با امریکا برای رفع تحریم ها نبود. رئیسی معتقد بود می توان همزمان با تحریم ها، به پیشرفت اقتصادی رسید و معیشت مردم را سامان داد. چه آنکه مذاکره، ابزاری است برای رفع تحریم و هدف اصلی تمام دولت های قبل از رئیسی که مذاکره را به عنوان ابزار دیپلماسی پذیرفتند، رفع تحریم ها بود که در هر صورت در دولت رئیسی، نه تنها محقق نشد بلکه به تعداد تحریم های حقوق بشری ایران افزوده شد.

دوم: سایه سنگین مخالفان مذاکره بر مذاکرات

رئیسی در انتخاب تیم مذاکره کننده با امریکا افرادی را انتخاب کرد که عملا معتقد به دست یابی به نتیجه در مذاکره با امریکا نبودند و مذاکره را به استناد تجربه قبلی این افراد، ابزاری برای بیان آرمان های خود می دانستند. منتقدان سرسخت مذاکره با امریکا در دولت دوازدهم، حالا در جایگاه مذاکره کننده قرار گرفته بودند و این موضوع در کنار تجربه و تخصص نه چندان مطلوب آنها و انتخاب افراد با اولویت تعهد به مشی سیاسی دولت، نمی توانست مذاکره کنندگان را در برابر تیم های حقوقی قدرتمند رقیب، به اهداف تعیین شده برساند.

سوم: فقدان سرمایه اجتماعی دولت به عنوان پشتوانه مذاکرات

دولت سیزدهم از فردای انتخابات۱۴۰۰ با خلا سرمایه اجتماعی مواجه شد. مردمی که به نشانه اعتراض به وضع موجود، آراء باطله را در جایگاه دوم و بعد از ابراهیم رئیسی قرار دادند پیام خاصی را به رئیسی مخابره کردند. رئیسی سه سال فرصت داشت تا با ارتقای حکمرانی قوه مجریه، سرمایه اجتماعی داخلی را تقویت کند. سرمایه اجتماعی مهمترین مولفه از میان عوامل موثر بر مذاکرات است که دولت ها را در حضور قدرتمند در مذاکرات موفق می کند. مولفه ای که روحانی به اتکا به آن در سال۱۳۹۲ مذاکره مستقیم با امریکا را آغاز کرد.

چهارم: عدم آشنایی با تاکتیک ها و روش های مذاکره موفق

کنار گذاشته شدن تیم های حقوقی مسلط به مذاکره با امریکا و ورود افراد کم تجربه به تیم مذاکره کننده که بر مبنای گرایشات سیاسی انجام می شد، دست دولت را در بکارگیری دیپلمات های کارآزموده بست. نتیجه این فرایند بکارگیری افرادی بود که تسلط کمی به زبان انگلیسی داشتند و فرایند مذاکرات را به دلیل فقدان زبان مشترک و وجود واسطه های روسی و اروپایی، طولانی می کردند.

پنج: نگاه ایدئولوژیک به امریکا و اهداف مذاکره

مذاکره با امریکا همچون سایر کشورها می توانست به صورت تخصصی با اولویت منافع اقتصادی در جریان باشد. اما عادی سازی رابطه با امریکا و دستیابی ایران به منافع حاصل از هرگونه توافق با امریکا که رفع تحریم ها را نیز به دنبال می داشت، به تابویی از سوی جریان های رسانه ای حامی دولت تبدیل شد تا با بهانه هایی همچون شهادت سردار سلیمانی به استمرار وضع موجود کمک کرده و مانع از دستیابی ایران به منافع اقتصادی حاصل از رفع تحریم ها شوند. ترفندهای عوام فریبانه ای که در یک نمونه و بعد از ورود وزیر خارجه عربستان به ایران رنگ باخت.

ششم: چارچوب غیرشفاف خواسته ها و اهداف مذاکره

تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم تقریبا بدون توجه به امتیازات گرفته شده از سوی تیم دولت دوازدهم، مذاکره با امریکا را آغاز کرد اما به مرور، دایره خواسته های تیم مذاکره کننده در جریان تبادل متن نهایی توافق در سال ۱۴۰۱، مذاکره را با بن بست مواجه کرد. مذاکره کنندگان متاثر از تغییر شرایط جهانی و متاثر از سایر عوامل، نتوانسته بودند به حداقل امتیازات دست یافته در مذاکرات وین۶ در اسفند۱۳۹۹ برسند.

هفتم: دخالت نهادها و افراد غیرمسئول و پشت پرده در مذاکرات

اگرچه سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی به صراحت از سوی رهبرانقلاب تعیین می شود اما در روش اجرا، این دولت ها هستند که با بکارگیری نیروی انسانی نخبه و انتخاب روش های موثر در مذاکره به پشتوانه ظرفیت های کشور خود، چانه زنی می کنند. در این میان بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم متاثر از عدم آشنایی رئیس جمهور با روند مذاکرات گذشته و فقدان تسلط به حقوق بین الملل، دخالت افراد و نهادهای ثانویه در روند مذاکرات آغاز شد که دست تیم مذاکره کننده را در بهره گیری از ابزارهای مذاکره بست. این نهادها و افراد که در پشت پرده به دنبال امتیازگری از محل رفع تحریم های امریکا علیه خود بودند در نهایت مسئولیت شکست مذاکرات را بر عهده نگرفتند.

هشتم: فقدان سیاست های تبلیغی و رسانه ای هماهنگ

تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم بر خلاف تیم های قبلی مذاکره کننده، سیاست غیرشفاف نگهداشتن مذاکرات و انتشار قطره چکانی اخبار مذاکرات را در دستور کار قرار دادند. استدلال این تیم بر هم نخوردن امنیت روانی مردم بود اما انتشار شایعات و تسلط رسانه های امریکایی بر تبلیغات هدفمند و فریبنده، افکار عمومی داخل کشور را به مرور نسبت به موفقیت مذاکرات ناامید کرد. چه آنکه متاثر از عدم اقناع عمومی، انتشار هر خبری از مذاکرات بر نرخ ارز اثرگذار بود و غالب اخبار مذاکرات از رسانه های روسی و امریکایی دریافت می شد.

نهم: مذاکره با واسطه با امریکا

مذاکره غیرمستقیم که صرفا ترفندی رسانه ای، برای تقویت همگرایی حامیان دولت محسوب می شد، دولت سیزدهم را برای پایبندی شبکه حامیان به خود، در این تله قرار داد و علیرغم وجود ظرفیت نخبگان برای مذاکره مستقیم با امریکا، رئیسی ترجیح داد مذاکرات با حضور مترجم صورت گیرد. عدم تسلط مترجمان با اصطلاحات حقوقی، ناآشنایی مترجمین با روش های مذاکره در حقوق بین الملل و عدم وجود زبان مشترک بین مذاکره کنندگان ایرانی و امریکایی و اروپایی که واسطه آنها دیپلمات های روسی بودند، اهداف و منافع دولت رئیسی را محقق نکرد.

دهم: اتکا به بلوک شرق و برهم زدن توازن در سیاست خارجی

وابستگی بیش از اندازه دولت سیزدهم به چین و روسیه که با عناوینی همچون «سیاست همسایگی» یا «نگاه به شرق» بازنمایی می شد، به دلیل اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران و وابستگی دولت به نفت و کاهش تولید ناخالص ملی، سیاست خارجی ایران را به جای درنظر گرفتن مصالح و منافع ملی، به مصالح و منافع چین و روسیه گره زد. گره خوردن مذاکرات ایران و امریکا برای رفع تحریم ها با جنگ روسیه و اوکراین، حمایت روسیه و چین از حق امارات بر جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس، ناتوانی دولت در آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، نمایانگر اتکا بیش از اندازه رئیسی به ابرقدرت های شرقی و برهم خوردن توازن دیپلماسی بین شرق و غرب، آن هم در شرایطی بود که رئیسی در سیاست داخلی و اقتصاد، در موضع ضعف قرار داشت.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1799972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 54
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    حداقل رئیسی تلاش همه جانبه دارد نه اینکه آب خوردن را هم به برجام گره بزند.
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      54 4
      شما همون دوغتو بخور. به آب کاری نداشته باش چون از معقولات سر در نمی یاری
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      70 2
      آره. تازه سفره مردم رو هم به برجام و تحریم گره نزد. کلا جمعش کرد خیال همه راحت بشه
  • امانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    20 86
    یکی از مواردی که این جناب پروفسور تحلیلگر عنوان کرده بود عدم دستیابی ایران به پولهای بلوکه شده مخصوصا در کره و ژاپن بود که آنرا یکی از ضعف های دولت سیزدهم برشمرد جناب مستطاب همین پول های بلوکه شده درزمان انجام مذاکرات دولت قبل با آمریکا و پذیرش برجام انجام داده شد یعنی همان زمان اجرای برجام نافرجام هم پول نفت مارا بلوکه کردند
    • عرفان IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      32 4
      جناب امانی در دوره قبلی با امتیاز کمتری به نتایج یهتری میرسیدیم ولی رفته رفته امتیاز بیشتری میدیم تا ...
  • GB ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    86 8
    پولهای بلوکه شده کشور با این سطح از نیازهای زیر ساختی وتورم لجام گسیخته مانند لیوان ابی است که بیست نفر تشنه اب باید بنوشند تا حداقل دهانشان از خشگی دربیاید با این جرعه حال ایران خوب نمیشود کار اساسی وصل شدن به اقتصاد بین المللی است اقتصاد شفاف اقتصاد عزت مندانه است. خانه از پایبست ویران است خواجه در نقش بند ایوان است شما که نگاه بشرق دارید حد اقل یک بازدیدی از چین بکنید زیر ساختها وپیشرفتهای چین یکملیارد چهارصد هزار نفری با کشورما تفاوت از زمین تا اسمان است. نظر افراد نشانه مخالفت با جمهوری اسلامی نیست بلکه روش وعملکرد اشتباه دولت مردان چند دهه ایران است که کشور ایران با این پهناوری ۸۰میلیون نفر جمعیت در تمام عرثها دچار بهم ریختگی است که هروروز فاصله طبقاتی آن زیاد میشود اگر اسلام است پس باید مسوات هم باشد با شعار گرسنه سیر نمیشود
  • FR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    25 11
    ⚔️🇮🇷⚔️کوریدور شمال-جنوب و کوریدور جاده ابریشم شرق-غرب باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند. __همه ایران برای 🔥آذربایجان🔥برای جلوگیری از زنگزور
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    14 47
    چون چیزی بهشون ندادیم. برجام از اولش معلوم بود که قراره سریال باشه. با راه اندازی سیرک اروپاییا تو تهران و عکس گرفتن با یه هواپیما و..... تنها شانسی که تیم برجام آورد این بود که ترامپ رهیافت دولت قبلی آمریکا و اروپا رو توی اهرم قرار دادن برجام برای فشار به ایران قبول نداشت و با یه اشتباه استراتژیک اول ازش اومد بیرون و با یه اشتباه استراتژیک دیگه مکانیزم ماشه رو سوزوند.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    77 23
    عوامل اصلی به نتیجه نرسیدن برجام، ۱، کارشکنی در سال پایانی وزارت ظریف،فقط به دلیل نزدیکی انتخابات و خائن نامیدن هم مرد بزرگ و ساخت گاندو و.... ۲، حرکات تند افراطیون ۳، اعتماد به نگاه صرفا شرق،بویژه اعتماد اشتباه به چین و روسیه و حتی هند،و تخریب تعمدی مراودات با اروپا، که در عمل ثابت شد چین و روسیه بسیار نامرد تر از بقیه کشورها هستند ،ودر سخت ترین روزها نه تنها پشت ما را خالی کردن،بلکه از پشت خنجر هم زدند ۴،ناکارآمدی سیستم سیاست خارجی به لحاظ مدیریتی و استفاده از کارشناسان
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    28 27
    سلام و احسنت. مطلب قوی بود.
  • ,محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    17 54
    سلام یادت رفت چند بند هم از نامردی و خیانت آمریکا اروپا را اضافه کنی. . شاید در تیم اروپا یی توپ میزنی
  • محمدولایی بازنشسته IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    45 10
    مهم تر انکه دولت رییسی عملا حقوق بازنشسته ها را متناسب که نکرد بلکه لایحه ان را پاره کرد و ریخت به جیب دولت
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    68 19
    اگروطن پرست واقعی باشند نباید به کشورهای کمونیستی گرایش داشته باشند.
  • معین الرعایا US ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    19 67
    تحلیل جنابعالی به کل غلط است. مشکل شما این است که با عینک دولت یازدهم و دوازدهم به مذاکره و سیاست خارجی و داخلی نگاه میکنی. حاصل این نگاه، این میشود که دلایل ده گانه را برای شکست مذاکرات ذکر میکنی. جمهوری اسلامی در دولت های قبلی به اندازه کافی مذاکره کرد و باج داد و ما حصل مثبتی هم نداشت، و نظام را به لبه پرتگاه کشاند. اگر قرار بود باز هم مذاکره کنند، دلیلی نداشت که رییسی رییس جمهور شود. جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده بود که نگاهش به سیاست داخلی و خارجی، از زمان هاشمی تا روحانی، به کل اشتباه بوده و اگر بخواهد با همین دست فرمان روسای جمهور قبل ادامه دهد، کار به اضمحلال میکشد. بنابراین یک بازنگری کلی در سیاست داخلی و خارجی انجام داد. این گرانی ها هم حاصل آن بازنگری در سیاست است. شما فرضا به افزایش سرسام آور قیمت مسکن در شهرهای بزرگ نگاه نکنید. افزایش بی رویه جمعیت در شهرهای بزرگ، خطرناکه. در دراز مدت مشکلات امنیتی درست میکنه، کما اینکه در همین چند سال گذشته هم خودش را نشان داده و به شکل شورش های خیابانی، امنیت را به چالش کشیده. جمعیت را باید متناسب با خاک ایران توزیع کرد.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      17 12
      بازم زدی خاکی؟ معین السفها
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      18 6
      طنز جالبی بود خیلی خندیدم جنست اصل بوده تو ترک نکن پا بساط بمون و هی بزن!!!! حیفه مغز هایی مثه تو ک با متادون حروم شه!!
  • معین الرعایا US ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    14 50
    لذا این گرانی ها حساب شده است. یه مدت تحمل کنید تا اوضاع روبراه میشه. عادت داشتید که به این و آن وصل باشید و با مذاکرات بی حاصل صنار و سی شاهی بگیرید و خرج اتینا کنید و اوضاع را گل و بلبل نشان بدهید. دوران این مدل سیاستها تمام شده. باید کار اساسی کرد. کار اساسی را رییسی داره انجام میده و طبیعی است که موقع جراحی جدا سازی دوقلوهای ملت -مذاکره خونریزی شدید هم پیش بیاد و احساس کنی مریض داره در اتاق عمل میره. اما یه جراح بیدی نیسست که با این بادها بلرزه. او موارد زیادی از این دست دیده و خودش را نمیبازه و به جراحی ادامه میده و مریض هم ایشا الله سرپا میشه و از بیمارستان میاد بیرون. این مذاکراتی هم که انجام شد، فقط از باب ژست گرفتن بود. بالاخره دولتهای قبلی، مردم را به مذاکره، معتاد کرده بودن. دولت کنونی میخواست اعتیاد ملت به هرویین را ترک دهد. ترک اعتیاد، استخوان درد و بی قراری و اسهال و استفراغ هم داره. برای اینکه دوران ترک، راحت تر سپری بشه، مختصری متادون تجویز میشه، تا بعد از مدتی متادون را قطع کنیم. این مذاکرات دولت سیزدهمی، حکم متادون را داشت.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      25 7
      خب ابله، تولید و توسعه مگه بدون تعامل با کشورهای دیگه می شه. اروپا و آمریکا که هیچ، همین کره جنوبی و ژاپن هم هیچ، همین عراق بغل گوشتون هم نمی آد با شما تبادل مالی داشته باشه. چطوری می خواهی کشور رو اداره کنی؟ با مفت فروشی نفت خام و سوزوندن گاز طبیعی؟ صادر کردن مفت معادن و کانی ها و فولاد؟ فروختن اسلحه به روسیه؟ خریدن جنس بنجل چینی به جای گرفتن پول؟ حکایت شما، حکایت اون طبیبی بود که مریض رو به موت رو مدام اینور اونور می کرد و آخر هم که مریض مرد، یه پالان دید و گفت ناخوش خر خورده و مرده.
    • بشیر IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      20 5
      خداوند یه جو عقل عطاء فرماید
    • کامبیز IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 7
      خبر آنلاین شرافت داشته باش تایید کن رفیق روسیه چه خبر جمع کن بابا چرندیات و خزعبلات رو برجام گره کور اقتصاد ایران شده باید باز بشه والسلام
  • معین الرعایا US ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    10 41
    حالا شما اومدی به تلویح نوشتی که متادون نشئگی هرویین را نداره و به زعم خودت، این را شکست میدانی. ما خودمون هم میدونیم متادون مثل هرویین نیست. تجویز متادون هم از باب کمک کردن به شما برای ترک اعتیاد بوده. قرار نبوده که شما نشئه بشی که اعتراض میکنی. دایم میگید روسیه نذاشت برجام احیا بشه. آقاجان! برجام درهمان زمان روحانی مرگ مغزی شد و رفت. روحانی او را با دستگاه نگهداشته بود تا به شما قوت قلب بده. مرگ مغزی شده بود. مرگ عزیز را یهویی اعلام نمیکنن. با تمهیداتی اعلام میکنن. برجام واقعا احیا کردنی نبود. رییسی هم کاری نمیتونست بکنه جز اینکه اعضای برجام را، قبل به خاک سپاری، به این و اون اهدا کنه. قلب برجام را دادیم به پوتین تا قوت قلبش در باتلاق اوکراین باشه. کبدش را دادیم به چین تا بریم تو پیمان شانگهای. پانکراس اش را دادیم به سعودی تا بیاد تهران، سفارت بزنه. حنجره برجام را به طالبان اهدا کردیم تا راحت تر زرت و پرت کنه. مغزش را هم به جنبش مهسا اهدا کردیم چون از کار افتاده بود و به کار ما نمی اومد. نمیتوانم رسما توضیح بدم بقیه اعضای برجام چه شد. اگر خواستید برایتان خصوصی میگم.
    • بهرام IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      47 11
      همش پای بساط میشینید با توهمات و آرزوهاتون حال میکنید. جرات بحث هم ندارید چون منطقی در وجودتون نیست و آخرش هم با فحاشی میزنید به چاک. منظورم از بساط رو هم فکر کنم گرفتی نه؟ نمیشه مطرح کرد....
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      13 4
      تشریف بیار ایران باهم زجر بکشیم لنگ ببندیم نان خشک بخوریم
  • DE ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    30 1
    چون این دولت فقط به دهن مسکو نگاه می‌کند!! به همین راحتی
  • ناشناس IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    31 3
    دولت محرومان !!!!؟؟؟؟ مجلس انقلابی !!!!!؟؟؟؟ رسانه فرمایشی . اقتصاد دستوری - مرغ دستوری - گوشت دستوری - آب دستوری - تورم دستوری و ....
  • د IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 9
    ای کاش از نیروی جوان متعهد استفاده می کردید . شاید جواب میداد
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 14
    قربون شماها که به همه فنون مذاکره اشراف کامل دارید.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    15 4
    اولا اين پول در برابر 100 ميلياردي كه زمان اوباما گرفتيد هيچي نيستتاز اونهم نقد اما از اون پول هيچي سر سفر مردم نيامد دوما اين فقط براي كمك بشر دوستانه هست و نقد نيست سوما دولتمردان آمريكااي جان شهرروندانش برايش مهم هست پس به هر طريقه اول انها را آزاد مي كند بعد مي رود سراغ پلن هاي بعدي براي مقابله با حكومت ايران!