سیدعلیرضا مرندی

در چند ماه اخیر که بحث آنفلوانزای خوکی در کشورمان به راه افتاده است، نگرانی‌های زیادی در میان مردم در مورد سلامتشان به وجود آمده است، در حال حاضر و با شروع به کار مجدد مدارس، این نگرانی‌ها افزایش پیدا کرده است. در این میان مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش گاهی دم از تعطیلی مدارس برای جلوگیری از شروع این بیماری می‌زنند؛ در این مورد باید گفت که بهتر است به جای اینکه مسئولان به این فکر بیفتند، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که این روند ناقص آگاه‌سازی افراد بهبود یابد، چرا که در این چند ماه هیچ نوع آگاه‌سازی مثبتی در این مورد از سوی وزارت بهداشت و صداوسیما ندیده‌ایم؛ چرا که به نظر می‌رسد به این خاطر که هنوز تعداد قربانیان این بیماری در ایران زیاد نشده است پس دیگرلازم هم نیست که آگاه‌سازی مناسبی هم در این مورد صورت بگیرد. اما به هرحال لازم است رسانه‌های جمعی به خصوص صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه‌ملی با تهیه برنامه‌هایی اقدامات لازم را برای آگاه‌سازی جامعه به انجام برساند.

 اگر بخواهیم تعطیلی مدارس را هم به عنوان راه حل در این مورد در نظر بگیریم، باید بگوییم که به هرحال بحث تعطیلی مدارس باید توسط متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت بررسی کامل شود، چرا که آموزش و پرورش از ارکان اساسی کشور است. تعطیلی مدارس تنها باید در شرایط بسیار بحرانی و خاص مطرح و پیگیری شود، چرا که نمی‌توان یک‌سال تحصیلی یا مدتی از یک‌سال تحصیلی را تعطیل کنیم و آموزش و پرورش کودکانمان به دلیل آنفلوآنزای خوکی به تأخیر افتد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که ضمن انجام پیشگیری‌های لازم، آموزش‌های مورد نیاز را به دانش‌آموزان ارائه دهیم. ارائه آموزش‌های پیشگیرانه نظیر شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و زیر نظر قرار دادن سلامت مداوم دانش‌آموزان در مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد، بدین صورت که به محض اطلاع از ابتلای دانش‌آموزی به آنفلوآنزای خوکی، او را از بقیه جدا کنند و تحت مراقبت قرار دهند و پس از بهبود تا زمانی که امکان انتقال ویروس وجود دارد از ورود به مدرسه منع شود بنابراین باید راهکارهایی تدوین شود تا تعطیلی مدارس مشکوک به آنفلوآنزا به تحصیل دانش‌آموزان ضربه نزند.

 درست است که احتمال تعطیلی برخی از مدارس درصورت همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه در همه کشورهای دنیا ممکن است این اتفاق رخ دهد. علاوه بر مدارس امکان دارد درباره دیگر مکان‌هایی که به صورت جمعی زندگی می‌کنند مانند خوابگاه‌ها یا پادگان‌ها نیز تصمیماتی اتخاذ شود.

هرچند این به این معنا نیست که آموزش و پرورش به طور کلی تعطیل شود اما باید راهکارهایی تدوین شود تا دانش‌آموزان مدارسی که به علت همه‌گیری تعطیل می‌شوند از آموزش و پرورش عقب نماند.

از طرف دیگر مردم آموزش‌هایی که وزارت بهداشت از طریق رسانه‌ها برای پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی ارائه می‌کند را باید جدی بگیرند. این موضوع تاکنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح نشده است، البته سلامت دانش‌آموزان و جامعه مهم است، اما بعید می‌دانم که فراگیری این بیماری به اندازه‌ای باشد که بتوان مدارس را تعطیل کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =