براساس آمارهای موجوددرماه گذشته به طور میانگین روزانه 57 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

آذرجزایری: براساس آمارهای موجوددرماه گذشته به طور میانگین روزانه 57 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که از این میزان 5/44 میلیون لیتر آن از تولید داخل تامین می شود.در شرایطی که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تاکید دارد که مابقی این میزان از طریق ذخایر استراتژیک کشور تامین می شود بنابراین در ماه گذشته با احتساب مصرف 5/12 میلیون لیتر در هر روز 375 میلیون لیتر از ذخایر استراتژیک کشور برداشت شده است.
این درحالی است که مسوولان نفتی تاکید دارند از ابتدای امسال بنزین وارد کشور نشده که در صورت تاکید بر اظهارات آنان امسال در خوشبینانه ترین حالت و میانگین مصرف 60 میلیون لیتر در هر روز هفت ماه گذشته 3 میلیارد و 348 میلیون لیتر بنزین از ذخایر استراتژیک برداشت شده است.
البته اگر بخواهیم اظهارنظر اخیر ضیغمی را مورد استناد قرار دهیم که از دو پتروشیمی نیز بنزین تحویل گرفته می شود و رقم آن در هر روز را 5 میلیون لیتر محاسبه کنیم در هر ماه 150 میلیون لیتر از این میزان کسر می شود که این رقم در هفت ماه چیزی حدود یک میلیارد و 50 میلیون لیتر خواهد بود.
بنابراین با کسر این رقم در حالت خوشبینانه 2 میلیارد و 298 میلیون لیتر بنزین از ذخایر استراتژیک طی 7 ماه گذشته برداشت شده که این سوال ایجاد می شود که ذخایر استراتژیک ایران چه رقمی را شامل می شود که بازهم می توان از این ذخایر برداشت کرد؟
این درحالی است که مسوولان نفتی تاکید دارند طی ماه های آتی تولید بنزین در حدی افزایش خواهد یافت که مشکلات کمبود نیاز روزانه کشور را پوشش خواهد داد اما به دلیل تاخیر در اجرای پروژه ها هر کدام به یک دلیل خاص باید مسوولان پاسخگوی این سوال باشند که تا چه زمانی ذخایر استراتژیک کشور جوابگوی تامین نیاز بنزین کشور خواهد بود و اینکه اساسا فلسفه جمع آوری ذخایر استراتژیک درهر کشور چیست؟ استفاده در شرایط بحرانی و یا رفع کمبودهای روزانه؟
 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    8 0
    2 ميليارد ليتر يعني 12 ميليون بشكه. نه در ايران و نه در هيچ كجاي ديگه چنين ظرفيت مخازن ذخيره سازي بنزين وجود ندارد. جهت اطلاع كل و مقايسه كل ظرفيت ذخيره سازي نفت خام ايران حدود 30 ميليون بشكه است.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 1
    مگر ما صادر کننده بنزین نیستیم پس جای نگرانی نیست!!!!!