اسدالله عسگراولادی در نشست بعد از ظهر دوشنبه کمیسیون فضای کسب و کار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران، وضعیت فضای کسب و کار کشور را قمر در عقرب توصیف کرد.

 عسگر اولادی با اشاره به سقوط های پی در پی ایران در رتبه بندی جهانی از منظر فضای کسب و کار گفت یک سوال مهم اینجا وجود دارد: چرا؟

عسگراولادی ادامه داد: «چرا ما در این رتبه بندی ها مرتبا سقوط می کنیم و وضعیتمان بهتر نمی شود؟ چرا مسئولان این سوال را از خود نمی پرسند و به دنبال جواب آن نمی روند؟ همین چراها مساله اصلی ما در این وضعیت بد فضای کسب و کار است. چرا سنگاپور اول است و ما رتبه ما بهتر از 146 نیست؟»

اسدالله عسگراولادی با اشاره به موانع موجود در راه کسب و کار گفت: «من کالایی را به انزلی برده ام. 15 روز معطل می شودم، بعد به کشتی اجازه ورود داده نمی شود، وقتی می اید اجازه لنگر انداختن ندارد... و هی مساله پشت مساله که همه این ها به فعال اقتصادی صدمه می زند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اما با اشاره به تجربه یک تاجر در سنگاپور گفت: «برای این که بفهمید چرا سنگاپور اول است به این موضوع نگاه کنید. یک تاجر ایرانی یک روز ساعت 8 صبح وارد سنگاپور می شود. در همان روز موفق می شود شرکت خود را به ثبت برساند و برای خودش اقامت بگیرد. فردا صبح دو بانک از این کشور موظف می شوند برایش حساب باز کنند. همان روز ظهر دو عدد دسته چک به هتل محل اقامت او ارسال می شود و او دفتر کار اجاره می کند. روز سوم هم روز شروع کار اوست.»

عسگراولادی ادامه داد: «اما این پایان ماجرا نیست. بعد از شش ماه به او نامه می نویسند و از او می پرسند در این مدت سود داشته یا زیان کرده؟ و اگر سود داشته که هیچ اما اگر زیان دیده دلایل آن را بیان کند تا دولت سنگاپور موانع و مشکلات احتمالی برای سرمایه گذار را مرتفع کند».

این فعال اقتصادی افزود: «سرانجام بعد از 11 ماه نامه ای دوباره برایش ارسال می کنند که اگر از تجارت خود در این کشور سود داشته و علاقمند به ادامه کار است، دولت سنگاپور می تواند شرایط ادامه کار را برایش فراهم کند تا او هم چنان کارش را در این کشور ادامه دهد.»
اسدالله عسگراولادی گفت: «این دلایلی است که سنگاپور در صدر قرار می گیرد و رتبه ما در انتهای رده بندی ها است.»

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    10 2
    واقعا ما کجائیم آنها کجایند
  • محمد اکبری IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 0
    برای ایشان و دوستان هم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    24 1
    یه دلیلش هم اینکه که اکثر تاجران ایرانی می خواند بنجل ترین جنس دنیا را بیاورند به بالاترین قیمت دنیا به ایرانی بفروشند و بعد زیاده خواهی خودشان و بی توجهی های خودشان را همه را بیندازند گردن گمرک و دولت و بقیه . با زیاد تعداد تجار و ایجاد رقابت هم این مساله حل نمی شود فقط شلوغ تر می شود و بدتر می شود باید تاجر را ملزم کرد فقط جنس درجه یک بیاورد برای آن هم تضمین حداقل یک ساله بدهد و سازمان استاندارد و گمرک و وزارت بازرگانی هم از یک تاجر تا زمانی که تعهد به تضمین کالایش را در بازار دارد تضمین لازم را بگیرد. سیستم توزیع و پخش ما هم خیلی غیر شفاف و نا سالم کار می کند باید اینها را هم به راه شفافیت و درست کار کردن آورد.
  • Reza Shokri IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    8 0
    با سلام استاد بزرگوار جناب آقای عسگراولادی من سال 2009 به سنگاپور رفتم و در آنجا شرکت به ثبت رساندم. اینطور که جنایعالی فرمودید نیست که ظرف یک روز حساب باز شود و روز بعد اقامت داده شود خصوصا برای ما ایرانیها که در سرتاسر دنیا (از نظر رییس محترم جمهور) بسیار عزتمند هستیم. ضمنا برای جهت اطلاع تمام دوستانی که ممکن است بخواهند از حول حلیم داخل دیگ وارد شوند عرض میکنم که در سال 2009 برای من شرکت ثبت شد ولی هیچ بانکی در سنگاپور حاضر نشد برای من ایرانی حساب باز کند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    8 1
    هیچ جای دنیا برای ما ایرانی ها حساب باز نمی کنند شما فرمایش ها می کنید! فقط اگه اقامت یه کشور خارجی را داشته باشی برات حساب باز میکنند اقامت هم اصلا یه روزه نیست چند سال طول می کشد تا اقامت بگیری.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    2 0
    نظام توزیع و پخش کالا و نظام بانکی و اعتباری را درست کنید بیشتر بازار درست شده است. چرا باید یه شرکت پخش از تولید کننده همان پورسانتی را بگیرد که از واردکننده ایی که به راحتی می تواند صورتحساب زیادی به دولت بدهد ،می گیرد ؟ چرا باید هر کسی همان دسته چکی را داشته باشد که شخصی که سالها در صنفی مشخص کار کرده و وثایق متعدد دارد؟
  • ماشالا IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    6 0
    ایشون همونی نیستن که کلید اتاق (واردات ) ایران (از )چین دستشون هست؟و انوقت اینهم از وضع تولید تو کشور....
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    ايشان اينبار براي يك بار در عمرش به درستي حرف همه تجار و موانع اقتصادي را بيان نمود. اما چرا بعد از اين همه سال كه هميشه چنين موانعي وجود داشت، چنين حرفي را عنوان نمودند. آيا از نظر سياسي به موانعي برخورد كرده اند كه قبلا فقط براي ايشان وامثال ايشان مرتفع بود؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 0
    یکی از مشکلات هم اینجاست که شرکت های تجاری ایران هیچ کدام بصورت سهامی عام و در بورس یعنی خیلی شفاف و درست کار نمی کنند یه پول جزئی می آورند و کلی وام هم می گیرند و هر کار غلطی را هم می کنند تا یه سود باور نکردنی ببرند حالا مقداری از این سود در ایران به ناچار رو می شود و اکثرش هم به حسابهای خارجی تجار طبق توافقاتشان با طرف خارجی واریز می شود فقط طلبکار همه هستند و هر بد و بیراهی را هم می گویند یکی نیست بهشون بگه شما چرا مثل تجار سوئیسی کار نمی کنید؟ چرا سوئیسی ها باید بهترین کالا و خدمات را بدهند ؟
  • بدون نام MY ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    8 0
    این که اینجور بگه پس بخوان حدیث مفصل. خدا بداد ما برسه
  • بدون نام MY ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    9 0
    مگه پول یارانه به حساب شما نمیریزن؟ برید بگیرید و اوضاعتون رو درست کنید باهاش