افزایش قیمت حامل‌های انرژی راهکار مناسبی برای مدیریت مصرف نیست

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: ایران یکی از کشورهای پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می‌شود، اما راهکار افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مدیریت و کاهش مصرف کارساز نبوده و موجب افزایش تورم در کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، پنجمین جلسه کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار استان در سال‌جاری به ریاست مهرزاد مطبوع ریاحی با دستور بررسی نحوه محاسبه قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت، بررسی و پیگیری مشکلات مربوط به سوخت دوم و سهمیه سوخت ماشین‌آلات صنعتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهرزاد مطبوع ریاحی، رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی در ایران پایین‌تر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، اظهار کرد: اما مقایسه قیمت حامل‌های انرژی ایران با این کشورها کار صحیحی نیست، زیرا شرایط تولید و توزیع انرژی در این کشورها کاملا متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده حامل‌های انرژی در ایران بالا است، افزود: می‌توان با اقداماتی از جمله تعویض زیرساخت‌های فرسوده، بالابردن راندمان نیروگاه‌ها، تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، کاهش تلفات شبکه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی قیمت تمام شده را کاهش داد.

ریاحی با اشاره به اینکه باید به انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت بیش‌تری داده شود، گفت: ایران یکی از کشورهای پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می‌شود، اما راهکار افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مدیریت و کاهش مصرف کارساز نبوده و موجب افزایش تورم در کشور می‌شود.


رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مزیت رقابتی تولیدات داخلی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور به‌ واسطه استفاده از انرژی ارزان، نیروی کار ارزان و استفاده از ارز ترجیحی در صنایع و تولید است، حذف هر کدام از این مولفه‌ها بدون چاره اندیشی باعث ایجاد چالش در تولید و عرضه و صادرات آن محصول می‌شود و باید چاره اندیشی شود.

قطعی برق و گاز آسیب‌های فراوانی به صنایع وارد می‌کند

ریاحی در ادامه با بیان اینکه وجود یک نهاد تنظیم‌گر انرژی برای نظارت بر عرضه و تقاضا در این صنعت برای کشف قیمت تمام شده واقعی و ایجاد رقابت برای جذب سرمایه گذار در صنعت انرژی از الزامات کنونی کشور هست، توضیح داد:قطعی برق و گاز آسیب‌های فراوانی به صنایع وارد می‌کند، طبق قانون بهبود کسب و کار باید خسارات وارده به صنایع به‌علت قطعی برق و گاز توسط شرکت‌های بیمه‌گر معرفی شده جبران شود.

باید انرژی با کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد

وی بیان کرد: انرژی را میتوان یک کالای تولیدی محسوب کردو باید انرژی با کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: تا قبل از آغاز فصل زمستان باید نحوه تخصیص سوخت دوم مشخص شود تا واحدهای تولیدی برای سوخت در زمستان دچار مشکل نشوند.

شفاف‌سازی و آموزش نحوه محاسبه حامل‌های انرژی در چهارمحال و بختیاری، الزام شرکت‌های خدمت‌رسان به اجرای قانون، پرداخت خسارات ناشی از قطع برق و گاز به واحدهای تولیدی، ‌ مدیریت صحیح توزیع انرژی، اطلاع‌رسانی دقیق برای زمان قطعی برق و گاز در شهرک‌های صنعتی، نحوه تخصیص سوخت دوم برای واحدهای تولیدی در فصل زمستان از پیشنهادات اعضای کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1804559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =