امتیازات ویژه برای ایثارگران فقط به اندازه جبران خسارت مشروع است و نه بیشتر!

مبلغ نوشت: دکتر مسعود امامی میگوید گویا تصور دولتمردان و قانون‌گذاران این گونه است که حد و مرزی برای قدردانی از ایثارگران و خانواده‌های آنها وجود ندارد و نظام هر قدر به آنها خدمت رسانی کند باز هم مدیون آنها است. در حالی که از منظر فقهی، وضع امتیازات برای ایثارگران فقط در قالب جبران خسارت برای ایثارگر و خانواده او یا دستمزد دوران نبرد و اسارت و متناسب با آن دو، قابل دفاع است و صِرف سابقه جنگ و ایثارگری سبب برخورداری بیشتر از بیت‌المال عمومی نمی‌شود.

به گزارش «مبلغ»- دکتر مسعود امامی دبیر سابق شورای علمی کمیته فقهی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی موسسه دایره المعارف فقه اسلامی در کانال خود نوشت:

بر اساس پژوهشی در سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۱۲۰ عنوان مصوبه تقنینی یا شبه‌تقنینی در مورد ایثارگران از آغاز انقلاب اسلامی تا آن زمان، وضع شده است. تنها یکی از آنها، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب سال ۱۳۹۱ با ۷۶ ماده است که امتیازات متعددی را در حوزه مسکن، بهداشت و درمان، اداری و استخدامی، اشتغال و کارآفرینی، آموزشی و فرهنگی، و معیشتی و رفاهی برای آنها قرار داده است. روند تقنین در این زمینه همچنان بعد از سال ۱۳۹۸ تا کنون ادامه داشته است.
وضع امتیاز برای ایثارگران در نظام جمهوری اسلامی کمتر مورد پژوهش فقهی و حقوقی و نیز بررسی میدانی و اجتماعی قرار گرفته است. گویا تصور دولتمردان و قانون‌گذاران که در بیشتر مواقع گرفتار تعارض منافع هستند، این گونه است که حد و مرزی برای قدردانی از ایثارگران و خانواده‌های آنها وجود ندارد و نظام هر قدر به آنها خدمت رسانی کند باز هم مدیون آنها است. این پیش فرض عاطفی و احساسی که فاقد عقلانیت فقهی و حقوقی است زمینه را برای زیاده‌روی در وضع قوانین و مقررات در این موضوع فراهم کرده است.
از منظر فقهی، وضع امتیازات برای ایثارگران فقط در قالب جبران خسارت برای ایثارگر و خانواده او یا دستمزد دوران نبرد و اسارت و متناسب با آن دو، قابل دفاع است و صِرف سابقه جنگ و ایثارگری سبب برخورداری بیشتر از بیت‌المال عمومی نمی‌شود. بیش از ۳۰ روایت در منابع مختلف روایی آمده است که گویای این است که بیت‌المال باید به مساوات میان مردم تقسیم شود. این روایات به صراحت یا به اشاره ناظر به سیره امام علی (ع) است که بعد از تشکیل حکومت، مقررات وضع شده توسط دو خلیفه قبل را در راستای بهره‌مندی بیشتر برخی مردم از بیت‌‎المال به سبب سابقه در جهاد یا مسلمانی، طرد کرد.
خلیفه دوم بر این باور بود که هر کس جهاد و تلاش بیشتری برای گسترش اسلام کرده و یا زودتر مسلمان شده است باید سهم بیشتری از بیت‌المال داشته باشد. او نظامی در پرداخت بیت‌المال طراحی کرد که به “نظام عطا” شناخته می‌شد. نظام عطا مربوط به بخشی از بیت المال بود که بلاعوض به مردم پرداخت می‌شد. پس از او خلیفه سوم نیز همین راه را ادامه داد (الموسوعة الفقهیة الکویتیة، ج۳۰، ص۱۵۰).
برخی از مقررات نظام عطا بدین قرار بود: شرکت کنندگان در جنگ بدر که نخستین جنگ مسلمانان با مشرکان بود، سالانه پنج هزار درهم دریافت می‌کردند. آنان که در فاصله میان بدر و حدیبیه (سال ششم هجرت) اسلام آوردند، چهار هزار درهم سهم داشتند. مسلمانان بعد از حدیبیه تا پایان جنگ‌های ردّه در سال ۱۲ هجرت، سه هزار درهم دریافت می‌کردند و نو مسلمانان دویست درهم. (تاریخ طبری، ج۳، ص۱۰۸ ـ ۱۱۲).
امام علی علیه السلام هنگامی که مردم او را برای خلافت برگزیدند، با این شیوه مخالفت و به شیوه پیامبر (ص) که تقسیم مساوی بیت المال بود، عمل کرد. او بر این باور بود که مجاهدان و سابقان در اسلام، پاداش خود را باید در آخرت تمنّا کنند و آنها در دنیا از هیچ حقوق ویژه‌ای نسبت به سایر مسلمانان برخوردار نیستند و آحاد مردم، اعم از صحابی و غیر صحابی، مجاهد و غیر مجاهد، مولی و عبد، عرب و عجم، و سیاه و سفید سهمی یکسان از بیت المال دارند. او، سهم فرزندان خود حسن و حسین (ع) را که نوادگان پیامبر (ص) بودند، با سهم بردگان سیاه یکسان قرار داد ( شرح نهج‌البلاغه ابن أبی الحدید، ج‏۷، ص۳۶ ـ ۴۲؛ بحارالانوار، ج۳۲، ص۱۶).
امام علی (ع) در اولین سخنرانی خود به بیعت کنندگان با خویش گوشزد کرد که هر کس از مهاجر و انصار که خود را به جهت هم‌صحبتی با پیامبر (ص) برتر از دیگران می‏شمارد، باید بداند که‏ برتری آشکار مربوط به فردای قیامت و نزد خداوند است و پاداش و اجر آن را خدا خواهد داد و هر کس، دعوت خدا و پیامبر (ص) را پذیرفت و به دین ما درآمد و رو به قبله ما ایستاد، مستحق حقوق و حدود اسلام است. شما بندگان خدایید و مال، مال خدا است و میان شما برابر بخش خواهد شد و هیچ کس را در آن بر دیگری برتری نیست.( امالی طوسی، ص۷۲۸).
بدین سان، امام علی (ع) بیت المال را بر همگان یکسان تقسیم کرد و امتیازات ویژه را لغو نمود. این شیوه امام، سبب مخالفت و اعتراض طبقه‌ اقلیتی قرار گرفت که پیش از این، سهمی ویژه‌ از بیت المال داشتند. امام در پاسخ به معترضان فرمود:

«مرا فرمان می‏دهید تا پیروزی را با ستم کردن درباره مردمی که والی آنها هستم بجویم؟ به خدا که نپذیرم تا جهان سرآید، و ستاره ‏ای در آسمان پی ستاره ‏ای برآید. اگر مال از آن من بود، همگان را برابر می‏داشتم که چنین تقسیم سزا است؛ تا چه رسد که مال، مال خدا است. بدانید که بخشیدن مال به کسی که مستحق آن نیست، با تبذیر و اسراف یکی است (نهج البلاغه، خطبه۱۲۶، ص۱۴۶). از امام صادق (ع) درباره تقسیم بیت المال سوال شد. آن حضرت فرمود: مسلمانان فرزندان اسلام‌اند، میان آنها در “عطا” (بخشش بیت المال) مساوات قرار می‌دهم. فضلیت‌ها و برتری‌های آنها میان خودشان و خدا است. آنها را مانند پسران یک پدر قرار می‌دهم که هیچ‌یک از میراث پدر به جهت صلاح و فضیلت بر دیگری که ناقص و ضعیف است، سهمی بیشتر نخواهد داشت. این سیره پیامبر (ص) در آغاز بود؛ اما آن دیگری گفت: کسانی را که خداوند به جهت سبقت در اسلام و دشواری‌های پذیرش اسلام برتری داده است در “عطا” مقدم می‌کنم و آنها را مانند ذوی الارحام قرار می‌دهم که بعضی به جهت نزدیکی به میت از دیگران سهمی بیشتر از میراث می‌برد و عمر چنین کرد. (تهذیب الاحکام، ج‌۶، ص۱۴۶‌).
بسیاری از فقهای گذشته و معاصر که به نقل و بررسی این روایات پرداخته‌اند مانند فیض کاشانی، علامه مجلسی، صاحب جواهر، آیت الله منتظری و آیت الله مکارم شیرازی از این روایات اینگونه برداشت کرده‌اند که کسی به جهت سبقت در اسلام یا جهاد و مانند این امور، سهم بیشتری از بیت المال نمی‌برد و حاکم موظف است بعد از صرف بیت المال در امور ضروری، مانند هزینه‌های جاری و عمرانی مورد نیاز جامعه و نیز رفع نیازهای اولیه و ضروری اقشار نیازمند، بیت المال را به مساوات میان مردم تقسیم کند.
حکم به مساوات در مورد این‌گونه امتیازات ناروا، منافاتی با حکم به عدم مساوات در مورد امتیازاتی که از نظر عقل و شرع در تقسیم بیت المال پسندیده است، ندارد. یکی از امتیازات تاثیرگذار، جبران خسارات ناشی از جنگ است. حکومت، موظف است خسارات ایثارگرانی را که به سبب جنگ گرفتار آسیب‌های مالی یا بدنی شده‌اند، عادلانه جبران نماید. بدیهی است، کسی که در جنگ دچار نقص عضو دائمی شده یا سال‌ها در اسارت بوده است، باید به مقدار آسیبی که متحمل شده و نیز آسیب‌هایی که تا پایان عمر متحمل خواهد شد، از امتیازاتی متناسب برخوردار باشد. همچنین خانواده‌ای که به سبب شهادت یا جانباز شدن سرپرست خانواده، در تامین معاش خود آسیب دیده است می‌بایست متناسب با آسیب وارد شده سهم بیشتری از بیت المال داشته باشد. از این رو، وضع قوانین و مقررات برای امتیازات ایثارگران تا زمانی که در راستای تأمین نیازهای اولیه آنها یا جبران خسارات وارد شده بر آنها باشد، قابل دفاع است؛ اما اگر صرفاً به جهت برتری دادن اقشار حاضر در جنگ و مدافع انقلاب، بر سایر اقشار جامعه در بهره‌مندی از بیت المال باشد، با پیام این روایات سازگار نیست.

وضع امتیارات ناروا برای ایثارگران دارای پیامدهای نامطلوبی در صحنه جامعه است که علاوه بر ادله روایی که در بخش اول و دوم این نوشتار گذشت، موجب حکم به حرمت آن خواهد شد. برخی از آنها بدین قرار است:

طرد متخصصان و مستعدان

امتیازات ایثارگران در برخی حوزه‌ها، مانند سهمیه در نظام آموزشی یا استخدامی می‌تواند موجب طرد استعداهای درخشان و افراد متخصص شود و در نهایت، جمع قابل توجهی از افراد خوش استعداد از نظام آموزشی حذف شوند و نظام شایسته‌سالاری مختل گردد و امکانات آموزشی در اختیار کسانی قرار گیرد که شایستگی لازم را ندارند. این مشکل، ممکن است در نظام استخدامی نیز رخ دهد و موجب شود که افراد متخصص و توانا کنار گذاشته شوند و نیروهای ناتوان، جای آنها را بگیرند.
نظام استخدامی ـ حتی در سطح مدیریت ـ می‌بایست بر دو پایه تخصص و تعهد بنا شود. مقصود از تخصص، دانش و تجربه لازم در حوزه‌ای است که فرد برای آن استخدام شده است و مقصود از تعهد، پای‌بندی فرد به انجام درست وظایف محوله است. تعهد به عنوان شرط اصلی برای استخدام، هیچ ربطی به طور مستقیم به سابقه جهاد بلکه ایمان و تدین فرد ندارد. سابقه جهاد فقط در موارد استخدامی مربوط به امور نظامی می‌تواند گویای دانش و تجربه فرد باشد و در سایر موارد استخدامی نقشی در تخصص و تعهد او ندارد. هرگونه تخطی در نظام استخدامی ـ به خصوص در سطح مدیران ـ از دو شرط تخصص و تعهد به معنایی که ذکر شد، موجب تقدیم مرجوح بر راجح و در نتیجه آسیب به جامعه در حوزه عملکرد فرد استخدام شده است.

تجمیع ثروت و قدرت در گروهی خاص

برخی امتیازات ایثارگران یا افراط در آن ممکن است به تدریج و در طول زمان، موجب شکل‌گیری طبقه‌ای‌ خاص در جامعه شود که به سبب رانت‌هایی که این امتیازات برای آنها ایجاد کرده است اهرم‌های قدرت و ثروت را به دست گیرند و طبقه‌ای نوپیدا از اشراف را به وجود آورند. این طبقه، با میل به انحصارطلبی، می‌تواند مانع هر گونه حرکت اصلاحی برای توزیع عادلانه ثروت و قدرت در سطح جامعه شود. مخالفت گروهی از بزرگان صحابه و مجاهدان صدر اسلام با امام علی (ع) در برقراری اصل مساوات در تقسیم بیت المال، شاهدی روشن در تاریخ مسلمانان برای شکل‌گیری این طبقه از اشراف در جامعه و پایداری آنها در مخالفت با عدالت علوی بود.

ایجاد فرصت‌های نابرابر و از بین رفتن فضای رقابت

وضع امتیازات نامناسب برای ایثارگران در حوزه اقتصاد، فرهنگ، هنر، آموزش و سایر حوزه‌های اجتماعی می‌تواند فضای رقابت سالم را که لازمه پیشرفت و رشد در یک جامعه است از بین ببرد و کسانی را که از این امتیازات محروم هستند در موقعیت نابرابر با بهره‌مندان از این امتیازات قرار دهد.

بدبینی نسبت به دین، انقلاب و فرهنگ ایثارگری

همان‌طور که این امتیازات در صورتی که به گونه معقول و متعادل اعطا شود، می‌تواند به ترویج فرهنگ ایثارگری کمک کند، اگر در آنها افراط گردد یا در حوزه‌های نامناسب اعطا شود، نتیجه معکوس خواهد داشت و موجب بدبینی مردم به دین، انقلاب و فرهنگ ایثارگری می‌گردد. در نهایت، این نگاه در مردم شکل می‌گیرد که حکومت، میان اقشار جامعه فرق می‌گذارد و امکانات مالی، آموزشی، استخدامی و غیره را در اختیار طرفداران خود قرار می‌دهد تا ضامن بقای آن باشند.

ترویج فرهنگ ریا و فرصت طلبی

امتیازات ایثارگران می‌تواند موجب از بین رفتن روحیه اخلاص و از خود گذشتگی در بین اقشاری از جامعه شود و سبب شود بسیاری از مردم به طمع بهره‌مندی از این امتیازات به گونه‌ای خود را در صف ایثارگران جای دهند یا تظاهر به ایثارگری کنند.

نگارنده مقاله‌ای فقهی در موضوع امتیازات ایثارگران نگاشته است که بخشهایی از آن در این سه نوشتار به اختصار آمده و هنوز موفق به نشر آن در نشریات علمی نشده است.

کد خبر 1804590

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 115
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر احمدیان IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    18 3
    در ایران ایثارگر یعنی دستمال کاغذی کارشون تمام شد توسطل آشغالی فقط باید آقازاده باشی آنور آب هم که باشی دلاری میرسه اونم بصورت ویژه. بعداز جنگ تا به امروز میگن چون جانباز و ایثارگری یه نامه از بنیاد بگیرید بیاریدمیگیری میبری نامه ها موجوده دارم .توفم روش نمیکنند
  • ایرانی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    11 1
    زیاد حرص نخور آقای امامی.. فشارت افت میکنه.. از تمامی امتیازات که شما فرمودید.. هنوز چند غاز هم به جانبازان ندادن.. فرمودید بیت المال.. این جانبازان اسرا و ایثارگران بودند. که در سخت ترین شرایط مرد و مردانه جنگیدن.. وشما الان راحت نشستی و داری نظر میدی؟؟؟ راستی از خاوری و بابک زنجانی. شهرام جزایری و بقیه چه خبر؟؟؟
  • hasankarami IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 1
    آخه بگو مردک چی میتونه جای دوتا پا یا دست یا چشم و ... بگیره ؟؟؟؟ خودش یه سوزن بهش بزنند تا تهش میره غرامت میگیره، واسه ما از عدل علی میگه، راست میگی برو توی دادگاه‌ها از عدل علی حرف بزن
    • طاها IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 0
      بخدا من ایثارگرم فقط یه کارت دادن به من هیچی توش نیست من که هیچی از دولت نگرفتیم
  • محسن DE ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    9 0
    حیف این پست مجلس که دادن به شما و امثال شما. سهمیه آموزشی ایثارگران باید ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی رو داشته باشن .چجوری سیستم آموزشی و استخدامی به هم میخوره .چرا امثال شما موقع جنگ مثل موش سوراخ پیدا میکنین و موقع تقسیم غنایم اولین نفر سر سفره انقلاب نشستین
  • یک رزمنده IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    9 3
    زمان جنگ امثال تو تو رخت خواب گرم و نرم لالا میکردید و ما میجنگیدیم . و انتظاری هم نداشتیم حالا اندکی مزایا که آن هم بیشترش وعده روی کاغذ هست شما تیتیش مامانی را اذیت میکند؟!!!! خاک بر سر شما
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    9 9
    شیر مادرش حلالش این مسعود امامی بالاخره یکی حرف حق گفت والله همش دارن به این قشر خاص پول هنگفت وامتیاز ویژه هی بیدلیل و گزاف میدن
    • جانباز ۴۵درصد خونه خزاب IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      5 2
      آخه بیشرف تو میدونی که این حرفها را میزنی من 45درصد و قطع پا هستم وجدان داری مرد هستی آدرس بدمت بیائی خونه و زندگی من ببینی اینها همش تبلیغه که دادیم این کثافت آشغال هم برداشته تو فضای مجازی اینطور ما را خراب کرده تو به مادر اعتقاد داری به روح مادرم اینها همه دروغی بیش نیست باسی سال کار در مخابرات ی پژو مدل 92 دارم و خونه و زمین هم به همه دادن وجدانا بیا ببین
    • علی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      اشتباهی مثبت دادیم،منفی
    • فاطمه محمدی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      4 4
      شیر مادر حلال آن کسانی که خون دادند شهید شدند ،جانباز شدند و آزاده که الان برخی مفت خورها نان حرام بخورند و رجز خوانی کنند. این پست فطرت یادش رفته که اگر همین ایثارگران نبودند الان معلوم نبود که چه به سر ایران و ناموس ایران می آمد. الان هخرچه دزدی ،اختلاس و ... هست که دربین قشر ایثارگرهست ایثارگرایثار برای خدا کرده نه برای جیبش روزی که جبهه رفته نمی دانسته که زنده برمی گردد اسیر می شود یامعلول بهتراست کمی به خود آییم و قدرشناس باشیم البته قدرشناسی را باید از زمان کودکی و در خانواده آموخت . کشورهای اروپایی و آمریکایی که الگوی برخی از مسئولین و مردم ماهستند از جنگ جهانی اول و دوم تاکنون به بازماندگان کهنه سربازانشان خدمت ارائه می کنندو مورد احترام هستند آنان حتی در جنگ ها متجاوز بودند نه مدافع اما ایثارگران ما مدافع خاک و ناموس ما . وااسفا که غیرت ،مردانگی و عزت و شرف به باد رفته و همه به فکر جیب خود هستند. متاسفم برای مردان بی غیرتی که دراین جامعه حضور دارند و اینطور اجازه به خود می دهند راجب به ایثارگران حرف بزنند.دل همه را به دردآوردید خدا شما را نبخشد.
  • هموطن IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    7 6
    سلام فقط ادعاس. به نام ایثارگر به کام یک عده خاص. چی میدن به ایتارگران. جز توهین وکتک وبازداش.
  • رسول IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 0
    آقا طوماری نوشتی !!! به شتر گفتن از کجا میایی گفت حمام گفتن از پینه ی زانوهات معلومه!!! شما هم از حقوق صد میلیون ماهانه و در آمدهای دیگرتان .... و ماشین ساستی بلند ... معلومه خوب به فرمایشات امام علی در نهج البلاغه اعتقاد داری !!! نترسه به ایثارگران هر چی بدن حقشون هست ... امسال تو به برکت همین ایثارگران در این جایگاه هستی والا خدایی برا گاز چرندن هم کارایی نداری .... !!! میدونی هیچ کس از جنگ سالم بر نمی گرده یعنی چه ....
  • امیر آقا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    7 0
    حالا نه که همه اینا رو واقعاً یه نفر از کسایی که جوونی شون رو جلو توپ ارتش صدام وایسادن ، تو پکیج تقدیم کردین. خدا شاهده فقط تبلیغه. چرا تبدیل استخدام دولتی فقط، چون خود مجلسی ها که دوره تموم میشه بیکار نمونن. یه کارت مدافع حرم هم که همه شون دارن و به خانواده خودشون فقط ایثارگر میگن. آخه خانواده ایثارگران واقعی پول ۱۰% بلیط پرواز ندارن که بخواین ۲۰ % تخفیف بدید، مینی بوس سوارن خط مقدم وطن.
  • علی امیری IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 0
    تو یکی نترسه .اثلا به ایثاگران زیره ۲۵ رصد امتیازی نمی دن تو نگران نباشه که هر ثروت را بیت الله مال را به ایثاران می دن نه خیالت راحت .من جانباز کاملا از کار افتاده ام . ولی فقط ۵ درصد دادن روی تخته ام خابیدم . بازم می گم تو یکی نگران بیت الله مال نباشه . کاش خودت یا بچه ات ۱۰ روز جبهه بود . اگه بود دیگه ازاین مزخرفات نمی گفتی
  • بازنشسته کشوری IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 1
    ماکه ازایثارگری هیچ خیری ندیدیم ،،الکی الکی جامعه ایثارگری راخراب نکنید ،،چون دشمنانش همین در رأس مدیریت هستن که خبری ازایثار ندارن ،،نفوذی ،
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    5 1
    واقعا برایتان متاسفم با این همه تنگ نظری ... در تمام دنیا برای سربازانشان که در جنگ شرکت کرده اند و خانواده هایشان امتیازات ویژه قائلند شما که نگاه به غرب در تمام رفتارها افتخارتان محسوب مبشود چگونه است که این مورد را تبعیت از قبله آمالتان نمیکنید ؟ ننگ بر ذات کثیف و حقیرتان
  • حسین IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    5 0
    فقط افسوس به ایشان ...........
  • توماج صالحی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 1
    چهل سال است که حکومت بخاطر لشکر کشی مردم را به دوشقه خودی که همان ایثارگران جنگ و غیر خودی تقسیم کرد واز غیر خودیها گرفت وبه خودیها داد و نتیجه آن شد که همانهایی که از حکومت اسلامی تا خرخره سود بردند به دشمنان اصلی حکومت تبدیل شدند و این ویرانی شد نتیجه کار !!!!!!!!
  • وحید IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 1
    آقای امامی کدوم امتیاز دادن به ایثارگران که جبران قطع دوپا یا دو دست شده کدوم امتیاز دادن که جبران دو چشم نابینا شده شما بیاید من یک چشم شمارو تخلیه کنم همه امتیازات که شما میگید دادن واسه شما باشه،امامی بزرگوار امتیاز دادن ولی به نور چشمی ها ،به خودی ها،به کسانیکه بند پ قویی دارن ،همه ی جامعه ی ایثارگر یکسان نبینید اون امتیازات که شما میگید به اطرافیان شما میدن فقط یا به اطرافیان رفقای شما به ما که فقط یه حقوق میدن وامی هم که میگید ولا من رفتم واسه وام باسود 23درصد هم بهم نداد بانک دی .شغل هم اگه داده به من حقوقش واسه شما با ۳۰درصد از کارافتادگی هیچ جا راهم ندادن.مقایسه حضرت علی(ع) با دولت و مجلسی مثه شما از پایه باطله عدالت ایشون کجا عدالت شما کجا.راستی چرا دوره نمایندگی خودت از این حرفها نمیزدی چیه میترسید واست گرون تموم بشه حالا که کلا از رده خارج شدی فهمیدی باید حرف بزنی .فک نمیکنی یه کم دیر شده ،لطفا رو شکم خودت در مورد ایثارگران حرف نزن توی این وضعیت اقتصادی مردم اطلاعات غلط میدی ملت که همه بدبختیهای مملکت از سهمیه ایثارگران ببینند نه بزرگوار از بی عرضگی نماینده هایی مثه شما هست
  • بیژن DE ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 1
    با عرض سلام و درود به شما عزیزان من بیشترصحبتم با دکترمسعود امامی است دوست عزیز من فکرمیکنم که شما نه جبهه را بچشم دیدی یا اینکه هیچ کدوم از والدین شما رنگ حبهه را بچشم ندیده باشد اگر یک شب در کمین بودی یا یک شب در پاتک عراقیها بودی یایک هفته در کمین گرفتار خط آتیش میشدی که رزمندگانی بودند که یک هفته بدون آذوقه دفاع میکردند وتا آخرین تیر مقاومت میکردند این حرف را نمیزدی شما جنگ صدراسلام را باجنگ امروزی مقایسه میکنید شمامیگویدکسیکه در زمان اسلام به جنگ میرفت پنج هزار درهم به او میدادند ولی غافل از اینکه جنگهای اسلام چند روزی بیشترطول نمیکشید ولی تو میدانی که جنگ امروزی هر روز زیر آتیش توپخانه و بمب های شیمیایی و .... شما آن جنگ شمشیر را با این جنگ مقایسه میکنی؟ واقعن جای تأسف دارد که شما درس فق راهم کاملأ بلد هستید از جهان اطرافت هیچ خبر داری که حالا تا حال ژاپن به بازماندگان جنگ جهانی دوم حقوق میدهد بنظرشما الآن شما چه گلی بروی ایثارگران وجانبازان و اسرا زده اید من که جانبازم وتمام جوانی ام را درجنگ گذارنده ام بیایید زندگی ام راببینید بروید زندگی بقیه جانبازان وایثارگران راببینید
  • علیرضا / اهواز IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 3
    سلام . با اینکه خودم جانباز و ایثار گر هستم با این حرف کاملا موافق هستم . کما اینکه ۳۰ سال بین سربازی که در خط مقدم بوده و نیروی داوطلب فرق گذاشتن که با ورود سردار باقری به ستاد مشترک این تبعیض از بین رفت
  • علی محمد بیگی US ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 0
    مشکلی نداره این اقا بیاد زندگیشو بزاره وسط ما هم زندگیمون میزاریم وسط ببینم از چه راهی صاحب زندگی شده بعد نظر فقهی بفرمایین فک کنم دیگه جا دزدی ندارا
  • دیدبان LU ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 0
    اقای مسعود امامی جانبازان نیاز به ترحم امثال شما ندارند یه شماره حساب بدهید حقوقشان را به حساب شما واریز کنند گویی شما واجب تر هستید از گفتهاتون مشخص است از دکتری چیزی نمیفهمی
  • جانبازوطن IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 1
    البته ک خانواده های معظم شهدا و آزادگان و ایثارگران اگر برای مال دنیا بود ک جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم این آب و خاک کردند و اگر الان هم گلایه دارند نه از باب طلب بلکه بزای گذران زندگی روز مره خود لب به سخن باز میکنند و چقدر خوب است امثال این دکتر بدانند ک هیچ انسان عاقلی سلامتی خود را تحت هیچ شرایطی به خطر نمی اندازد مگر در مقطعی ک احساس وظیفه کند و در آن صورت حتی از جان خود میگذرد و جهت اطلاع این مثلا دکتر و امثال آن بدانند زمانی ک فرزندان رشید این ملت در خاک و خون خود غوطه ور بودند شما فرصت پیدا کردید ک مدرک دکترا بگیرید و اگر اوقات شریفتان کمی اضافه تر از خطابه گویی بود سری هم به آسایشگاه جانبازان بزنید شاید معنی خجالت را هم فهمیدید
  • باران IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 0
    دقیقا افراط و تفریط کمر ایران رو شکسته
  • ا ح IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 0
    ای کاش کسی که این مطالب ناآگاهانه را درخصوص ایثارگران به نگارش در می آورند خود مدتی را در اسارت آن زمان رژیم بعث جنایتکارمی گذراند ویاخود مدتی در جبهه وجنگ بود مطمئنا اینهایی که در رابطه با معییشت ایثارگران خصوصا اسرا قلم کج به دست می گیرند یا مغرضندیا انقلابی نیستد ویا می خواهند دیدگاه ایثارگران را نسبت به خودبد کنند برادران عزیز ما جامعه ایثارگران مدیون انقلاب وامامیم وتا آخر قطره خون پیرو امامیم وکفن پوش برای اهداف انقلاب امامکفن پوش هستیم اگر امتیازی ار طرف دولت به جامعه ایثارگر تعلق می گیرد اول یک مطالعه دررابطه با امتیازات جنگی دیگر کشورها داشته باش بعد قلم گشایی کن این چیزی جز نفرت پراکنی ایثارگران نسبت به شما چیزی دیگر نیست .
  • رزمنده علیرضاصفر علیپور IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 0
    سلام ۲۶ماه درجبهه بودم کمترین آسیب بیماریهای روحی روانی حاصل از انفجارهاست حتی بیمه هم نداریم مگر چکار برای ما کردند برید آلمان یارو۳ماه جبهه بوده نوه اش هم بیمه هست.کلی جانباز زیر۲۵ داریم هیچ خدماتی دریافت نکرده اند باشد که اینان را زیاده خواه بدانید
  • علی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 1
    این ملعون میخادبگه از خانواده های جانباز و شهدا تقدیر نشه وبه کسی که جانبازشده و نقص عضوشده بیشترازحدش کمک نکنید وفقط هزینه دواش بهش بدیدد نمیگه که کل عمرش ناقص هست واززندگی لذتی نبرده
  • مدرس دانشگاه IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 2
    بیشرف کدام امتیاز کدام خدمات
  • ناصرخان IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 0
    جناب دکتر انشاالله که موفق به چاپ کتابتان نخواهید شد اولا که تمامی امتیازاتی که به ایثارگران داده اند فقط درحد نوشتن قانون بیش نبوده بنده خودم ایثارگر هستم وبیش از چهار سال از بهترین ایام جوانیم دربدترین شرایط آب وهوایی معیشتی زیر آتش خمپاره سپری شده درست درهمان زمان عده بسیاری مشغول ثروت اندوزی بوده وحتی از خدمت وظیفه سربازی خود نیزفراری بودندبنظرتان قضاوتتان خیلی عجولانه وبچه گانه نیست آیا شما خبر دارید که اکثریت رزمندگان واقعی دوران جنگ اکنون درمقابل خانواده خود شرمنده اند که نمی‌توانند حداقل معیشت برای زن وفرزندان خودداشته باشند آیا اگر امیرالمونین اکنون حضور داشتن این چنین بیت المال تقسیم می‌کردند بنابراین طوری قضاوت کنید که اگر خدای نکرده دشمنی قصد حمله به کشورمان کرد زندان همان رزمندگان یاریگر کشور باشند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 2
    دقیقا همین گونه است داد از علی میزنیم ولی خبری از عدل علی نیست
  • سیداحمد رفیعی جانباز اراک IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 0
    با سلام جناب آقاي فقهي دان ما برای کشور و مردم و ناموس جنگیده ایم آقاي فقهی دان که‌ آن‌قدر به اسم همین ایثارگران خوردید که شدید مًل کاهنان معبد بت پرستان شما برای بی حجابی و بد حجابی چکردید . نفریق خدا یکتا بر آن کسانی که می خواهند ایثارگران جوری دیگر که حیله دشمن است قلمداد کنند .
  • نوکر ایثارگران IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 8
    امامی بیسواد برو تحقیق حضور ی کن ببین چه خدمت به فرزندان شهدا جانبازان ایثارگران شده هرچه ازبیت المال داده شده برای شما،اون دختروپسر خردسال حتوا بعدپدر بره گدایی کنه چون برای امنیت همین شماها یتیم شده، الان تریبون دست احمقی مثل توهست،با بیت‌المال درس خوندی ،سابقه جهاد خودت چقدره
  • عباس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    عقل کل از قوانین ایثارگران 10درصداجرایی شده. اون یارو واجبی خورد تو کافور بخوری
  • محفوظ IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    اولا که به گفته دولت مردان و نمایندگان مجلس بیشتر از ۹۰ درصد این قوانین اجرایی نمیشه و نشده و اینکه حالا گردن تون کلفت شده یاد این افتادی که ایثارگران رو نقد و بررسی کنید و خدا کند اینطوری که شما میگید باشه و همه از ایثار به کشور و انقلاب پشیمان بشن و شما رو تنها بزارن ک زودتر گورتونو گم کنید منه فرزند شهید پشیمانم و از پدر خودمم ناراحت که چرا بخاطر شماها جون خودشو فدا کرده ان شالله زود برسه اون روزی که شماها فدای این ملت و کشور شدید
  • فاطمه IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 4
    خدا پدرت بیامرزه چقدر استخدام ناحق تازه برای بچه های ایثارگران تبدیل وضعیت خیلی راحت بعد یک ماه ورود بعد نیروی بدون سهمیه با ۱۵ سال سابقه هنوز شرکتی این نون ها حلال نیست واقعا
  • ازاد RU ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    اقای امامی اگر زمان جنگ بود یه جور دیگه در شیپور میدمید و جوانان زیر سن قانونی را به میدان جنگ میفرستاد و الان که خرش از پل گذشته اینجوری شیپور میزند .درضمن در طول ۴۳ سال گذشته هیچ وقت شایسته سالاری مد نظر مسئولان نبوده و هیچ وقت سهمیه ایثار گران مانع شایسته سالاری نشده چون اگر شایسته سالاری در اولویت مسئولان بود الان شما در صف بیکاران بودی ای کاش فرزند خودت در جبههای جنگ شهید یا اسیر میشد تا اونوقت صدای ساز دهنت یه جور دیگر بود .و عراقیهای وحشی را برادر خطاب نمیکردی .درضمن ایثارگران و رزمندگان حق و حقوق بین المللی دارند که شما از ان بیخبری ومانع حقق ان هستی البته شما و امثال شما که اگر همان حقوق را مراعات کنید دیگر نیازی به صدقه دولتها نیست کاش زمان فرستادن بچه به خط مقدم جبهه یامدی و این حق و حقوق را برایشان روشن میکردی تا الان مجبور نباشی شکر خوری کنید و هزاران حرف نگفته دیگر
  • بسیجی آزاده جانبازسیدرضاحسینی نژاد IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام علیکم. مطالب خوب و قابل دفاعی بود،بشرطها و شروطها. دربحث اشتغال ایثارگران خوب است بنیادشهید یک لیست دقیق ازتعداد،مدرک تحصیلی، و رتبه استخدامی ایثارگران درادارات وشرکتهای دولتی منتشرکند تاهمگان بدانند اکثریت ایثارگران درمشاغل خدماتی و اموردفتری ادارات شاغل شدند نه بیشتر. درموردحقوق ومزایا ایثارگرانی که شاغل دولت شدند هیچ حقوقی غیرازحقوق ومزایای اداره متبوع دریافت نکردند.دربحث بهداشت ودرمان فقط دفترچه بیمه درمانی بود همانندبقیه کارمندان،و ایثارگران جانبازآزاده دراین۳۰و۴۰سال هیچ خدماتی ازبهداشت ودرمان بنیادشهیدمشاهده نکردند.دربحث خودرو دراین۴۰سال فقط جانبازان ۷۰درصدبه بالا یکبارخودروخارجی دریافت نمودند و جانبازان۵۰تا۶۹درصد یکبارخودرو پیکان یا آردی گرفتند. خوب است جمهوری اسلامی و دولت ومجلس موازماست بکشند و اولین مدعیان خودایثارگران هستند،اما کاش بنیاد برای هرایثارگر لیست بدهدکه تاکنون چه خدماتی به او ارائه نموده است. و خوب است ملت عزیزبدانند خبرهایی که برای خدمات به ایثارگران هرسال منتشرشده فقط روی کاغذبوده و عملا چیزی دربساط نبوده است. والله اعلم.
  • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 2
    تو دیگه کدوم اجباری هستی که از بیت المال خرج می‌کنی و به ایثارگران خرده میگیری، اجباری فتنه گر تو حق نداری به مردان خدا توهین کنی شاید فردا فرزند توم مثل فرزند میرسلیم جاسوس از آب در امدی
  • صالح نژاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    باسلام. والله من ک۳سال و ۳ماه در جنگ بودم،اونم از بهترین دورانه جوانی ام، هنوز هیچ خدمتی بهم نشده، و بکی میدین این تسهیلات را؟ _ بعدم میگی در حد جبرانه خسارت، وبصرف جنگ، یعنی چی؟ این توهین است! بنظرم حکومت باید در حد وسعش، بینهایت بشون خدمت کنه. واین خدمت، قابل مقایسه با اختلاس و دزدیه بعضیا نیس! لطفا بفهم چ میگی ،،،
  • عبدالله IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام همین دو ریال مانده که برای خانواده ایثارگران پرداخت میشودهمین راهم قطع کنیدودرجای دیگرجمع کنیدتایک خادم اختلاسچگرپیداشودوببردکانادابعدجنگ بعدی آقای محترم بااین طرز فکرنیروگیربیاوروجلوی دشمن رابگیردوماآیا تمام هزینه‌ای کشورماخذفقهی دارد که سراغ این آمده ایدسوما اداره کشورفقط با فقه جاری و ساری نمی شودلطفا یه کمی کارشناسی مملکت داری هم بفرمایید.
  • جعفرپور IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    به ما ررمندگان کابثارکران هیچی ندادن
  • نورعلی صفری IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    همه اینها خرافات هم از حرفهای دروغین هم از نیرنک هاتون خسته شدیم
  • خوشدل IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    اولا نگارنده قیاس مسلمانان صدراسلام را که قبلا کافر بودند را نادیده گرفته وکافرین تازه مسلمان شده را با ایثارگران مسلمان بودن را اشتباه گرفته.عدالت این نیست که همه مساوی چیزی را از از بیت المال دریافت کنند عدالت یعنی هر کس به اندازه زحماتی که می کشدو وکشیده دریافت نماید در غیر اینصورت فرقی بین کسی که زحمت زیادی کشیده وکسی که هیچ کاری نکرده وجود ندارد نمونه اش حقوق خودت را نگاه کن چرا باید از خیلی ها بیشتر باشی
  • بهروز US ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 1
    خیلی دیر متوجه این مطلب شدید.هر چه گفتید کاملأ درست گفتید.ولی متاسفانه در جامعه اتفاق افتاده.
  • مینو عسگری IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 1
    خیلی چرند میگی فقط سهم خانواده شهدارو از سفره انقلاب تو تعیین میکنی؟ سهم اختلاس گر ها و خواص چقده؟ هرگز اعتراض کردی؟ ظلم شمارا پایانی نیست
  • سعید IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    اقاظاهراتوجنگ نبودن وخبری ندارن که ایثارگران چه کشیدندمن 10میلیاردبهت میدم آقای نماینده 10سال ازعمرتوبه من بده شماهم ن حق قانونی ماروبده بقیه پیش کشت من 110ماه منطقه دارم 8سال طول جنگ و2 سال بعدا قطعنامه جانباز زیر25 درصد می‌باشم وتاکنون ریالی بابت ایثارگری جانبازی دریافت نکردم چه رسدبه اضافی که شمامیگین الکی مقاله ننویس ذهنیت مردمو برعلیه ایثارگران مخدوش نکن 10سال عمرجوانی از20تاسی سالگی قابل سنجش مادی نذار یعنی ص میلیارد بیشترارزش دارد شایدمنظوذشماقشرخاصی باشدولی این وصله به ارتشیان نمی‌چسبد وخداحکم بین ما شماکه اینجوراغراق امیزوباغرض میگویید
  • بهرام IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    سلام علیکم در مقام نظر به فرمایشات دکتر مسعود امامی با توجه به مستندات روایی که آمده است درخصوص حق و حقوق ایثارگران از سوی نظام و دولتمردان در مقابل آحاد جامعه بدرستی اشاره کرده اند و حقیر با 56 سال سن و 40 ما حضور موثر در جبهه و با بیش از 35 عدد ترکش در اندام تحتانی و با افتخار 5 درصد جانبازی اعلام می‌کنم که جانبازان هیچ تمایزی از سایر مردم شریف جامعه نداشته و ندارند چه بسا در برخی از مواقع به جامعه بدهکار هم هستند اما متاسفانه همانطور که اشاره کردند این شکل از عیار سنجی و ترازو و کاسبی با عنوان جانبازی بسی باعث شرم و خجل برای کسانیست که فقط با نیت دفاع از خاک و ناموس پا به این میدان گذاشتند، هست،، من به سهم خود از مردم شریف ایران بابت اینهمه نابرابری و تبعیض و ظلمی که در حق فرزندان ایران عزیز شد پوزش خواسته و طلب عفو و حلالیت خواسته، باری در چند دهه گذشته همانا که اشاره شد بحث تعارض منافع بین مسئولین و حکام باعث شد تا این چرخه علارغم میل و خواسته آحاد جانبازان قوانین و احکام مترقی که بار مالی و عافیت طلبی را ترویج میکرده سرریز به طبقه جانبازان گرام شد و ناخواسته وضعیت بد اقتصادی....
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    با سلام . کشور را نخبه گان اداره می کنند . در کنکور نخبگان شناسایی شده و در دانشگاه ها تربیت می شوند . ولی سازمان سنجش آنقدر سهمیه گذاشته که نخبگان را آمریکا و اروپا جذب می کنند .
  • سیدرضاحسینی نژاد IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    آقای دکترمسعودامامی ودیگرهمفکرانتان، خوب بودقبل ازاین القائات هدفمند،یکبارازبنیادشهیدمرکز لیستی ازامتیازاتی که به ایثارگران جانبازوآزاده اعطاشده بود را ملاحظه میفرمودید شایدانصافتان جوشش میگرفت و به این قشرمظلوم کاری نداشتید. و کاش یک همچین مطلبی را درموردکسانی که بارانت نمایندگان مجلس و مجریان دولت ودیگراصحاب قدرت به آلاف و الوف رسیدند و اکنون به کمترازهزارمیلیاردتومان رضایت نمیدهند تحقیق ومنتشرمیفرمودید تا هم مرضی خداوندباشد هم ایثارگران. کاش این نظربنده منتشرشود و آقای دکترمسعودامامی هم ملاحظه میفرمودند.بنده هم جهت هرگونه سئوال وجواب درهرمرجعی آماده هستم. سیدرضاحسینی نژاد،مشهدمقدس.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    قابل توجه مردم عزیز ایران آنچه این آقایان به عنوان امتیازات ایثارگری اعلام میکنند فقط برای عده ای نورچشمی محاسبه میشه یا روی کاغذ هست بیش از چهارصد هزار نفر از افرادی که درجنگ شرکت کردند وحتی مجروح هم شدند در فقر وفلاکت زندگی میکنند وهیچ امتیازی ندارند
  • سیدعلیرضا IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    آقای مسعود امامی ما به تقسیم بیت‌المال به ۱۴۰۰سال پیش قانع هستیم آیا شما و همکاران تان در دولتهای مختلف و اقازاده‌هایتان به تقسیم بیت الحال به این زمان یعنی زمان جمهوری اسلامی قانعید به خدا که اگر باشید که اگر بودید وضع کشور این نبود این تورم افسار گسیخته حاصل زیاده خواهی امثال جنابعالی است اگر ایثارگری هم زیاده خواه است مطمئنا از همکاران شماست یا رئیس مجلس است و یا...برو عمو جان خجالت بکش کاری کردید که فرزندان ما به جای آنکه به ما افتخار کنند از مردم و دوستانش آن مخفی میکنند حاصل زحمات شما بر باد رفتن زحمات و افتخارات ماست پس خواهشاً در حرف زدن بیشتر دقت کنید. وسیعلموالذین ظلمو ای منقلب ینقلبون
  • نادر IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 1
    احسنت به جناب دکتر امامی عزیز . من هم که خود یک‌جانباز هستم کاملا با نظرات جناب دکتر موافقم و حاشیه هایی که این نابرابری در اجتماع ایجاد می‌کند، حس میکنم و رنج میبرم
  • محمود IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    مسئولان خود کشور را به باد داده اند کاسه و کوزه را سر خانواده شهدا و رزمندگان و جانبازان خرد میکنند
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 1
    حرف حق تلخه.واقعا نابرابری وبی عدالتی درجامعه بیداد میکند.آقااا در اینکه ایثارگران وشهدا برای مملکت زحمت کشیدند بجا.ولی رسیدگی به ایشان ودادن حقوق یک طرف دیگر جاهایی که رقابت هست مثل کنکور واستخدام دیگر این قضیه سهمیه بندی چی مبگه .؟!؟!
  • علی غفاری IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    دکتر راست می گه اونوقت که ایثار گران همه هستی خود را حهت دفاع از ایران و انقلاب گذاشتن دکتر تو کدوم سوراخ موشی قائم شده بود
  • کوثر IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    با سلام و تحیت این نظرات در خصوص امتیازات ویژه ایثارگری ، قابل تأمل و تدبّر است. خوب است اندیشمندان و صاحبنظران در این خصوص ، تحقیق و تفحص کافی انجام دهند. بنده خودم بعنوان یکی از ایثارگران این مرز و بوم هستم و از اینگونه تحقیق و تفحصها استقبال نموده و آنها را لازم میدانم. در عین حال باید مواظب بود که در این امور ، افراط و تفریط صورت نگیرد. ولله الحمد ولله الحمد
  • محمود IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    متاسفانه فقه به همه چیز دخالت می کند و نظر می‌دهد به نظر بنده دیدگاه فقهی در مورد ایثارگران بی معناست چون قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
  • مجید زندی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    جناب امامی واقعا اگر فکر میکنید مواردی را که در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران فقط تصویب شده زیاد است و کمر بیت المال را می‌شکند بفرمایید تا اصلاح یا قطع شود . کجای کاری عمواقلی از کل قانون جامع فقط چند ماده در ششم توسعه جهت رزمندگان که کلا فراموش شده اند اصلاحاتی داشته که آنهم شاید با آرا قطعی دیوان عدالت بتوان بهره‌مند شد. آنقدر قوانین را درهم تنیده کرده‌اند که اجرایش مفسر خبره میخواهد ؛ با این حال بازهم انجام نمی‌شود تا خسته شده و از خیرش بگذرید. گمان کرده اید به سادگی بهره‌مند میشوید ؟ نه
  • ن IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام. بعنوان یه جانباز و عضو خانوداده شهدای در خط فقر و باوجود دانش اموز نفر اول کلاس و نخبه تا قبل از جبهه رفتن و زخمی شدن و از درس عقب افتادن و بالاخره در دهه هفتاد به دانشگاه رفتن و متاسفانه با وجود تلاش فراوان چون در رشته فنی مهندسی بودن ، اما هیچگاه شغلی بهم ندادند تا هنوز بیکار و مجرد و بیمار و دیگرناتوان از کار و به نام پیرزنی که از چهار جهت وابسته درجه یک ایثارگری ( نامادری شهیدی که خودش از طفولیت انرا بزرگ و سرپرستی نموده و خواهر شهید بودن و مادر جانباز و خواهر ایثارگر سرباز بودن) که بعداز انکه از بیست سال پیش و پس از فوت شوهرش برای مخارج خود و ۹ فرزند مشترک خود و شوهرش ، بنیاد همواره حقوقی بهش میداده و بیمه درمانی هم بهش داده تا الان که اولا یک دهه هست حقوقشو طوری طی چند مرحله کاهش داده اند تا به زیر یک و نیم میلیون رسیده و الان هم بیمه درمانشو در این پیری و بیماری قطع کرده اند ، تا در فقر و بیماری بسوزیم و ذوب بشیم ، بله این حرف صحیحی است و کاش از اول مبنا بر همین بود و یا اصلا امتیازدهی نبود نه حالا که بعضی امثال شماهای مسؤل در رفاه و‌بعضی در فقر و مرگ تدریجی! پشیمانیم.
  • رضا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    اگر ایثارگران و جانبازان جان برکف در طول دفاع مقدس نبودن شما الان در مجلس نبودی که اینطور رجز بخوانی.واقعا خجالت داره تا حالا چه گلی بر سر جانبازان و ایثارگران زدن که داری میترکی.اگه از آنان قدردانی نشود در آینده اگه جنگی رخ بده نتیجه را خواهید دید.
  • منصور IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    پس چرا خودتون نماینده مجلس که بودین از همه والا مقام تر و پُر درآمد تر بودین!!!!! این حرف ها برای ما ملته و برای خودتون صدق نکرده و نخواهد کرد!!!!!
  • محمود برزمینی US ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام ،...الان یعنی بعده چهل سال سنوات ما پرداخت شد و ما حرفی نزدیم یعنی اجر ما بیشتره ؟ حالا یه ماشین میخاد دولت با نگرفتن حق گمرک به جانبازان ۷۰درصد دو دست قطع دو پا قطع و دو چشم نابینا با معافیت ۳۵۰۰۰یورو بدهند اونم فقط معافیت حق گمرک هست نه پولی از جیب دولت می‌ره نه پولی به جیب اون جانباز میاد آخه چه دردی از منه ناقص دوا می‌کنه که این آقا گفته اجرشون را از خدا بخواهند خخخخ خداوند بما آجر دهد بشما سه هزار میلیارد پول ...آقا جان جانبازان ۷۰درصد مردند تمام شدند بازم این چند تا که موندن جانبازان دفاع از حرم هستند جانبازان جنگ تحمیلی دیگه مردند و پیرمرد روی تخت آسایشگاه هستند و ماشین خارجی هم نمی‌توانند سوار شن ویلچر هم نمی‌توانند سوار شن آقا همینم ندید من حاضرم همین حق منو به این آقا بدهند بموقع روایت از عمر و ابوبکر و عثمان نیاره که با اعراب جنگیدیم و کافریم الله اکبر من متاسفم واسه خودم و همه جانبازان که مردند و تمام شدند خداوند ماشین میلیاردی رو هم به نماینده مجلس بده 🥹🥹شما چقدر گشنه حق جانبازان هستید آقا مال شما ،بازم خداوند بما اجر بدهد بشما مال بیت المال و حق الناس و حق جانباز
  • دروکی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    اول به همین حاجا آقا بگوییدزندگی خودت و خانوادهت طبق منطق و روش مولا علی هست دوما ایتارگران بهشت ندیده خریدن سوما به اندازه اختلاس یک مورداز آقا زاده تازه حق خودشون راندادن شمو که زیر کولر گازی نشتی سلیقه‌ای حرف میزنی یک دقیقه برق محل کارت قطع بشه به صدجا زنگ میزنی پس با منطق صبحت کن نه سلیقه ای
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 2
    احسنت . کاملا بجا و با نگرسی واقع بینانه بود ‌. انشااله موفق و مستدام باشید.
  • مسلمی عقیلی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    بنام خدا ، متاسفانه هرکسی با هر سلیقه‌ای و در هر پست و مقامی فقط یاد گرفتن حرف بزنن و هر چیزی را بلغور کنن در حالیکه میدانن آنهمه ماده و تبصره در مورد بچه‌های جبهه فقط در خدمت وابستگان به جناح و خط فکریشان بوده و کسانی با کمترین امتیازات بیشترین بهره‌ها را برده‌اند و خیلی‌ها در شرایط بهتر و امتیازات بیشتر فقط به گوشه‌ای رانده شده‌اند ، آف بر امثال شما که چشم بر حقایق بسته اید ، خدا عاقبت همه ما را ختم بخیر بفرماید.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    دستتون درد نکند خیلی هم رسیدگی میکنند چند بار از پدر جانباز عصاب روان من خبر ی گرفتید وحتی یاد نکردید مواضب باشید ریس مبادا مملکت ایران را ایثارگران وجانبازان وووو بخورند به تو وهمسال تو چیزی نرسد
  • مهدی ربیعی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    من فرزند شهید هستم همه جا صحبت از رسیدگی بیش از حد از ایثارگران میشه در صورتی که تمام کارمندان دولت از امتیازات بیشتری برخوردار هستند و هیچ جا هم صحبتی نمیشه از اختصاص زمین و خانه و وام‌های آن چندانی به کارمندان بانک و ارتش و سپاه و نفت و بانک و آموزش و پرورش و فولادی ها و ذوبی ها و شهرداری‌ها و .. تا امکانات رفاهی و درمانی ولی تمومش به اسم ایثارگران تموم میشه ، چرا ، من خودم فرزند شهیدم و نه در اورگان دولتی مشغولم و نه غیراز معافیت خدمت به خاطر 50ماه خدمت پدرم از مزیت دیگه ای استفاده کردم و خیلی از ایثارگران دیگه هم هستند که اصلا استفاده ای نکردن ، لطفاً اگه مزیتی تو قانون هست اونا را کنسل کنید که فقط مایه سرشکستگی امثال ماست ، ممنون
  • سید مرتضی دیلمی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    شما تماشا کنید یک آدمی که نه سابقه جبهه داره نه جایی آجری روی آجر گذاشته احقوق حقه ایثارگران آنها که جانشان را برای دین وسرزمین کف دست گرفته اند چگونه باطل میداند! همین امامی که ازش صحبت کرد در نامه ۵۳ به جناب مالک رضی الله عنه چه میگویند! ایشان مالک را امر میکند ۲ بار که در باب محرومان محرومان مبادا آنان را یاری نکنی،که ایشان حامیان اصلی حاکمیتند ودر تنگناها بسرعت بکمک حکومت میشتابند وبر خلاف طبقه مرفه ادعایشان کم وکمکهایشان زیاد است! واما ایشان کلام امام راحل در تیر ۵۸ خطاب به کارکنان بنیاد شهید که امر میکند هر چه برای خ شهداء وایثارگران خدمت کنین باز کم است،اینان در مصیبت ما را رها نکردند واز ایشان تشکر کنید که برایشان خدمتی کرده اید! واما در کتاب الله خداوند حکومت را از آن محرومان ومستضعفان میداند،ونرید ان نمن علی الذین استضعفو فی الارض و.....حال ای کسی که این مقاله را چاپ کردی وهیچکس جواب بتو نداده باید بگم بنا بدستور امام راحل شما ضد انقلاب هستی،چون فرمودند هرکس در امور شهداء اشکالتراشی گند ضد انقلاب است! وشما همانی،باید امثال شما را نظام از هر جا هستید بیرون گند،چون منافقید!یاعل
  • م US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    همه این حدیث و آیه های که آورده فقط بخاطر اینه که هر کمکی به ایثارگران میشه را هدایت کنند به جیب آقا زاده هاشون.مگر چندتا ایثارگر دیگه مونده؟ در ضمن یه تحقیق کن ببین پیر و پیامبر چیزی در مورد آقا زاده ها نگفتن که کمکی چیزی بهشون بشه؟
  • طاهری IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    جناب اقای دکتر اونموقع که این بچه ها با سن کم رفتن وازاین مملکت دفاع کردن تا شما وامثال شما براحتی پشت میز مدرستان درس بخوانی و دکترای فقهی بگیری صحبت از پول و سهم خواهی نبود این بچها که الان پیرمردها شدهاند چیز شاقی نخواستن اقا شماها دوست دارید با برادران بعثی مراوده داشته باشید و تمام کشور را تقدیمشان کنید وهم انهارا که یک روز گلوله به سینه من ودوستانم زدند به لطفتان جانباز وشهید مینامید باشد ولی حق ندارید غرامتی که سازمان ملل تعیین کرده را به بهانه های مختلف نگیرید این حق این بچهاست مال پدر کسی هم نیست شما این را بگیرید تمام خدماتتان پیش کش درضمن دودستی بچسبید واین میزها را ول نکنید که اگر اون دنیایی هم باشه ........
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    من فرزند جانباز ۷۰درصد هستم چه خدماتی همش پارتی بازیه در حال حاضر من که پدرم ۴۰ ساله گوشه نشین خونس با کسی که باباش شیش ماه جبهه بوده هيچ تفاوتی نداریم
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 1
    چه عجب یه نفر پیدا شد حرف دل مردم را بزند
  • زهرا IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    فقط ساکت شووووووو.
  • جواد IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    عرض سلام بنده یه ایثارگرم درسن شانزده سالگی ولی بجز پارسال فقط یه کارت به همراه تقدیرنامه چیزی ندیدیم درسن ۵۶سالگی هنوز مستاجرم
  • حمید IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    میگم ظاهرا خودت جز اون دسته آدمهایی هستی که نون بنرخ روز میخوری زمان جنگ کجا بودی نکنه پشت خط تو آمریکا برای ما دعا میکردی .
  • ممیز حس ششم IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    سلام، به نظر بنده که یک رزمنده بی ترمز دهه شصت هستم، هر کس یه ساعت در یک عملیات واقعی بوده ، آنهم در سن ۱۵ سالگی مادام العمر به لحاظ روحی روانی و حتی فیزیکی بیمار است، و حداقل باید روح و روانش را آرام کنیم که آنهم با پول و امتیاز نمی شود، بنده هم علیرغم حضور در دو عملیات مهم هیچ امتیازی نگرفتم ولیکن با ریاست و مدیریت ایثارگران در دستگاه های اجرایی صرف داشتن ایثارگری یا نسبت با ایثارگر مخلص دهه شصت مخالفم، چرا که بچه های رزمنده حتی نمی دانستند به آنان ماهیانه دو هزار تومان حقوق به آنها داده می‌شود، شخصاً وقتی پسرم هفت سالش بود برای تکمیل پرونده مراجعه کردم، دیدم گوشه پرونده مبلغی کمتر از چهار هزار تومان پول نقد سنجاق شده، به اصرار گرفتم، و در صندوق صدقات انداختم، سال ۶۳ کجا سال ۸۴ کجا ...
  • علی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    منم ایثارگرم چند وقت هست بیکارم درواقع از کار افتاده ام به بنیاد و....رفتم هیچ حمایتی صورت نگرفت هیج برخورد ناشایست و تحقیرآمیزی هم داشتن.افسوس
  • مجید IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    خیلی ممنون از لطف شما به ایثارگران من به عنوان یک ايثارگر که مدت ده سال در جبهه های جنگ حضور داشته وسلامت و عمر جوانی که بهترین دوران هر انسانی است اکنون در سن حدود شصت سال فقط وفقط وفقط حقوق معادل ده میلیون در ماه که به گفته شما باز فقط ۵۰۰ هزار تومان بابت خدمت شبانه روزی ده سال جنگ باز تکرار میکنم شبانه روزی یعنی اگر به قانون کار هم اگر پایبند باشیدمن ده سال معادل سی سال خدمت این کشور یعنی همان هشت ساعت کار بوده‌ام حالا گلوله وسختی کار برای پیشکش
  • فیروز حیدری IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    سلام آقای از این امتیازات هیچ وقت بعنوان ضربه دیده از جنگ بجز درد رنج و ناراحتی اعصاب و روان چیزی ندیدم
  • مریم IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    چه امتیازی دادید شوهر من شیمیایی عصاب وروان است چهار سال تو جبهه جنگ جنگید به قول خودش میگه به خاطر خدا ناموس وطنم وامر رهبری بود تابه حال هیچ حقوق یا چیزی نگرفتم شوهرم یه عقاید خواست خودش رو داره میگه تا دست وپام خداروشکر سالمه احتیاجی به حقوق جانبازی ندارم این پول حرامه بر من حقه بیت المال هست حتی یه خونه از خودمان نداریم دیگه زندگی خیلی سخت شده واقعا به خاطر مستاجری خیلی فشار میاد یه فکری به حاله ایثارگران وجانبازان گمنام بکنید این رو اسلام وقرآن میگه درسته با شوهر اعصاب روان پیرم در اومده
  • پرویزصادقی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام به دبیر سابق فقه مجلس همین که مقایسه شما مدیریت خلیفه دوم با جامعه هزاره سوم است نشان از مرحله پرت جنابعالی است و همین که ایثارگران جنگ در فقر و فلاکت بسر میبرند و شما فکر میکنید طبقه مرفه جدیدی در جامعه شکل گرفته نشان میدهد که شما اصلا در بین مردم حضور ندارید و سابق در مجلس چه میکردید خدا عالم است بجای تحقیق بر عملکرد خلفا اگر با ده نفر ایثارگر جنگ ارتباط برقرار میکردید و درد دل آنها را گوش میکردید نیاز به فقه ناب شما نبود راستی شما هم حقوقتان را از طرح عطا میگرفتید یا حواله به آخرت ....ای داد از امثال شما
  • امید فلاح IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 1
    تورا خدا سهمیه کنکور رااصلاح کنید ناجوانمردانه س این سهمیه .....یه دانشگاه جدا براشون احداث کنید این نامردیه بدون تلاش قبول میشن فرزندان عزیز ایثارگر
  • حمید ده یادگاری جانباز وبرادرشهید FI ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    اینقدر تو رسانه‌ها اسم ایثارگران و خانواده آنها نگید ..۰ه کردی وقتی جانباز موج انفجارروانیش کرده و با یه دنیا مدارک میای ۵درصد از کارافتادگی می‌زنید فردا جواب اون که حساب وکتاب بازمیکنه چه میخواد بگید حتما میخوای بگید زیر ۲۵ فقط اسمش جانبازه چیزی بهش نمیرسه شما که بالا نشستی اینها درده درد وای بحال اون که میاد فرق میذاره وای درددل زیادووقت اندک خدانگهدار
  • حسن IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    امتیاز چیه!میتونست مثل من لیبرال بی غیرت زرنگ باشه،زمان جنگ دنبال گرین کارت،باشه،،حالا هم باید طبق منشور غرب مساوات برقرار بشه،،اگه اون جونشو داده من هم دلار دادم،،پس منت ندارین.
  • ش ح IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 0
    سلام.به چنین تئوریسین های دانشمند بگوئید در آنزمان تمامی و یا قسمتی از غنائم جنگ از آن رزمندگان بود .و میتوانستند دختران و زنان و مال و اموال دشمنان هزیمت شده را به غنیمت خود درآورند و حتی مالمیک دشمن را تصاحب کنند .ما ایثارگران و جانبازان و اسرا ثمن آنها را درمقابل خونمان باید مطالبه میکردیم و بازهم به این نوع تئوریسین ها بگوئید در آن زمان گاز خردل و هزاران ماده شیمایی نبود و نه خمپاره ۶۱ روسی بود نه توپ ۱۰۰ فرانسوی و نه میگ و میراژ و آرپی جی و بمب و مین و نارنجک وووو هزاران جنگ افزار که در عرض چند دقبقه صدها و هزاران نفر را از زندگی ساقط کنند.به یقین از قبل و بعداز اسلام قانون دیه وجود داشته است و ما قشر ایثار گر دیه یک ساعت از عمرمان را که در جنگ شاهد شهید شدن ها و زخمی شدن های هم سنگران خود بودیم را میخواهیم اگر کسی توانست حتی به یک دقیقه از حضورما در جبهه ها قیمت بگذارد این نوع تئوریسین ها هم خواهند توانست به یکساعت حضور یک رزمنده در جنگ قیمت بگذارد .و در آخر توصیه میکنم انواع و اقسام این تئوریسین ها را به سوریه بفرستید و در جنگ شرکت دهید تا برای همیشه دهان شان بسته بماند
  • حسینی IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    حتماً تشریف بیارید از نزدیک زندگی بنده به بعنوان یک جانباز شیمیایی ۵۴ ساله مجرد متاثر از اعسار، کارشناس بیکار، مستاجر و مقروض با مشکلات ریوی و چشمی و پوستی و عصبی و...ببینید! تا بهتر قضاوت کنید! حتما از نزدیک زندگی صدها رزمنده و جانباز شبیه بنده را ببینید تا متوجه شوید که آنچه می‌شنوید واقعیت ندارد! دهها گروه تلگرامی ایثارگری هم هست خواهشاً در آنها عضو شوید تا با اطلاعات بهتری اعلام نظر یا قصاوت و ...بفرمایید!
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 0
    کسی که ایثارگر شناخته می‌شود حتما یه سری شاخصه ها دارد اون فرد واقعا حقشه.مغرضانه قضاوت نکنیم.اون کسی که از سرمایه اصلیش که سلامتیش است می‌گذرد اون در همه حال بخشنده است وحاکمیت باید آنها را فراموش نکند در غیر اینصورت ما همه چیزمان را دو دستی به دشمن تقدیم خواهیم کرد وفرهنگ ایثار و شهادت محو خواهد شد.هر چند به خیلی از این عزیزان فقط در حد حرف وعده داده شده است....
  • علی آذر IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    تا زمانی که مفت خورانی ثروت مملکت را می‌خورند نگران نباش چیزی به خانواده شهدا و جانبازان نمی‌ماند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    شما عزیزان و به ظاهر دوستان، جیب ما رو نزنید. الباقی پیشکش...
  • محمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    در حال حاضر امتیازات یک فرزند شهید کمتر یا برابر با یک فرزند بسیجی و جانباز زیر ۲۰ درصد می باشد واحهاف زیادی در حق آنها می‌شود .
  • اسماعیلی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    چقدر اتیش این بنده خدا تند است اقای محترم تا به حال برای ایثارگران چکار کرده اید چه امکاناتی در نظر گرفته اید مثل چوس فیل بالا پایین می پری کدام بیت المال بیت البدبختی بیت المال مال شماهاست که تا خرخره خورده اید سیر هم نمی شوید احمق خان
  • ناص IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    میگم حصرت علی ع نگفتن از اول انقلاب دزدی اخلاص تصرف خانه زمین کارخانه شرکت‌های خصوصی مثل آزمایش که چنتا کارخانه داشت یا الکتریک گیلان که الانم سهامداران آن سالیان سال دارن دنبال حق. حقوقشون پول خرج میکنن ولی نمیتوانن به‌حق خودشان برسن چیزی نگفتن وقتی داشتین در مورد ایثارگران تحقیق میکردین خوبه که منو امثال من یکسال نیم که داریم باسم معسر کمترین حقوق را در کشور میگیریم اونم یکی مثل تو پیدا شده میگم تو تا الان کدوم گوری بودی توی این سی پنج سال بعداز جنگ این احادیث رو نخوانده بودی یا همانطور که در بالا گفتم درمورد سهامداران کارخانه الکتریک چیزی نخواند بخدا امثال شماها چه کارهای که از دستان بر نمی‌آید اینو هم بگیرین بکجا میخواهی برسین حیرانم چطور با وجود اینهمه فقر فلاکت در وکشور شما فقط دنبال احادیثی درمورد ایثارگران مطلب پیدا کردین واین بگم که شما زیاد بفکر دولت نباش چون دولت خودشو زیاد درگیر شرمندگی درمورد ایثارگران نمیکنه شما راحت باش لطفا بروید راهی برای دیگر مشکلات پیدا کنید خداوندپناه می‌بریم بتو از شر شیاطین ...
  • ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    یک سوال از نویسنده مقاله دارم جانبازی که به خاطر جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود را چگونه می‌توان خسارت اش را جبران کرد
  • بهزاد IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    کسی که جانش را برای وطنش به خطر می اندازه قابل مقایسه با من نیست که اگر یک روز در مغازه خودمو باز نکنم نگران میشم یکی مرد جنگی به ز هزااااااار
  • احمد علیزاده IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    اولا تشکر بابت متن مسخره شما...کسی از شما بابت غرض ورزی نسبت به جانبازان وشهدا که اگر نبودن امثالهم نبودید نظر نخواسته..موقعی از حقوق شهروندی واین چیزا حرف بزن که تو خودت بوسیله رانت وپارتی اینجا نیومده باشید..کوچکترین کاری که برای ایثارگران کردند همین استخدام بوده چون مافیای شما نمیذاشتن ایثارگران نفس بکشن...تو خودت اعضا خانوادت با کدوم پول خارج تحصیل کردند...ایثارگر هم زحمت کشیده درس خونده...این حرفای مسخره بدرد خودتون میخوره....
  • فرمان US ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    جناب آقای دکتر سعید امامی. میخواستم بدانم اگر شما نیز دست .پا ویا عضو دیگری از بدنتان را ازدرست میدادید بازهم. در همین نظر بودیدد.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام چقدر انشاء گفتین جناب منطقه. بهار. همدان. اصلا. به وضعیت. خانواده. جانبازان. رسیدگی نمی کنند. تشکر از توضیحات. شما
  • سعید IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 0
    با سلام شما لطفا عدالت در بیت المال را رعایت کنید و آنچه که حضرت علی علیه السلام کرد را انجام دهید بعد در مورد عملکرد مولا و بیت المال اظهار نظر کنید ، یا خیلی تو خونه موندی یا خیلی وقته توی کشور نبودی یا درکی از اختلاس و عدالت نداری ، اونی که یک روز حتی یک روز در جبهه بوده قابل ستایش هست ، کجاییییییی آقا ، ؟؟؟؟ طرف رنگ جبهه رو ندیده آقازاده هاشون بیت المال رو ، غارت کردن بعد شما دم از عدالت علی در بیت المال میزنی ؟ اصلا یادتون هست وقتی موشک و بمب و هواپیما به شهرها حمله میکرد چه اثرات مخربی روی مردمی که جبهه نبودن میگذاشت ؟ اگه خدا قبول کنه باید یکم روانشناسی و روانشناختی رو بلد باشین ،شما یادتون هست از ترس اینکه صبح زیر آوار باشی اصلا زنده میمونی یا میمیری چه حسی به مرد و زن ، بزرگ و کوچیک میداد ؟ یا اون موقعه شما و خانواده محترمتون در جاهای خوش آب و هوا بودید !؟شما میفهمی وقتی ی جانباز اعصاب و روان توی صف می ایسته بهش میگن میخولستی نری جبهه یعنی چی ؟شما میفهمی وقتی بابات جبهه میرفت گلوت از درد دوری باد میکرد وقتی میومد نمیشناختیش یعتی چی ؟مگه ماشینه که هرجقدر آسیب دیده خسارت بگیره
  • دریا بد IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    سوپر عمله با پوشش دکتر امامی اخمخ بیشعور چه امکاناتی را به بازماندگان و مجروحین جنگ ایران و عراق دادند که به چشم تنگ تو آمده است
  • ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 0
    به نظر من حالا که دیگر بدرد نمیخوریم ما را چال کنند تا شاید در آینده دور تبدیل به نفت شده ونوادگان آقایان نیز بی هزینه از ما منتفع شوند
    • جانباز اعصاب وروان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      آقای امامی واقعاًمتاسفم برات.تو میدونی جانباز اعصاب وروان یعنی چه؟من بهت میگم.درسال ۶۴ درعملیات فاو بر اثرموج انجار جانباز شدم.بطور خلاصه دیگه روی آرامش ندیدم.همسرم از دست من خودکشی کرد.بچه هام رفتن.با هیچ کس معاشرت ندارم .هنوز جنگ برای من تمام نشده.فقط از خدا مرگ میخوام.شما را بخدا اگر میتونی منو بده بکشن وگر نه چقدر غرامت میخوای بدی به من قیمت جوانی از دست رفته من واز هم پاشیدن خانواده من چقدر است؟لطفاًاگر میتوانی جبران کن ممنون میشم.درضمن حقوق من ۴۵۰۰ هست.اگر زیاده پرداخت نکنید.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    ایثارگران غالبا دنبال دریافت خدمات اضافه نیستند. اما به لحاظ فقهی خسارت جبران ناپذیر دنیایی و آخرتی فتنه‌گران چگونه جبران خواهد شد؟
  • پدرام IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    امشب به عنوان پسر ی جانباز که کل زندگیم مریضی پدرمو دیدم دلم خیلی شکست. چرا رفتی برای اینا سلامتیتو دادی بابا جان که اینجوری زخم زبون بزنن. چرا رفتی مارو ی عمر بی نصیب کردی از خوشی که اینجوری آش نخورده و دهن سوخته باشیم. با اینا دیگه کاری ندارم من و حتی نفرینشون هم نمیکنم. ولی کاش تو نمیرفتی. اینا لیاقت تو و امثال تورو نداشتن و ندارن. اینا باید فامیل صدام میشدن پدر جانم. اشتباه کردی پدر قشنگ و ناتوانم
  • حمیدرضا قنبریان IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام علیکم بزرگوار اولا که برنامه هایی که نام می‌برید شامل همه ایثارگران وجانبازان نمی شود .عطای شما را به لغایت بخشیدیم الان کویت چندین سال است که غرامت وارده از جنگ را با آن همه ثروت تا آخرین ريال دریافت کزده پولی که یک زمانی ارزَشش بالا بود الان باز دیر نیست لطفا غرامتی که طبق قوانین بین الملل در دادگاه لاهه کشور عراق باید به خانواده معظم شهدا جانبازان وایثار گران باید پرداخت نماید وچندین سال است با اهمال کاری بعضی از مسئولین راکد مانده دریافت وبه خانواده های ابن اقشار بپردازید. همه ی خدمات پیش کش خود شما بزرگواران نوش جان مسئولين که بچه هایشان در قصرها وبا پول خون همین شهدا وجانبازان اون طرف آب‌ دارن هزار نوع کثافت کاری می‌کنند. راست می‌فرمائید جلوی بی بند وباری ورانت هایی که بعضی از مسئولین حال وگدشته دریافت از بیت المال به غارت می‌برند بگیرید نه این چندر غاز حقوق جانبازانی که حتی برای تهیه خورد وخوراک روز مره شان با تدابیر نا بخردانه بعضی از مسئولین مانده اند ‌.التماس تعقل وتفکر
  • امیر عسگری IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام آقای دکتر ارزش یک شب بی‌خوابی و سرفه ها و......عوارض شیمیایی چقدر است ؟ چقدر بهت بدم ۵۰ درصد تنفس کشیدنت را می‌دهی چه امتیازی بگیری یک دست و پایت را می‌دهی...مگر امتیاز ی هم می‌دهند که تو منکر آن هستی ..... من جانباز ۲۰ درصد شیمیایی هستم به دلیل اینکه درصد من زیر ۲۵ درصد است حقوق و امتیاز و چیزی از بنیاد ووووو نداده اند و نگرفته ام تو شهرداری و اداره به دلیل جانبازی جریمه هم شده ام اگر خواستید مدارکش را تقدیم میکنم ... این امتیازات فقط شعار است و مخالفت کردن با آن عدم فهم نقص عضو و جانبازی است
  • کاربرجدید IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    هروقت تونستی بیت المال به مساوات تقسیم کنی بیا تفت بده.ظاهرا نگرانند از کیسه کم شود.ما نکی این سالها جز دست درازی به بیت المال توسط صاحبان قدرت وثروت و حکم چیزی ندیدیم.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام بدون توهین به شخص خاصی فقط یادآور میشم شما درست میگید باید همانگونه که شما گفتیدباشد ولی باید قسمت اول حرف شما که باید خسارت شخص خسارت دیده پرداخت شود و بعد به قسمت دوم پرداخته شود که که یکسانی در کلیه خدمات ارائه شده از بیت المال باشد قسمت اول که شما فرمودید یعنی همان پرداخت خسارت زیان دیده در جنگ تحمیلی در قطعنامه ۵۹۸ به صراحت آمده است و دولت محترم هیچ گونه مطالبه ای از کشور متخاصم نکرده و در صورتی که این خسارت از کشور عراق دریافت و به خانواده ایثارگران پرداخت میگردید دیگر نیازی به این امتیازات نداشت همانطور که مستحضرید جانبازان خانواده شهدا و اسرای جنگ تحمیلی سالیان سال است که پیگیر دریافت غرامت جنگ تحمیلی از مسئولان و دولت مردان کشور خودمان هستند که دولت در راستای تحقق حقوق این قشر از کشور عراق باشند که تاکنون هیچ گونه پاسخ مثبتی از سوی ایشان دریافت ننمودند باز تاکید می‌کنم که اگر غرامت قانونی شرعی و عرفی که مبلغ آن بسیار بسیار بیشتر از آنچه که تصور میکنیدکه قانون برای این قشر در نظر گرفته است حال خواهشمندم اگرمیتوانید یک مقاله در خصوص غرامت پرداخت نشده به ایثارگران بنویسید
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام ما که زیرشش ماه جبهه داریم یعنی تمام ایثاگرنیستیم شما با 26ماه یابشتر که هیچ ندادن وای به حال ما
  • جانباز IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    حالا فهمیدم پس امثال شما نامردها درراس قدرت هستند که هنوز پشیزی به ما کمک نکردن.آخه مگه حقوقهای نجومی شما دیگه چیزی تهش میمونه که به ما بدن .ما آرجان وحوانی مایه گذاشتیم ولی شما کلاه سرما گذاشتین.مگه میشه بیت المال به بدن .میدن به بچه های شما که برن خارج کند کاری کنند.خدالعنت کنه امثال شماها که حتی چشم دیدن یک زندگی ساده برای ما ندارین... ماشین‌های شاسی بلند خانه های لاکچری که زیر دست شماست پس دیگه چه مرگتون هست طومار حضرت علی مینوسی .شکم پر
  • ز ن ح IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    اگر به ایثارگران فقط حقوق میدادند باضافه ی غرامت جنگی که حق مسلم آنهاست به هیییچ چیز دیگری نیاز نداشتند.
  • رزمنده دیروز بیچاره امروز IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    شما بیت المال رو بدین به فلسطینو لبنانو یمن و عراق ودیگران،حلاله ودر فقه شما اشکالی نداره،ولی لااقل غرامت جنگی مارو از عراق بگیرید،کویت که داداشی عراق بود غرامت جنگیش رو تا دینار آخر گرفت وبه مردمش داد
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    "وضع امتیازات نامناسب برای ایثارگران در حوزه اقتصاد، فرهنگ، هنر، آموزش و سایر حوزه‌های اجتماعی می‌تواند فضای رقابت سالم را که لازمه پیشرفت و رشد در یک جامعه است از بین ببرد" چه امتیاز فرهنگی، هنری یا اقتصادی دادین؟ یه سهمیه ورود به دانشگاهه که خودتون اعمال کردین، میتونین همونجور که اعمال کردین برش دارین سهمیه شغلی هم ۹۰ درصد دست پارتی داره
  • روح اله IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    عدالت یعنی پرداخت غرامت جنگی... عدالت یعنی بزرگترین کتابخانه خاور میانه ساخت ایران در عراق همون عراقی که همین بچه ها (یثارگران) رو به این روز انداخت‌ عدالت یعنی وقتی مغزت کج باشه دهنت هم کجه... از یه مغز کج دهن کج چه انتظاری داری؟؟
  • ES ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که همچین افرادی در اینچنین جایگاه مهمی بکار گمارده میشن البته جز این انتظاری نیست اگر به گفته هایی که گفتی اعتقاد داشته باشی اول باید از شما شروع کنن و تازه چه خدماتی کدوم خدمات اول یکی از خدماتی که به ایثار گر قائل شدید نام ببرید بعد ادعا کنید واقعا برای خودمان متاسفیم که برای چه کسانی جنگیدیم و چه شد