ایرنا نوشت:

برخی نزدیکان 'نجیب میقاتی' نخست وزیر لبنان از نامه اخیر وی به 'سعد حریری' نخست وزیر پیشین درخصوص تامین مالی دادگاه رفیق حریری از بودجه لبنان خبر می دهند.
 بنا بر ادعای نزدیکان نخست وزیر لبنان، میقاتی در این نامه به سعد حریری نوشته است : همانطور که از اول هم گفته بودم به هیچ وجه تامین نشدن بودجه دادگاه بررسی ترور پدرت ( رفیق حریری ) را نخواهم پذیرفت.

میقاتی همچنین از طریق 'طه میقاتی' برادرش، این پیغام را به 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه هم رسانده است اما اسد در پاسخ به او گفته که در این موضوع دخالت نمی کند و میقاتی باید بر سر این موضوع با سید حسن نصرالله به توافق برسد.

سعد حریری که در عربستان به سر می برد هم ضمن حمایت مجدد از دادگاه حریری تاکید کرده که این دادگاه در مسیر تحقق عدالت گام بر می دارد و برای جلوگیری از ادامه ترورها در لبنان همه باید از آن حمایت کنیم.

نخست وزیر لبنان همچنین خطاب به مخالفین تامین مالی دادگاه حریری گفته که امکان تغییر پروتکل امضا شده بین لبنان و دادگاه حریری قبل از ایفای تعهد لبنان به تعهدات گذشته امکان ندارد و پرداخت نکردن بودجه دادگاه حریری به ضرر همه جریانهای سیاسی لبنان بدون استثنا است.

نخست وزیر لبنان گفته که عمل نکردن به تعهدات بین المللی شرایط جدید و فشارهایی را بر لبنان وارد می کند که بیش از همه اسرائیل از آن منتفع می شود و مقاومت متضرر خواهد شد.

در همین راستا نشریه 'اللواء' هم نوشت: میقاتی از مواضع اخیر دبیرکل حزب الله در این خصوص راضی است چرا که سیدحسن نصرالله تمام درها را بر روی میقاتی نبست و نخست وزیر لبنان امیدوار است پس از دیدارهای خصوصی و رایزنی های گسترده بتواند راه حلی برای خروج از بحران کنونی پیدا کند.

دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در مصاحبه با المنار گفته بود: روابط ما با رئیس جمهور لبنان بسیار خوب است و ما همواره با یکدیگر در تماسیم. میقاتی نیز گزینه انتخابی ما بود و ما از این گزینه حمایت کردیم و از آن پشیمان نیستیم. رئیس جمهوری، نخست وزیر و تمام وزاری کابینه او در دستاوردهای مرحله کنونی لبنان سهیم اند.

سیدحسن نصرالله گفت: حزب الله با موضوع تامین اعتبار مالی دادگاه موافق نیست، برخی می گویند که اگر با تامین اعتبار مالی دادگاه ترور حریری موافقت نشود، میقاتی باید استعفا دهد. اما حقیقت این است که همین افراد از همان لحظه نخست روی کار آمدن میقاتی خواستار کناره گیری او بودند. میقاتی هیچ تعهدی به ما نداده است که دادگاه مذکور را تامین مالی نکند و ما تاکنون درباره کناره گیری او هیچ صحبتی با او نکرده ایم.

رفیق حریری در بهمن ماه سال 1383 به همراه 21 تن از همراهانش در انفجاری در بیروت کشته شد و به دنبال آن سازمان ملل متحد کمیته بین المللی برای شناسایی عوامل و جزئیات این ترور تشکیل داد.

هزینه دادگاه بین المللی حریری 150 میلیون دلار برای مدت سه سال تعیین شد اما اخیرا مطرح گردید که ممکن است کار دادگاه بین چهار تا شش سال به طول انجامد و این هزینه افزایش یابد.

سهم لبنان از دادگاه بین المللی حریری که دو سال از تشکیل ‌آن می گذرد بیش از 63 میلیون دلار است و به موجب توافقنامه تشکیل دادگاه بین المللی سهم لبنان از دادگاه 49 درصد است و 51 در صد آن از سوی کشورهای عضو سازمان ملل تامین خواهد شد. 26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =