سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت که اجرای احکام مولوی رهبری، حتی برای مراجع تقلید نیز لازم الاجراست.

حجت الاسلام احمد سالک در گفت وگو با خبر آنلاین درباره اینکه برخی حکم رهبر معظم انقلاب درباره ابقای وزیر اطلاعات را ارشادی می‌خواندند، نه مولوی گفت: بحث حکم ارشادی و فرق آن با حکم مولوی یک بحث فقهی است. گاهی ولی امر مسلمین دستور می‌دهند و حکمی را صادر می کنند وقتی که حکم صادر شد بر مراجع تقلید هم اطاعت از آن حکم واجب است. بنابر این اگر آن حکم عالیه و فرمان صادر شد بر همه آحاد مسلمین و حتی مراجع تقلید هم لازم هست که تبعیت کنند و اقتدار ولایت به همین نکته است. حالا اسمش را بگذارید مولوی. این هم تفاوت نمی‌کند که آن حکم کتبی باشد یا شفاهی باشد. گاهی ولی امر توصیه می‌کنند و تذکر می‌دهند. یعنی نکته‌ای و مطلبی را از کسی می‌بینند و به او تذکر می دهند. این عنوان تذکر دارد و یا هدایت می‌کنند و توصیه می‌کنند کما اینکه درباره آقای احمدی‌نژاد و آقای هاشمی رفسنجانی آقا در نماز جمعه فرمودند نقطه نظرات آقای رییس جمهور به من نزدیک‌تر است با وجود آنکه من 55 سال است که با آقای هاشمی ارتباط دارم. خوب در ان موقع آقا نظرشان را فرمودند و منظور این نیست که نظرات دیگران را قبول ندارند.
سالک در ادامه گفت: در جریان آقای مصلحی آقا به صورت کتبی نامه نوشتند که ایشان دست نخورد. نه تنها رییس جمهور بلکه کل دستگاه‌های زیرمجموعه دولت باید تبعیت کنند. اینکه من دیگر نمی توانم با این شخص کار کنم دیگر گذشته است. بعضی از افراد خارج کشور و به دستگاه دولتی متصل بودند در مصاحبه‌هایشان گفتند که ممکن است این نامه ارشادی باشد که با این‌ها تماس گرفته شد که اصلا مگر شما می‌فهمید که ارشادی و مولوی چه معنایی می‌دهد؟! حکم باید اجرا بشود. آقا اول به آقای رییس جمهور نامه نوشتند که به صلاح نیست آقای مصلحی جابجا بشود. آن نامه اول تذکر بود ولی آن اجرا نشد دومی را نوشتند. یعنی اول تذکر دادند حتی اگر آن را ارشادی بگیرید دومی می شود حکم مولوی و باید اجرا بشود. آقای رییس جمهور هم اجرا کردند و دیدند که بحث بحثی جدی است. این بحث‌ها در زمان حضرت امام هم بوده است. بعضی‌ها این مسئله نخست وزیری را مطرح کردند و جنجال کردند که در نهایت منجر شد به تغییر قانون اساسی و جریان نخست وزیری را حل کردند.
وی همچنین درباره حکم امام به آیت الله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری ایشان گفت: وقتی حضرت امام به مقام معظم رهبری فرمودند که موسوی نخست وزیر باشد مقام معظم رهبری گفتند که سمعا و طاعتا. به نظر می‌رسد رهبری این توصیه امام را حکم حکومتی گرفتند و بلافاصله فردای آن روز نخست وزیر را دعوت کردند و گفتند که برنامه‌های شما چیست.
مشروح گفت و گوی خبر آنلاین با احمد سالکرا اینجا بخوانید.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =