تعجب حمید جبلی و خاطره عزت‌الله رمضانی‌فر از کشتی گرفتن با مشایخی

ایسنا نوشت: پوستر نمایش «سوسمار» در آستانه آغاز اجرای این نمایش با تعجب و تاسف حمید جبلی از وضعیت فعلی تئاتر و اشک‌ها و خاطرات عزت‌الله رمضانی‌فر رونمایی شد.

صبح امروز، دوشنبه ۶ شهریور ماه تعدادی از هنرمندان تئاتر به دعوت گروه اجرایی نمایش «سوسمار» و سفیر مهربانی خانه تئاتر گرد هم آمدند و در برنامه رونمایی از پوستر این نمایش حاضر شدند.

این اثر نمایشی که متن آن نوشته حمید جبلی است، از امشب با کارگردانی رحمت امینی اجرای خود را در تئاتر شهر آغاز می‌کند.

در آغاز برنامه رونمایی از پوستر این نمایش، مریم رحیمی، مدیر اجرایی سفیر مهربانی خانه تئاتر به نمایندگی از رویا تیموریان، مدیر سفیر مهربانی که در سفر است، توضیحاتی درباره دیدارهای سفیر مهربانی با هنرمندان پیشکسوت ارایه کرد.

او با ابراز تاسف از اینکه عزت‌الله رمضانی‌فر، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما چندی پیش دخترخود را از دست داده، ابراز امیدواری کرد که حس و حال این هنرمند با حضور در برنامه‌های هنری، کمی بهتر شود و او کم کم به آرامش برسد.

حمید جبلی که نمایشنامه «سوسمار» یکی از تازه‌ترین آثار اوست، با قدردانی از حاضران ، تئاتر را جزو هنرهای مظلوم در ایران دانست و گفت همین که در این وضعیت، خانه تئاتر سرپاست، جای شکر دارد.

او که از اجرای آخرین نمایشش بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، ادامه داد: مدتی کار نمی‌کردم ولی حالا که دوباره به تئاتر برگشته‌ام، متوجه شدم که فضای تئاتر شهر به بولینگ عبدو تبدیل شده است در حالی که در گذشته گروه بازیگران شهر در این مجموعه فعال بودند . آن زمان تئاتر شهر نه تنها چیزی از درآمد گیشه نمی‌گرفت بلکه گروه‌های فعال در آن قرارداد و درآمد ماهانه داشتند ولی حالا تئاتر شهر هم مانند تئاترهای خصوصی شده و درصدی از فروش گیشه نمایش‌ها را می‌گیرد و علاوه بر آن از کارگردان‌ها چک می‌گیرند و اگر نمایشی تماشاگر نداشت، می‌توانند گروه را اخراج کنند. در حالیکه تقریبا هیچ جای دنیا در تئاتر دولتی چنین اتفاقی نمی‌افتد ولی الان شرایط تئاتر خیلی اسف‌بار شده است.

تعجب حمید جبلی و خاطره عزت‌الله رمضانی‌فر از کشتی گرفتن با مشایخی

جبلی اضافه کرد:در این مدت که کار تئاتر نمی‌کردم، مشغول نوشتن چند نمایشنامه بودم و همراه با آقای امینی، در صدد اجرای آنها هستیم و «سوسمار» یکی از آنهاست.

او با ابراز خوشنودی از حضور رمضانی‌فر در این برنامه، این هنرمند را یادآور خاطرات دوره نوجوانی نسل خود دانست و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر حال رمضانی‌فر خوب بشود و او را روی صحنه و مقابل دوربین ببینیم.

رحمت امینی، کارگردان نمایش «سوسمار» هم خطاب به جبلی گفت: مناسبات تئاتر خیلی وقت است که تغییر کرده و دلیل اینکه چگونه به اینجا رسیدیم، یک مثنوی است و همه ما در شکل‌گیری این وضعیت دخیل هستیم ولی در هر حال، دولت وظیفه دارد از تئاتر حمایت کند.

او با اشاره به فعالیت‌های طولانی مدت رمضانی‌فر و همکاری او با هنرمندانی چون عباس جوانمرد، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و ... او را تجسم کاملی از یک تئاتری ارزشمند خواند که از سال ۱۳۳۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.

در ادامه رمضانی‌فر که چندی پیش سوگوار درگذشت دختر خویش شده است، تلاش کرد چند کلمه‌ای درباره دخترش صحبت کند ولی تاثر او آنچنان زیاد شد که ترجیح داد به جای آن، از بخشی از خاطرات خوش گذشته خود را بازگو کند.

او که از سابقه همکاری با گروه هنر ملی داشته است، گفت: به دلیل علاقه‌ام به عکاسی، همان زمان در کنار اینها دوربینی تهیه و شروع به عکاسی کردم. در گروه هنر ملی از جارو کردن صحنه به نقش اول رسیدم و در نمایشی از بهزاد فراهانی، نقش اصلی را ایفا کردم. با سمندریان هم چند نمایش کار کردم که هم روی صحنه اجرا شد و هم در قالب تئاتر تلویزیونی. همزمان عکاسی هم می‌کردم و در دانشگاه رشته عکاسی و فیلمبرداری خواندم و چند تا مستند ساختم و افتخار می‌کنم که یکی از اولین شاگردان عکاسی‌ام، محمود کلاری است.

او خاطره‌ای از بازی‌اش در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی تعریف کرد و افزود:در دبیرستان کشتی هم می‌گرفتم و با اینکه تا قهرمانی رفتم، به خاطر تئاتر، کشتی را کنار گذاشتم ولی زمانی با جمشید مشایخی کشتی گرفتیم که او را روانه بیمارستان کرد و تا مدت‌ها درگیر کمردرد بود.

تعجب حمید جبلی و خاطره عزت‌الله رمضانی‌فر از کشتی گرفتن با مشایخی

رمضانی‌فر با بیان اینکه هرگز تئاتر را کنار نگذاشته است، یادآوری کرد: بعد از انقلاب، بیشتر در تئاتر حضور داشتم. حالا هم چند فیلم سینمایی دارم از جمله «دم سرد».

در این نشست مجید قناد، عضو کمیته رفاهی خانه تئاتر، مقصود نعیمی ذاکر، مدیر عامل این خانه، هما جدی‌کار، رییس هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی، فرزانه نشاط‌خواه، عضو هیات مدیره انجمن بازیگران، محمد بهرامی، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر نیز طی سخنانی از حضور دوباره جبلی ابراز خوشنودی و برای رمضانی‌فر حالی خوش‌تر آرزو کردند.

در پایان برنامه، گلدانی از طرف سفیر مهربانی به رمضانی‌فر اهدا و پوستر نمایش «سوسمار» با طراحی سارا عبدالمالکی رونمایی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1807040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =