۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶

سید علیرضا شجاعی

صنعت برق ایران این روزها اگرچه در سایه تحریم قدرت های بزرگ جهانی روی برخی از قطعات مورد نیاز نیروگا ه های کشور حرکت می کند، اما توانسته به خوبی از این گذرگاه پرمخاطره عبور کرده و خود را به جایگاه پانزدهم دنیا به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاهی برساند، به نحوی که هم اکنون این صنعت با بیش از 63 هزار و 400 مگاوات ظرفیت نصب شده، علاوه بر تامین برق مورد نیاز بخش های مختلف اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی، یکی از کشورهای صاحب نام دنیا در عرصه ساخت توربین های مورد نیاز صنعت نیروگاهی باشد. مهارت ایران در بومی سازی تجهیزات صنعت برق کشور امروز به انداز ه ای رسیده است که یکی از پیچیده ترین انواع توربین های موردنیاز نیروگاهی کشور در یکی از کارخانه های داخلی صنایع نیروگاهی به تولید می رسد. ضمن اینکه مطابق آمارهای وزارت نیرو، این صنعت در حال حاضر 100 درصد بومی است، صنعتی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها تجهیزات نیروگاهی آن تماما وارداتی بود، بلکه ردپایی از مهندسان آن نیز در برون مرزها مشاهده نمی شد.
اما امروز کشور به مرحل های رسیده است که حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق روز به روز در حال گسترش است و شرکت های ایرانی، برندگان اصلی بسیاری از مناقصات اجرای پروژه های نیروگاهی و پست های انتقال در کشورهای خارجی از جمله کشورهای همسایه هستند.
از سوی دیگر، ویژگی منحصر به فرد ایران با وسعت ممتاز خود در چهارراه ارتباطی میان کشورهای منطقه و برخورداری از منابع عظیم فسیلی، موجب شده تا ارتباط الکتریکی ایران با بسیاری از کشورهای منطقه برقرار شود و ایران سالانه یکی از تامین کنندگان عمده نیاز برقی این کشورها باشد؛ به گونه ای که در زمان حاضر ایران با تمام کشورهای دارای مرز خاکی مبادله انرژی دارد.
سال گذشته کشوربه همت مهندسان توانمند صنعت برق توانست تا حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید را وارد مدار کرده و ظرفیت نیروگاهی کشور را به میزان 61 هزار و 196 مگاوات برساند. همچنین در زمینه تولید انرژی برق نیز بالاترین رقم در طول تاریخ صنعت برق کشور در سال گذشته به میزان 233 میلیارد کیلووات ساعت به دست آمده است که در کنار آن، صادرات برق نیز با رکوردزنی در سال گذشته به 7/ 6 میلیارد کیلووات ساعت رسید.
آمارهای وزارت نیرو حکایت از ساخت 4 هزار کیلومتر خط انتقال برق و افزوده شدن 8 هزار و 800 مگاوات آمپر به ظرفیت پست های انتقال را دارد. ضمن اینکه 1/5 میلیون مشترک نیز به شبکه برق کشور اضافه شده و هم اکنون تعداد مشترکان از مرز 25 میلیون و 770 هزار عبور کرده است.
گذری هم به بازدهی نیروگاه ها نشانگر این است که بازده نیروگاه های کشور به بیش از 5/ 38 درصد رسیده که در مقابل، تلفات نیز به کمتر از 5/ 16 درصد تقلیل یافته است. به هرحال صنعت برق ایران جایگاه ویژ ه ای یافته است که توانسته در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

*سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالحی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    گذرگاه پرمخاطره کنونی صنعت برق بدهی بسیار سنگین دولت به پیمانکاران و تولید کنندگان غیر دولتی برق است که تا کنون هیچ تصمیم کارآمدی برای آن گرفته نشده است. مخاطره اصلی این بدهی هاست که درصورت ادامه قطعا این صنعت را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 0
    البته ما در بخش تجهیزات برقی مخصوصا فشار قوی توفیق داشته ایم ولی در زمینه تجهیزات کنترلی و حفاظتی صر فا وارد کننده ایم.من از یکی از واحدهای ماشهر بازدید داشتم که گفته میشد صد در صد داخلی است ولی انصا فا پست خروجی نیروگاه 99درصد خارجی بود حتی شرکتهای سازنده اش را هم میتوانم نام ببرم.