وحید جلیلی معتقد است صداوسیما باید فقط برای عده ای برنامه داشته باشد/ ریزش مخاطب برای مدیران رسانه ملی اهمیت ندارد

اعتماد نوشت: شبکه جام‌جم در دوران ریاست علی لاریجانی آذرماه سال 1376 ایجاد شد که ماموریت آن تغذیه خبری ایرانیان خارج از کشور، بر اساس خط‌مشی سازمان صدا و سیما بود.

بنا بر نوشته روابط عمومی این شبکه، جام‌جم «با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به خواسته‌ها و نیاز بینندگان» راه‌اندازی شده است. دو سال بعد، یعنی بهمن 1378 دومین کانال جام‌جم برای «بینندگان مقیم امریکا و کانادا راه‌اندازی شد» و خرداد 1381 هم سومین کانال جام جم، با هدف مخاطبان منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار کرد.

جامعه ایرانیان در «اروپا»، «امریکا» و «آسیا» مخاطبان هدف این شبکه بوده‌اند اما انگار حنای جام‌جم برای آنها دیگر رنگی ندارد و دیدن برنامه‌های ساخته‌شده در تهران، برای خارج‌نشینان اولویتی ندارد؛ مانند بسیاری از ایرانیان داخل کشور.

این سه کانال جام‌جم در دوره‌ای به یک کانال تبدیل شد، اما دوباره بعد از مدتی هر سه کانال به صورت 24 ساعته ادامه کار دادند.

ریزش مخاطب را می‌توان یکی از بحران‌های نه فقط شبکه جام‌جم، بلکه همه شبکه‌های صدا و سیما دانست. از دست رفتن مخاطبان صدا و سیما در حالی رخ می‌دهد که سال به سال، بر سهم این سازمان در بودجه سالانه افزوده می‌شود؛ هرچند که مدیران صدا و سیما همواره بر کمبود بودجه تاکید می‌کنند.

البته که مدیران این سازمان احتمالا آنچنان نگران کاهش مخاطبان خود نیستند؛ تغییراتی که در دوره ریاست پیمان جبلی بر صدا و سیما انجام شده، نشان می‌دهد که طیف حاکم بر این سازمان، خط و ربط خاصی را پی می‌گیرد و تنها به فکر مخاطبان همسو با خود هستند.

وحید جلیلی برادر سعید جلیلی که قائم‌مقام فرهنگی رییس صدا و سیماست، در مدت دو سال حضورش در ساختمان شیشه‌ای، با اعمال نفوذی که دارد، در جهت تغییر برخی مدیران حرکت کرد. او مدیرانی از حوزه هنری، سازمان تبلیغات، جشنواره فیلم عمار و حسینیه هنر به صدا و سیما آورد و مدیران قبلی از مسوولیت‌های مهم خود کنار رفتند. به عبارت دیگر، وحید جلیلی همراه خود، افرادی از طیف عدالتخواهان را وارد صدا و سیما کرد. همین امر موجب انتقادات زیادی علیه عملکرد او و تیمش در مدیریت این سازمان شد.

البته وقتی وحید جلیلی قائم‌مقام صدا و سیما می‌گوید «سال‌ها گفتند خنثی باشید تا جذب کنید. این هم نتیجه کار! هم عقب‌نشینی از آرمان هم از دست دادن مخاطب»، مشخص است که با این تفکر، پیشبرد «آرمان» را اولویت داده و برای‌شان اهمیت دارد؛ چرا که از روند اجرا شده در دوره‌های مختلف اینگونه انتقاد کرده است. قاعدتا با این طرز تفکر، ریزش مخاطبان نه تنها قابل پیش‌بینی بوده بلکه یک امر عادی محسوب می‌شود.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1807596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 0
    چه باید کارد از دست فرقه‌ی جلیلیه و به کجا پناه ببربم!
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 1
    ان سبو بشکست و ان پیمانه ریخت به راستی صدا و سیما یکی از درخشانترین دورانش را میکذراند و دیگر جایی برای سلبریتی های سکولار وبی دین که فقط با دو رویی تظاهر به دین داری و وطن پرستی میکردند نیست
  • بنده خدا IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 0
    ریزش مخاطبان برای رسانه ملی اهمیت ندارد، خود مخاطبان چطور ؟اهمیت دارند؟
  • 1271792826 IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 1
    اگر دین ندارید لااقل حرفه ای باشید. آن تیتر و این متن؟ چه سندی برای تیترتان ارایه کردید حرفه ای ها؟!