مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:در سال گذشته حدود 3 میلیون TEU کانتینر در کشور جابهجا شد که این میزان در سطح جهان 600میلیون TEU کانتینر بود اگر چه در این زمینه سهم کشورمان حدود نیمدرصد برآورد میشود، اما براساس پارامتر جمعیت حدود 75میلیونی کشورمان باید حداقل یک درصد سهم در این زمینه داشته باشیم.
سیدعطاالله صدر در گفتگو با سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردیافزود: بر این اساس باید تدابیر لازم و عملیاتی توسط تمامی ارگانهای مرتبط با تجارت دریایی برای افزایش ظرفیت سهم بازار دریایی کشورمان در سطح منطقه و جهان لحاظ شود.
وی تصریح کرد:از آنجا که اجرای اصل توسعه دریامحور بهعنوان یک سیاست بنیادین مدنظر مسئولان قرار دارد بر این اساس سازمان بنادر و دریانوردی نیز انجام مواردی نظیر هاب ساختن بندر شهید رجایی (تبدیل شدن بهبندر کانونی در منطقه خلیج فارس) را بهعنوان یک الزام عملیاتی بهصورت جدی دنبال میکند.
صدر تاکید کرد:برای تحقق این دیدگاه باید تدابیری اتخاذ شود که افزایش جذب خطوط کشتیرانی لاینری در این بندر به وجود آید و از این بندر توزیع کالا به سایر بنادر منطقه صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خطرنشان کرد:در حال حاضر سهم قابل توجهی از خطوط لاینری بهبندر جبل علی میروند و از آنجا توزیع کالا با کشتیهای فیدری به بنادر ایران انجام میشود.
وی افزود: اگر در شرایط کنونی پتانسیلهای توسعه ظرفیت فیزیکی و مدیریت بندر شهید رجایی احیا شود میتوان افزایش ظرفیت تجارت دریایی کشورمان با استفاده از جذب بیشتر خطوط لاینری و ارتقای سهم ترانشیپمنت را در منطقه خلیج فارس شاهد بود.
صدر گفت:همچنین برای افزایش بهبود در روند فعالیتهای کنونی توسعه امور بنادر و دریانوردی، استفاده از نظرات نخبگان که همراه با ارائه راهکارهای عملیاتی باشد، از دیگر اولویتهاست.
وی در پایان تاکید کرد: از آنجا که در شرایط کنونی جبران عقبماندگی توسعه دریا محور بهعنوان یک سیاست راهبردی مدنظر مسئولان قرار دارد بر این اساس مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز حداکثر توان خود را بهکار خواهند گرفت تا بتوانند با ساماندهی نقاط قوت و ضعف گامهای آینده را محکمتر بردارند.
/3131
نظر شما