۰ نفر
۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳

دانشگاه شریف در صورت داشتن پذیرش، بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد

الهه محمدی: هفته گذشته یکی از مسئولین دانشگاه شریف با ظاهر شدن بر صفحه تلویزیون خبرهای تازه‌ای از پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا داد. خبری که روی تلکس خبرگزاری‌ها نیز قرار گرفت از این قرار بود که دانشگاه صنعتی شریف دست به ابتکاری تازه در بین دانشگاه‌های ایران زده و آگهی‌ای مبنی بر پذیرش بدون آزمون دانشجویانی که از 20 دانشگاه برتر جهان پذیرش گرفته باشند، به چاپ رسانیده است. آگهی‌ای که به گفته مسئولین دانشگاه شریف از آن نیز استقبال شده و از چندین نفر از این افراد نیز ثبت نام به عمل آمده است.

 پذیرش دانشجویان از 20 دانشگاه برتر دنیا
 درج آگهی پذیرش دانشجویان کارشناسی و دکترا در حالی‌است که معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به آگهی اخیر دانشگاه مبنی بر پذیرش بدون کنکور دانشجوی تحصیلات تکمیلی که از20 دانشگاه برتر جهان پذیرش و بورس اخذ کرده‌اند بیان می‌کند: «در این زمینه 40 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا بدون کنکور در دانشگاه پذیرفته شدند.»

«دکتر علی مقداری» با بیان اینکه دانشگاه برای جذب هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های کشور و رقابت با دانشگاه‌های دنیا پیش از این اعلام کرده بود که آمادگی دارد تا از کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور که موفق به اخذ پذیرش همراه با بورس در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا از یکی از ۲۰ دانشگاه برتر جهان شده‌اند در شهریورماه ۸۸ بدون آزمون ورودی و در چارچوب آئین‌نامه استعداد درخشان ثبت‌نام به عمل آورد، می‌گوید: «در این راستا حدود۶۰ نفر درخواست خود را به دانشگاه ارائه دادند که در نهایت، ۴۰ نفر توسط شورای استعداد درخشان دانشگاه و همچنین دانشکده‌های مربوطه واجد شرایط شناخته شده و پذیرش شدند.»

 45 دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند
اگرچه انتشار این خبر چندان جدید نیز نیست و مربوط به ماه‌های آغازین سال است اما به نظر می‌رسد با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها دوباره موضوعیت یافته است. رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه طرح جذب دانشجویان دارای پذیرش از 20 دانشگاه برتر جهان تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است می‌گوید: «45 دانشجوی دارای پذیرش برای حضور در دانشگاه شریف ثبت‌نام کرده‌اند که به آنها فرصت داده‌ایم تا برای ماندن یا نماندن تصمیم بگیرند.»

«سعید سهراب‌پور» ادامه می‌دهد: «فراخوان دانشجویان نخبه دانشگاه‌های جهان در حقیقت طرحی بود برای جلوگیری از فرار مغزها که البته خیلی‌ها امید چندانی به موفقیت چنین طرحی نداشتند.»

وی می‌افزاید: «این طرح بدین صورت بود که کسانی که از 20 دانشگاه برتر جهان پذیرش دریافت کرده‌اند در صورتی که به دانشگاه صنعتی شریف بیایند بدون کنکور پذیرفته شده و در مقطع دکترا طبق شرایط دیگر دانشجویان بورسیه بورس می‌شوند.»
رئیس دانشگاه صنعتی شریف بیان می‌کند: «علی‌رغم پیش‌بینی‌های برخی از کارشناسان این طرح با استقبال خوبی روبه‌رو شده است به طوری که تا کنون 45 نفر در این رابطه به دانشگاه مراجعه کرده‌اند. این نشان‌دهنده آن است در صورتی که در داخل کشور حداقل شرایط فراهم شود دانشجویان ما ترجیح می‌دهند در کشور بمانند و به کشورهای خارجی عزیمت نکنند.»
این در حالی است که «سعید سهراب‌پور» رئیس دانشگاه صنعتی شریف سال گذشته درباره پذیرش بدون کنکور در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده بود: «دانشگاه صنعتی شریف برای جذب هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های کشور و رقابت با دانشگاه‌های دنیا آمادگی دارد کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور که موفق به اخذ پذیرش همراه با بورس در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا از 20 دانشگاه برتر جهان شده‌اند را در شهریورماه 88 بدون آزمون ورودی و در چارچوب آئین‌نامه استعداد درخشان جذب کند.»

 هدف دانشگاه‌های برتر دنیا، مقصد دانشگاه شریف
 رئیس دانشگاه صنعتی شریف از انستیتوتکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استانفورد، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کرنل، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایلی نویز، کالج امپریال لندن، دانشگاه مک گیل، دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه پرودو، دانشگاه کالیفرنیا و انستیتو تکنولوژی جورجیا به عنوان 20 دانشگاه برتر دنیا نام می‌برد.

وی می‌‌افزاید: «کلیه افرادی که بر اساس این طرح در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف پذیرش می‌شوند از همان ابتدای تحصیل تحت پوشش دستیار پژوهشی قرار می‌گیرند و این دستیار پژوهشی تا چهار سال در صورت رضایتمندی از عملکرد وی ادامه پیدا می‌کند. افرادی نیز در مقطع کارشناسی ارشد 20 دانشگاه برتر جهان موفق به اخذ پذیرش همراه بورس شده‌اند نیز بدون کنکور در دانشگاه صنعتی شریف ثبت نام می‌شوند اما دیگر دستیار پژوهشی به آنها تعلق نمی‌گیرد.»

 مزیت دانشگاه شریف بر دیگر دانشگاه‌های جهان؟
اولین سؤالی که بعد از دیدن این خبر به ذهن خوانندگان می‌رسد این نکته است که آیا کسانی که توانسته‌اند از 20دانشگاه برتر دنیا پذیرش بگیرند حاضرند از تحصیل در این دانشگاه‌ها چشم بپوشند و به ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کشور خود مثل دانشگاه شریف قناعت کنند؟ این سؤالی بود که «علی عباسپور» رئیس کمیسیون آموزش مجلس در جواب آن اینگونه به «خبر» می‌گوید: «به نظر دانشجویانی که توانسته‌اند از دانشگاه‌های برتر دنیا پذیرش بگیرند جزء نخبه‌های این مملکت شناخته می‌شوند که باید با فراهم کردن امکانات هر چه بیشتر برای آنان زمینه‌های ادامه تحصیل برای آنان را در خود کشور آماده کرد» «عباسپور» با بیان اینکه دانشگاه شریف از نظر بسیاری از امکانات چیزی از دانشگاه‌های مطرح دنیا کم ندارد می‌افزاید: «با توجه به اینکه متخصص‌ترین استادان و نخبه‌ترین دانشجویان این مرزوبوم در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تدریس و تحصیلند سطح علمی خوب وقابل قبولی بر این دانشگاه حاکم است که به نظر من زیاد از سطح استانداردهای جهانی دور نیست. دانشجویان ما می‌توانند با ادامه تحصیل در چنین دانشگاهی هم به ارتقای سطح علمی کشور خود کمک کنند و هم باعث جلوگیری از خارج شدن هزینه‌های زیادی که با مهاجرت نخبه‌های این مملکت بر کشور وارد می‌شود، شوند.»

این درحالی‌ است که «سهراب‌پور» رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به اینکه افراد با چه توجیهی می‌توانند 20 دانشگاه برتر جهان را رها کنند و به صنعتی شریف بیایند؟ خاطرنشان می‌کند: «خیلی‌ها موفق به اخذ پذیرش همراه بورس شده‌اند اما نتوانسته‌اند ویزا بگیرند. این پیشنهاد دانشگاه صنعتی شریف برای کسانی که نمی‌خواهند ایران را ترک کنند و یا برای افرادی که موفق به دریافت پذیرش همراه بورس از 20 دانشگاه معتبر جهان شده‌اند اما موفق به دریافت ویزا نشده‌اند مفید است.» «امیرطاهرخانی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به «خبر» می‌گوید: «ما سال‌هاست که با پدیده مهاجرت نخبگان مواجه هستیم و خیلی وقت است که کارشناسان آموزشی در این مورد به وزارت علوم هشدار می‌دهند. هرچند باید این اقدام رئیس دانشگاه شریف را اقدامی ابتکاری بدانیم ولی درهرحال این مسئله خیلی بعید به نظر می‌رسد که دانشجویانی که از 20 دانشگاه برتر جهان بورس تحصیلی گرفته‌اند، به دانشگاه شریف قانع شوند.» او در این باره ادامه می‌دهد: «این نوع ابتکارات کافی نیست، رؤسای دانشگاه‌ها و وزارت علوم این مسئله را ریشه‌ای بررسی کنند و ببینند چرا نخبگان ما در ایران دچار تهدید می‌شوند و اکثر آن‌ها به خارج از کشور سفر می‌کنند.» این عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که هرچند دانشگاه شریف جزء بهترین دانشگاه‌های داخل کشور است ولی می‌بینیم که حتی در 500 دانشگاه برتر جهان هیچ جایی ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۹
    6 2
    در فهرست 20 دانشگاه نام 19 دانشگاه ذكر شده است. دانشگاه بيستم را به فهرست اضافه نماييد.
  • مزداپرست IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
    3 19
    منافقین هی می‌گویند مغزها دارند فرار می‌کنند. به جهنم که فرار می‌کنند. این دانشگاه رفته‌ها، اینها که همه اش دم از علم و تمدن غرب می‌زنند، بگذارید بروند. ما این علم و دانش غرب را نمی‌خواهیم. اگر شما هم میدانید که اینجا جایتان نیست فرار کنید. راهتان باز است.»امام خمینی
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 0
    دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشجو IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    20 2
    مزداپرست عزیز دانشجویان حق دارند ازمغزشان استفاده کنند ونمانند اینجا فسیل شوند مثل خیلی ازبزرگان:چمران -حسابی-پروفسورسمیعی-... پیامبر(ص)میفرماید:علم رایادبگیریدحتی اگردرچین باشد.