لکه‌های خورشیدی غول پیکرین تلسکوپ جهان را بمباران کردند/ عکس

دو لکه خورشیدی به اندازه یک سیاره از پشت بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان که در حال حاضر روی قله‌ای در شیلی ساخته می‌شود، بیرون آمده است و تصویری که از این صحنه گرفته شده است، عکس فضایی هفته نام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این تلسکوپ در قله سرو آرمازونز، در ارتفاع ۳۰۰۰ متری، در صحرای آتاکامای شیلی است، تلسکوپ بسیار بزرگی است که در سال ۲۰۲۸ بزرگترین تلسکوپ جهان خواهد بود. این تصویر خیره کننده از طلوع خورشید در پشت یک سایت ساخت و ساز نه تنها یکی از تلسکوپ های زمینی بزرگ بعدی بشر را برجسته می‌کند، بلکه نشان می دهد که خورشید در حال حاضر چقدر فعال است.

بیشتر بخوانید:

اگر به آسمان نگاهی بیاندازید، ماهواره‌های استارلینک را می‌بینید!/ عکس

هابل «تارزان» را در آسمان شکار کرد/ عکس

در مقابل قرص خورشید چارچوب گنبد فولادی ۸۰ متری تلسکوپ بسیار بزرگ (ELT) با ارزش ۱.۵۶ میلیارد دلار قرار دارد که در حال حاضر توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در حال ساخت است. این تلسکوپ در بالای سرو آرمازونز، کوهی در صحرای آتاکامای شیلی، قرار خواهد گرفت، جایی که مناظر واضح‌تری از آسمان شب خواهد داشت.

طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، آتاکاما همچنین یکی از خشک‌ترین مکان‌های روی زمین است و برخی از بخش‌های آن با بارش سالانه کمتر از ۵ میلی‌متر مواجه هستند. طبق گفته ESO، Cerro Armazones حدود ۳۲۰ شب در سال صاف است و آلودگی نوری صفر دارد.

لکه‌های خورشیدی غول پیکرین تلسکوپ جهان را بمباران کردند/ عکس

پس از تکمیل، ELT یک آینه با قطر ۳۹ متر خواهد داشت. برای مقایسه، قطر آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب ۶.۶ متر است. آینه قدرتمند ELT در نهایت ۳۶۰ درجه می چرخد و وزنی در حدود ۶۷۰۰ تن دارد. این تلسکوپ غول پیکر به اخترشناسان این امکان را می دهد که سیارات زمین مانند را در اطراف ستارگان دیگر در مناطق قابل سکونت پیدا کنند، ماده تاریک و انرژی تاریک را کاوش کنند، سیاهچاله ها را مطالعه کنند و اولین کهکشان ها را فقط ۳۸۰۰۰۰ سال پس از انفجار بزرگ ببینند.

در ماه جولای، ESO اعلام کرد که ELT نیمه ساخته شده است. طبق گفته ESO، این تلسکوپ قرار است در سال ۲۰۲۸ برای اولین بار روشن شود. اگر در تصویر با دقت به خورشید نگاه کنید، لکه‌های خورشیدی کوچک و در عین حال به اندازه یک سیاره را روی سطح آن خواهید دید. لکه‌های خورشیدی توده‌های تیره تری از میدان مغناطیسی شدید هستند که از اعماق خورشید بیرون می آیند و اغلب شعله های خورشیدی شدید تولید می کنند. این تصویر همراه با یک تایم لپس از طلوع خورشید توسط مهندس ابزار دقیق ESO، ادواردو گارسس، از ۲۳ کیلومتری در قله سررو پارانال گرفته شده است.

منبع: livescience

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =