حمید رضا صدر

شکواییه چند جمله ای سایمون کوپر، نویسنده کتاب "فوتبال علیه دشمن"، به چاپ کتابش در ایران با ترجمه عادل فردوسی پور، بار دیگر پیکان تیزی را به سوی نویسنده / مترجم ایرانی گرفت. ولی شکواییه او می تواند درد دل اهالی قلم این مرز و بوم هم باشد. این که هر چند عدم رعایت کپی رایت / حقوق مولف در ایران نقد پذیر است، ولی می توان در حفره عمیق نشر در این مرز و بوم غرق شد. خفه.
سایمون کوپر نمی داند اگر ناشر ایرانی ناچار به پرداخت کپی رایت به نویسنده یا ناشر فرنگی می شد، عطای چاپ کتب فرنگی را به لقایش می بخشید. نمی داند در صورت اعمال قانون کپی رایت همه کتاب های آموزشی، کتاب های مرجع، دانشنامه ها، رمان ها، در محاق قرار می گرفتند. چاپ نمی شدند. آن چه جماعت بسیار کم شمار ولی مشتاق کتابخوان این مرز و بوم را بیش از پیش در منگنه قرار می داد. در قحطی. سایمون کوپر نمی داند تیراژ کتاب در ایران چقدر است. نمی داند سی سال پیش که جمعیت کشور سی میلیون بود تعداد کتاب ها در چاپ اول سه هزار بود و اکنون که جمعیت مرز هفتاد را پشت سر گذاشته به هزار کاهش یافته. بله هزار.
نمی داند نویسنده و مترجمی که برای یک کتاب حداقل نزدیک به یک سال وقت صرف کرده به طور متوسط رقمی نزدیک به یک میلیون تومان - کمی بیشتر یا کمتر - نصیبش می شود. بله چنین مبلغی برای نزدیک به دوازده ماه. چهار فصل. سایمون کوپر نمی داند فردوسی پور که چنین زمانی را صرف کرده، می توانست با هر فعالیت دیگری بسیار بیش از این ها کسب کند. او که مهندس است و مدرس و برنامه ساز و مفسر، ولی حتی سایر مترجمان و نویسندگان هم با هر فعالیت دیگری - و این "هر" این جا خیلی معنی دارد سایمون عزیز - چیز بیشتری نصیبشان می شد. او نمی داند نویسندگی و ترجمه کتاب در این مرز و بوم صرفا عشق است و تلاشی برای گشودن افقی نو - مثل کتاب خود کوپر - و معرفی دیدگاه های متفاوت.
بنابراین با سپاسگذاری از لحن سرخوشانه شکواییه کوپر و همین طور از نوشتن کتاب خواندنی اش انتظار چاپ کتاب دیگری که فردوسی پور در دست ترجمه دارد را می کشیم.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    20 35
    من که هر چی خوندم هیچی نفهمیدم. مجری که دم از اخلاق مداری میزند و به راحتی آب خوردن آبرو میبرد خودش دزدی میکند اونم از نوع فرهنگیش . آفای صدر عزیز قانون کپی رایت نداریم ولی وجدان که داریم . اسم اینکار فقط دزدی و بس حالا اگر میخواهید با قلمتون تطهیرش کنید خودتون میدونید و وجدانتون
  • محمود CH ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    18 17
    این کار ها تو کشور ما جرم نیست و حق با عادلخان هستش تمام و کمال