فضانوردان آی.اس.اس با ترکیب تصاویر گرفته شده از سطح زمین در 2 هفته گذشته، فیلمی از شفق قطبی بر فراز زمین، رعدوبرق حاصل از برخورد ابرها و شب‌های روشن کانادا و آمریکای شمالی را تهیه کرده‌اند.

محبوبه عمیدی: ایستگاه فضایی بین‌المللی، آی.اس.اس پروژه‌ای به ارزش بیش از 100میلیارد دلار است که ساخت آن با مشارکت 16 کشور بیش از یک دهه به طول انجامیده است. این ایستگاه که به بخش‌های پژوهشی و فناوری متعدد مجهز است، تاکنون مسافتی بیش از 2.4میلیارد کیلومتر را پیموده که معادل 8 بار سفر رفت‌وبرگشت به خورشید است.
به گزارش دیلی‌میل، این فیلم رؤیایی که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی از نیمکره شمالی زمین تهیه شده، حاصل کنار هم چیده شدن تصاویر گرفته‌شده از زمین و تهیه ویدئویی با سرعت بالا از مجموع آنها است. شاید این ویدئو که تنها چندین ثانیه از حرکت وضعی زمین را نشان می‌دهد، بتواند همان‌طور که روی صندلی‌تان نشسته‌اید، احساس چرخش همراه کره خاکی را برای شما نیز تداعی کند.
مطابق اعلام ناسا دوربین رو به جهت شمال قرار داده شده و به همین دلیل شفق قطبی و درخشش خیره‌کننده آن بر فراز مدار قطبی شمالی به خوبی دیده می‌شود. روشنا‌یی‌هایی که در این تصاویر می‌بینید مربوط به شهرها، مناطق مسکونی و صنعتی است که از جنوب کانادا شروع می شود و در نهایت با گذر ایستگاه فضایی از بخش‌های مرکزی آمریکای شمالی به پایان می‌رسند.

در این ویدئو شبه‌جزیره میشیگان از میان ابرها دیده می‌شود و شیکاگو را می‌توان از میلیون‌ها چراغ روشنی که در بخش جنوبی دریاچه میشیگان می‌درخشند، پیدا کرد. حتی رعد‌و‌برقی که از برخورد ابرها در نزدیکی سواحل شرقی آمریکا به وجود آمده قابل مشاهده است. در حقیقت تمامی ابرهایی را که بر فراز زمین شکل می‌گیرند، می‌توان از ایستگاه فضایی بین‌المللی که بیش از 300 کیلومتر از زمین فاصله دارد، مشاهده کرد. در بخش‌های انتهایی این ویدئو مناطق شرقی شبه‌جزیره فلوریدا و آب‌های کم‌عمق باهاما دیده می‌شوند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • !!!!!!!!!!!!!!!! IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    14 3
    جالب بود بخصوص صاعقه اي كه توي ابرا ميزد!!!!!!!!!!
  • فاطمه حاجبی A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 1
    می توانمبپرسم که چگونه فیلم نمایش داده می شود؟؟؟
  • mahdiyeh A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 1
    خیلی خوب بود.ممنون