هفته نامه سلامت نوشت:

پس از آنکه در سال 2003 بیماری استیو جابز شکل نادری از سرطان لوزالمعده تشخیص داده شد، او جراحی برای برداشتن تومورش را 9 ماه به تاخیر انداخت...


به گزارش لایو ساینس، گزارش‌هایی منتشر شده‌است که نشان می‌دهد او در طول این دوره بینابینی سعی‌کرده سرطانش را با درمان‌های طب جایگزین از جمله گرفتن رژیم غذایی خاص درمان کند. آیا چنین تاخیری در شروع درمان، پیش‌آگهی بیماری جابز را تشدید کرد و نهایتا مرگ او را جلو انداخت؟


اینکه جابز پس از تشخیص بیماری‌اش تصمیم گرفته درمان با روش‌های معمول پزشکی را به تاخیر بیندازد، ثابت نشده است و کارشناسان نمی‌توانند به صراحت در این‌باره اظهارنظر کنند. اما براساس گزارش‌ها، جابز به شکلی از سرطان لوزالمعده که «تومور نوروآندوکرین» نامیده می‌شود، مبتلا بود. این نوع سرطان لوزالمعده کمتر از شایع‌ترین نوع سرطان لوزالمعده به نام «آدنوکارسینوم» مرگبار است زیرا تومور نوروآندوکرین نسبت به تومور آدنوکارسینوم رشد آهسته‌تری دارد.


جولی فلشمن، رییس و مدیرعامل «شبکه کنش سرطان لوزالمعده»، یک سازمان مستقر در منهتن بیچ در کالیفرنیا، که از پژوهش درباره سرطان لوزالمعده و از بیماران مبتلا به آن و خانواده‌هایشان حمایت می‌کند، می‌گوید: «ابتلای جابز به این شکل سرطان لوزالمعده ممکن است تعلل او برای شروع درمان بوده باشد.»


دکتر ماجد ریزک، متخصص گوارش در کلینیک کلیولند در مصاحبه‌ای گفت: «فکر نمی‌کنم 9 ماه تعلل برای انجام جراحی، تصمیم نادرستی باشد. به خصوص اگر بیماری محدود و از نوع تومور سلول جزیره‌ای (تومور نوروآندوکرین) باشد و سلول‌ها در مراحل اولیه سرطانی شدن باشند. مادامی که علامتی وجود ندارد، می‌توان اندکی منتظر ماند.» درباره استفاده جابز از طب جایگزین چه می‌توان گفت؟ آیا این کار اثری بر پیشرفت سرطان او داشته است؟

برخی از کارشناسان می‌گویند، استفاده از طب جایگزین اگر اثری هم داشته، کمک به سلامت کلی جابز بوده است، به‌طوری که جابز 8 سال پس از تشخیص سرطانش، زنده ماند. میانگین امید به زندگی برای مبتلایان به تومور نوروآندوکرین متاستاتیک (منتشرشده)، حدود 2 سال است (روشن نیست که سرطان جابز در هنگام تشخیص منتشرشده بوده یا نه).

دکتر آشوین مهتا، استادیار و مدیر پزشکی طب تلفیقی در مرکز سرطان سیلوستر در دانشگاه میامی در این‌باره می‌گوید: «به عقیده من، او از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش واقعا دوباره بر رفتارهای مربوط به سلامتش متمرکز شده بوده است. او برای این مقصود باید کارهای بسیاری انجام داده باشد.» به گفته مهتا، درمان‌هایی مانند مراقبه، طب سوزنی و ورزش را می‌توان همراه درمان‌های استاندارد سرطان انجام داد تا سلامت فرد ارتقا و آثار جانبی درمان‌ها کاهش یابد. این آثار جانبی ممکن است شامل خستگی، درد مزمن و مشکلات خواب باشد.

مهتا می‌گوید ترجیح می‌دهد چنین اقدام‌هایی را «تلفیقی» بنامد تا «جایگزین»؛ زیرا این روش‌ها همیشه با درمان‌های استاندارد ترکیب می‌شوند. به گفته مهتا، هدف طب تلفیقی، بهبود سلامت کلی فرد است. اما مهتا هرگز توصیه نمی‌‌کند سرطان فقط با طب جایگزین درمان شود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =