ایسنا نوشت:

يك بررسي نشان داد شركت‌هاي روسي و چيني در هنگام تجارت در خارج از كشور خود، بيشتر احتمال دارد رشوه پرداخت كنند.اين دو كشور در بررسي انجام گرفته توسط گروه ضد فساد "ترانس پرنسي اينترنشنال" از سه هزار مدير شركت تجاري، در ميان 28 كشور بدترين امتياز را كسب كردند.

هلند و سوييس در صدر قرار گرفتند و بلژيك، آلمان و ژاپن در رتبه‌هاي برتر بعدي قرار گرفتند در حالي كه انگليس در رده هشتم و بالاتر از آمريكا و فرانسه قرار گرفت. بنا بر يافته‌هاي اين بررسي، رشوه براي برنده شدن در پروژه‌هاي بخش دولتي و قراردادهاي ساخت و ساز بسيار متداول است در حالي كه بخش كشاورزي كمترين موارد رد و بدل شدن رشوه را دارد.

بر اساس گزارش اين گروه، قرار گرفتن چين و روسيه در انتهاي فهرست با توجه به حضور جهاني شركت‌هاي اين دو كشور نگران‌كننده است و رشوه و فساد تاثير قابل توجهي در جوامعي كه اين شركت‌ها فعاليت مي كنند و توانايي شركت‌ها براي رقابت منصفانه در اين بازارها دارند.

ساير اقتصادهاي در حال توسعه در اين فهرست بالاتر قرار گرفتند. هند نوزدهم و برزيل يك رتبه بالاتر از ايتاليا، چهاردهم شد. اين گزارش خواستار اقدام بين المللي بيشتر براي ممنوع كردن پرداخت رشوه از سوي شركت‌ها در كشورهاي خارجي شد. از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي پرسيده شده بود چقدر احتمال دارد شركت‌هاي هر يك از اين كشورهاي خارجي رشوه پرداخت كنند.

در اين بررسي خاطرنشان شده است كه شركت‌ها تقريبا به طور معمول به شركت‌هاي ديگر نيز همانند مقامات دولتي رشوه مي دهند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • kourosh GB ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    20 0
    خجالت میکشید رتبه ی ایران و بنویسید یا که اجازه نداری بنوسید!!!
    • تارخ IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
      0 0
      دوست عزیز مگه ایران پروژه بین المللی داره که بخواد رشوه بده،ایران در داخل رشوه میدهند وگرنه رشوه بین المللی درآمدزایی و اشتغال ایجاد میکند که چون ایران ندارد در داخل به رشوه خواری و البته جدیداً اختلاس می پردازند!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IN ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    0 0
    دوستان عزیز هندوستان فاسدترین دولت رو در جهان داره اونقدر که حتی هیچ آماری ازش نمیشه داد