محبوبه عمیدی: نسل تازه هواپيماهاي شناسايي و تجسس كه توسط بخش سري فانتوم ورك متعلق به بوئينگ ساخته ميشود، Phantom Eye يا چشم شبح نام دارد و ميتواند با استفاده از سوخت هيدروژن چهار روز بر فراز منطقه مورد نظر پرواز كند. نكته جالبتوجه اينكه چشم شبح در ارتفاع 65000 پايي – حدود 20هزار متر – بر فراز منطقه عملياتي پرواز خواهد كرد.
به گزارش ديليميل، سوخت اين هواپيماي تجسس، هيدروژن است و هنگام پرواز آن در ارتفاع 65000 پايي تنها آب توليد خواهد شد. اولين پرواز اين هواپيماي در پايگاه هوايي ادواردز انجام خواهد شد و پيشبيني ميشود بين 4 تا 8 ساعت به طول بيانجامد.
از ديگر نمونههاي ساخت بخش فانتوم ورك ميتوان به فانتومري و هواپيماي بيسرنشين بزرگتري اشاره كرد كه بيش از 10 روز ميتواند در آسمان پرواز كند. فانتومري هواپيمایي بيسرنشين در ابعاد جنگنده است كه با توجه به قابليتهاي خود بستر مورد نياز براي آزمايش فناوريهاي پيشرفتهتر را براي اهداف نظامي فراهم خواهد كرد.
فناوريهاي به كار گرفتهشده در هواپيماهاي كنترل از راه دور روزبهروز پيشرفتهتر ميشود و در نتيجه رقابت اين هواپيماها به زودي تنگاتنگتر از پيش خواهد شد.
داريل ديويس مدير بخش فانتوم ورك بوئينگ ميگويد: «چشم شبح اولين نمونه در نوع خودش است و ميتواند زمينه كاملا تازهاي را براي جمعآوري دادهها و ارتباطات ايجاد كند. اين هواپيماي تجسس نمونه تمامعيار تبديل ايده به واقعيت است. پيشنمونهها تمامي انتظارات ما از ثبات، هوش مصنوعي، نظارت و شناسايي را برآورده ميكنند. تواناييهايي كه براي چشم شبح پيشبيني شده ميتواند آنرا به يك نمونه ايدهآل براي مقاصد نظامي و تجاري تبديل كند».
درو مالو، مدير برنامه فانتوم آي ميگويد: «تلاش براي ساخت اين هواپيماي منحصربهفرد فوقالعاده است. همه چيز به نيروي پيشرانه چشم شبح و سوخت هيدروژني آن برميگردد. اين سيستم پيشرانه بهصرفه و بسيار قدرتمند است. در كنار آن تنها محصول حاصل از سوخت هيدروژن آب خواهد بود و در نتيجه چشم شبح يك هواپيماي سبز خواهد بود».
نيروي پيشرانه چشم شبح توسط دو موتور 2.3 ليتري و 4 سيلندر تأمين ميشود كه هر يك تواني معادل150 اسببخار توليد خواهد كرد. طول بالهاي اين هواپيما حدود 50 متر است و ميتواند با سرعت ثابت 150 نات (77 متر بر ثانيه یا 277 کیلومتر بر ساعت) به پرواز ادامه دهد. ظرفيت حمل بار چشم شبح بيش از 200 كيلوگرم خواهد بود.
53273
نظر شما