۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۳

چراغ‌های که توسط پژوهشگر دانشگاه سویل طراحی شده‌اند، می‌توانند بدون اتصال به شبکه برق و با استفاده از انرژی خورشیدی و باد خیابان‌های شهر را روشن کنند. تا 95% این چراغ‌ها قابل بازیافت خواهند بود.

محبوبه عمیدی: چراغ‌های روشنایی که در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمام 365 شب سال را روشن هستند و در مقابل، تمام ساعت‌های روز را در معرض نور خورشید قرار دارند. به همین دلیل است که یکی از بهترین ابزارهای ممکن برای استفاده از انرژی خورشیدی به‌شمار می‌روند. چندین سال است که شارپ و شرکت‌های متعدد دیگری به تولید چراغ‌های خورشیدی برای روشن کردن خیابان‌ها اقدام کرده‌اند. اما پژوهشگران دانشگاه سویل اسپانیا موفق به تولید چراغ‌هایی شده‌اند که با استفاده از انرژی خورشید و باد به چراغانی کردن خیابان‌ها می‌پردازند.

به گزارش گیزمگ، این چراغ که توسط ماریا جیسوس آویلایس اختراع و به دلیل استفاده همزمان از دو سیستم متفاوت برای تأمین انرژی Holonic Streetlamp نامیده شده، یک چراغ خیابانی متشکل از پنل‌های فتوولتائیک پلی‌کریستالین است که در بالای این ساختار قرار گرفته و همزمان یک توربین بادی عمودی در بخشی از پایه آن که از فولاد گالوانیزه ساخته شده، تعبیه شده است.

هیبریدی

توان تولید شده توسط پانل‌های خورشیدی و توربین بادی به دو باتری ژل‌سرب 12 ولتی منتقل خواهند شد که می‌توانند با باتری‌های یون‌لیتیوم جایگزین شوند و در محفظه‌ای زیر زمین و زیر پایه چراغ‌ها قرار می‌گیرند. هنگامی که حسگرهای یک سلول نوری مجتمع، فرارسیدن شب را نشان دهند؛ این باتری‌ها تأمین انرژی مورد نیاز آرایه‌ای از لامپ‌های ال.ای.دی را آغاز خواهند کرد. شدت روشنایی این لامپ‌ها در نهایت حدود 3520 لومن خواهد بود که می‌توانند برای شدت روشنایی کمتر یا روشن و خاموش شدن برنامه‌ریزی شوند.

هیبریدی

این سیستم می‌تواند در برابر وزش باد با سرعت نزدیک به 140 کیلومتربرساعت دوام بیاورد و در طیفی از دمای محیط از منفی 30 درجه سانتی‌گراد گرفته تا نزدیک به 40 درجه سانتی‌گراد به کار ادامه دهد. متأسفانه این طیف دمایی آن‌قدر زیاد نیست که بتواند استفاده از این چراغ‌های را در بسیاری از مناطق جهان ممکن سازد.

هیبریدی

از مزایای استفاده از این چراغ‌ها که بدون نیاز به شبکه الکتریکی کار می‌کنند، می‌توان به تنظیم آنها و نظارت توسط سیستم مدیریت از راه دور اشاره کرد. علاوه بر این می‌توان در صورت نیاز آنها را به شبکه برق شهری متصل کرد و زمانی که ضرورتی وجود دارد از توان تولید شده توسط آنها بهره برد. عمر مفید این چراغ‌ها باید حداقل 50هزار ساعت باشد، آنها زمانی که از کار بیفتند نیز تا 95درصد قابل بازیافت و برگشت به طبیعت خواهند بود.

در حال حاضر دفتر انتقال فناوری دانشگاه سویل دارد تلاش می‌کند بازارهای متعددی برای این چراغ‌ها ایجاد کند. این دفتر رقبایی مانند «اربن گرین انرژی» دارد. این شرکت چراغ‌های روشنایی خیابان هیبریدی تولید می‌کند که با نیروی خورشید و باد کار می‌کنند.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    8 23
    الودگی این تجهیزات در زمان تولید انرژی و در مرحله بازیافت بیشتر از انرژی ژنراتور ابی و بادی است. بررسی کنید تولید سلول فتو ولتائیک و ژنراتور بادی ایا مواد زائد کمتر و انرژی کمتر ایجاد میکند و یا بیشتر؟ و ایا در طول دوره فعالیت ان میزان انرژی مصرف شده تولید میشود یا خیر؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    31 7
    به خدا علم دست اون ها است
    • بدون نام AE ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
      7 0
      دست اونها هست براي اينكه بهش محتاج هستند ولي ما به دوتاشون احتياج داريم.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
      11 4
      علم دست کسانی هست که 20 ساعت در روز درس می خوانند و فقط 4 ساعت می خوابند... نه.................
  • نوید IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    8 1
    تکنولوژی جدیدی نیست ... اما ترکیب جالی هست .
  • مریم US ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    10 1
    ینی اینا عینه چراغای تومسیر ائل گلی تبریز هستن که کله شون روبه بالاس و آسمون رو برا فرود هرچه ایمن تر سفینه های فضایی روشن کردن!!!
  • ساشا IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    4 0
    ما هم به انرژی هسته ای چسبیده ایم که هزینه های سیاسی و اقتصادی و زیست محیطی زیادی به بار آورده است و الان کشورهای توسعه یافته ای چون فرانسه و آلمان و ژاپن در حال از رده خارج کردن آن هستند. از طرف دیگر ایران برخلاف کشورهای اروپایی که پر رطوبت و نمناک هستند، پتانسیل انرژی خورشیدی فراوانی دارد. به جای صرف میلیاردها دلار پول زبان بسته برای یک نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی باید ایران تبدیل به قطب تولید انرژی خورشیدی شود.