۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹

بروز اتفاقی بزرگ در یک روز، آن روز را در تاریخ ثبت خواهد کرد و از حافظه تاریخی مردم محو نخواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، 13 آبان یکی از آن روزهای تاریخی برای ایرانیان است که هیچگاه از حافظه تاریخی شان محو نخواهد شد. اما 13 آبان با روزهای دیگر یک تفاوت دارد و آن اینکه در این  سه اتفاق تاریخی در سال های متفاوت رخ داده است. 13 آبان سال 1342 روز دستگیری امام خمینی در قم، 13 آبان 1357 روز راهپیمایی دانش آموزان تهرانی علیه رژیم شاه و شهادت آنان و در نهایت روز 13 آبان 1358 روز تسخیر سفارت آمریکا در تهران و قطع روابط دوجانبه که روز استکبار ستیزی هم نامیده شده است.
ایرانیان همه ساله این روز را بزرگ می دارند و در سراسر کشور به راهپیمایی و سردادن شعار علیه نظام سرمایه داری به رهبری آمریکا می پردازند. از سوی دیگر همه ساله خیل عظیمی از جوانان به دیدار رهبری می شتابند تا از رهنمودهای ایشان بهره بگیرند. امسال نیز هزاران دانش آموز و دانشجوی ایرانی به دیدار رهبرشان رفتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سیزدهم آبان را یکی از عبرتهای قابل تأمل انقلاب اسلامی و نشان دهنده معجزه توکل به قدرت الهی و ایستادگی همراه با بصیرت در راه رسیدن به هدف، دانستند و تأکید کردند: به برکت توکل، ایستادگی، و بصیرت ، ملت ایران در 32 سال گذشته، از همه چالش ها پیروزمندانه بیرون آمده و پیشرفت کرده است و در آینده نیز قطعاً ملت ایران در چالش های پیش روی خود پیروز و سربلند خواهد بود.
مناسبت‌هایی از این دست فرصت خوبی را هم برای بسیاری از مسئولین فراهم آورده است تا با سخن گفتن در باب 13 آبان روحیه استکبار ستیزی خود را به ملت ایران نشان داده و با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کنند.
در ادامه جدول اظهار نظرهای امسال مسئولین درباره 13 آبان را بخوانید: 
نام
عنوان
اظهار نظر
آیت‌الله نوری‌ همدانی
مرجع تقلید
باید ریشه حرکت تاریخی 13 آبان،نتایج آن در پیشبرد انقلاب، تلاشهای امام در دوره تبعید خود و... برای مردم تبیین شود.
آیت​الله هاشمی​رفسنجانی
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، فرصت مناسبی است تا ضمن واکاوی عمیق پرونده استعمارستیزی مردم ایران، از سطحی‌نگری بپرهیزیم و مکررات فراوان تاریخ را آیینه عبرت بدانیم که چگونه استعمارگران با سیاست شوم «فرق تسد» هنوز به تلاش مذبوحانه خود برای زورگویی و استعمار ایران اسلامی ادامه می‌دهند.
آیت‌الله آملی لاریجانی
رییس قوه قضاییه
روز 13 آبان روز شکستن هیمنه استکبار جهانی از سوی عده‌ای جوان پاک باخته است. کشوری که سالیان سال در زیر یوغ استکبار آمریکایی بود با انقلاب مردم عزیزمان و با راهنمایی‌ها و رهبری‌های پیامبر گونه امام امت (ره) به پا خاست. چون از همان روز اول آمریکایی‌ها بنای دخالت در کشور ما داشتند تا این انقلاب را از طریق لیبرال‌ها و یا از طریق کودتا مصادره کنند اما مردم انقلابی و هوشیار ما تحمل این دخالت‌ها را نداشت و حماسه 13 آبان شکل گرفت.
بیانیه دفتر رییس جمهور
مستکبران که بیش از سه دهه کینه‌ورزی‌شان با ملت نستوه ایران و فرزندان رشیدش از جمله پاسداران انقلاب اسلامی، تنها نتیجه‌اش فرسودگی و افول استعمار نوین، و در مقابل درخشش روزافزون الگوی بلند ایرانی – اسلامی بوده، در بحبوحه امواج عظیم بیداری که قلب شهرهای اصلی اروپا و آمریکا را درنوردیده، همچنان به بازی‌های خطرناک کودکانه روی آورده و بدان دل خوش کرده‌اند.
 
بیانیه شورای نگهبان قانون اساسی
امروز ملت فهیم، مسلمان و انقلابی ایران و به ویژه نوجوانان و جوانان دانش آموز و دانشجو در حالی به گرامیداشت مجاهدت‌های تاریخی خود می پردازند که ملتهای مستضعف، در اقصی نقاط گیتی بیدار گشته و علیه حکومت‌های جور به حرکت در آمده اند. در 13 آبان امسال، دانش آموزان و جوانان امت اسلامی، پیروزی ملل مستضعف بر استکبار را نوید می دهند.
مرضیه وحید دستجردی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
اهمیت این روز بزرگ تاریخی از آن جهت است که روح استکبار ستیزی را در کالبد ملت‌های جهان زنده می‌کند و برای ملت سربلند ایران نیز این روز، روز تجلی «وحدت ملی» و همدلی و همبستگی است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی
وزیر آموزش و پرورش
ازدانش‌آموزان میخواهم که بیش از پیش با نگاهی عمیق و تحلیلی عبرت‌آموز و درس ساز به رویدادهای 13 آبان، بیندیشند.
بیانیه وزیر علوم
جامعه دانشگاهی با شناخت شرایط ویژه امروز کشور و مناسبات پیچیده روابط بین‌الملل معاصر می‌بایست همچون گذشته نقش ممتاز و متمایز خود را در پرچمداری بیداری جهانی اسلام ایفا نماید و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های خود با تلاش جهادی در زمینه‌های مختلف مورد نیاز، بر ابعاد کمی و کیفی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بیفزاید.
علاءالدین بروجردی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
ایالات متحده به هیچ وجه 13 آبان را فراموش نکرده است و تمام لحظه‌لحظه‌های آن روز همچنان هیئت حاکمه آمریکا را رنج می‌دهد.
کاظم جلالی نماینده
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
ابهت غرب و جریان سرمایه‌داری به رهبری آمریکا در 13 آبان شکست خورد. امروز عملاً تنفر از سیاست‌های آمریکا غرب را فراگرفته است.
محمد حسین فرهنگی
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
حمایت آمریکا ازتروریسم دولتی باید مهمترین شعار در روز ملی مبارزه با استکبار باشد. ایران صدها سند از دخالت آمریکا در تروریسم در دست دارد.
علی آقامحمدی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
دانشجویان و دانش آموزان پیرو خط امام (ره) در 13 آبان 1357 ثابت کردند که تقدیر مردم ایران اسلامی زیر بار ذلت رفتن نیست.
غلامحسین الهام
مشاور حقوقی رییس جمهور
13 آبان ماه جریانی دنباله دار بوده که بعد از تسخیر لانه جاسوسی این مبارزه علیه استکبار نهادینه شده است.
عبدالله جاسبی
رییس دانشگاه آزاد
در 13 آبان طلیعه‌داران عرصه عدالت طلبی برای تحقق معرفت و ارزش‌های اسلامی برای استمرار و پایداری آن، قد بر افراشته و با نفس تازه برای سلامت، سعادت و سرافرازی کشور عزیزمان، هوشیارانه و مدبرانه و قهرمانانه برای آمیختگی عقلانیت و شور انقلابی عزم خود را جذم کرده و در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کردند.
مهدی طائب
رئیس قرارگاه راهبردی عمار
شاید تصور خیلی‌ها این بود که ما از طریق جنگ و یا کودتا انقلابمان را صادر می‌کنیم اما حرکت‌هایی مثل تسخیر لانه جاسوسی انقلاب ما را صادر کرد.
محمد نبی حبیبی
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی
امروز آمریکا از ترس تصرف سفارت خانه جاسوسی اعلام کرده است می خواهد سفارت خانه مجازی تشکیل دهد. ملت‌های جهان و ملت ایران با ترفندهای آمریکا آشنا هستند.
17219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =