نقاشی منظره‌ای از گوستاو کلیمت که سال 1915 کشیده شده در حراجی در نیویورک به قیمت 40.4 میلیون دلار (25.4 میلیون پوند) به فروش رفت.

به گزارش خبرآنلاین، این تابلو «Litzlberg on the Attersee» نام دارد و در دوران جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها از صاحبانش به زور گرفته شده بود. موزه هنرهای معاصر سالزبرگ تابلو را ماه ژوئیه امسال به ژرژ جوریسک صاحب اصلی آن بازگرداند.
 
در حراجی آثار امپرسیونیستی و هنر مدرن سوتبی تابلو نقاشی رنگ روغن «L’Aubade» اثر پیکاسو نیز به قیمت 23 میلیون دلار (14.5 میلیون پوند) به فروش رفت. دیوید نورمن، یکی از مسئولان سوتبی گفت: «بازار با قدرت تمام برگشته است!»
 
«Litzlberg on the Attersee» منظره دریاچه‌ای در غرب اتریش است و صاحب اول آن ویکتور زوکرکاندل اتریشی، غول بازار آهن بود که در زمان مرگش در سال 1927 تابلو را به دخترش آمالی ردلیخ داد.
 
ردلیخ سال 1941 مجبور به ترک اجباری اتریش شد و دیگر کسی از او باخبر نشد. آثار هنری متعلق به او نیز توسط نازی‌ها مصادره و فروخته شد.
 
طبق قانونی که سال 1998 تصویب شد، دولت اتریش آثار هنری را که نازی‌ها مصادره کرده بودند، به صاحبان آن ها بازگرداند، تابلو کلیمت به نوه صاحب اصلی‌اش بازگردانده شد.
 

نقاشی 40 میلیون دلاری کلیمت
 
جدا از تابلوی کلیمت، رکورد شخصی چند نقاش در این حراجی شکسته شد؛ یکی از آنها گوستاو کایبوت، نقاش فرانسوی بود که تابلو «Le pont d'Argenteuil et la Seine» او به قیمت 9.3 میلیون دلار (5.8 میلیون پوند) به فروش رفت. تامارا دِلِمپیکا، نقاش اهل روسیه نیز رکورد قبلی خود را جابه‌جا کرد و تابلو «Le Reve» او به قیمت 8.5 میلیون دلار (5.3 میلیون پوند) فروخته شد.
 
مجسمه برنزین اثر هانری ماتیس که قرار بود ستاره این حراجی باشد، یک روز قبل از حراجی (سه‌شنبه) بطور مخفیانه فروخته شد و بدین ترتیب در حراجی نبود. قیمت خرید و نام خریدار این اثر فاش نشد، مجسمه برنزین ماتیس به همراه سه اثر دیگر این مجموعه فروخته شد.
 
این درحالی است که سوتبی قصد داشت این مجموعه را در طول یک سال و به قیمتی حدود 30 میلیون دلار (18.9 میلیون پوند) به فروش برساند.
 
در حراجی روز چهارشنبه 57 اثر هنری از مجموع 70 اثر ارائه شده به فروش رفت، مجوع قیمت آثار به فروش رفته 200 میلیون دلار (125.6 میلیون پوند) بود که رقم بسیار رضایت‌بخشی است.
 
نورمن که مسئول این حراجی بود، گفت: «خریدارانی از سراسر دنیا داشتیم که همگی مشتاقانه در حراجی شرکت کردند.»
 
این درحالی است که حراجی کریستی، رقیب اصلی سوتبی حراج خود را پنجشنبه برگزار کرد که شبی بسیار ناامیدکننده بود و آثار اصلی حراجی مثل مجسمه‌ای اثر دگا به فروش نرفتند. در این حراجی کمتر از 50 اثر از مجموع 82 اثر فروخته شدند.
 
آسوشیتدپرس / 3 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
57241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =