سید حسن خمینی: وای به حال روزی که کسی بگوید اگر وحدت شود، «من» کجا هستم؟/ مراقب تندروی ها باشیم/قطع رابطه ایران و عربستان اشتباه بود

جماران نوشت: سیدحسن خمینی با بیان اینکه وحدت بازی برد-برد است، تأکید کرد: قرار نیست طرفین در هم ذوب شوند. لذا تا وقتی یکی از آنها آمادگی نداشته باشد، وحدت به معنای نابودی یک طرف است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با مهمانان خارجی سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: شاید یک روزگاری باید درباره نیاز به وحدت و ضرورت رفتن به سراغ آن سخن گفته می‌شد. یعنی یک موقعی لازم بود وقتی دور هم می‌نشینیم اثبات کنیم که وحدت امت اسلامی، تقریب بین مذاهب و اتحاد مسلمین در همه امور یک امر واجب و ضرورت زمان است، اما فکر می‌کنم روزگار ما خودش را به گونه‌ای پیش برده که دیگر خیلی لازم نیست در این جلسات کسی درباره ضرورت اتحاد، همدلی، همراهی و همنشینی صحبت کند.

یادگار امام تصریح کرد: خدا رحمت کند بزرگانی مثل آیت الله بروجردی، شیخ ازهر یا دیگر بزرگانی که گام برداشتند برای اینکه تنبه بدهند به اینکه این اختلافات راه به جایی نمی‌برد. امروز یک گام جلو آمده‌ایم. واقعیت این است که امروز در میان مسلمانان به جز جریانات تکفیری، که مطرود عقلای جهان اسلام هستند، بعید است کسی در ضرورت وحدت شک داشته باشد. روزگاری دائم باید می‌گفتیم که «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ»؛ امروز باید در خصوص موانع و چرایی عدم تحقق وحدت سخن گفت.

عکس دیدنی از رابطه صمیمی و عاطفی آیت الله هاشمی و سیدحسن خمینی

سیدحسن خمینی: برخی مدافعان امام مدافع خودشان هستند؛ از امام کد می‌آورند که خود را از انتقادات مبرا کنند

وی یادآور شد: وقتی در ابتدای انقلاب پیشنهاد هفته وحدت که خدا بانیان آن را رحمت کند، به امام داده شد، برخی با وحدت مخالف بودند اما امروز کسی در آن شک ندارد و همه قبول دارند که باید مسلمانان با هم باشند. اولین دشمنی که امروز داریم صهیونیسم جنایتکار اسرائیل، با حمایت‌هایی که از سوی آمریکا و غرب می‌شود، آنقدر برای ما مشکلات دارند که باید دست در دست هم پیش برویم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه وحدت بازی برد-برد است، تأکید کرد: قرار نیست طرفین در هم ذوب شوند. لذا تا وقتی یکی از آنها آمادگی نداشته باشد، وحدت به معنای نابودی یک طرف است. وحدت یک حرکت دوطرفه است؛ همه باید نسبت به آن گام بردارند. چرا حاکمان، عالمان، اندیشمندان و تک تک مسلمانان آنگونه که لازم است در این مسیر گام برنمی‌دارند؟! یکی از دلایل، احتمال به خطر افتادن منافع یکی از طرفین است. اگر کسی توجه به این نکند که منفعت بزرگ‌تری پیش روی امت اسلامی است، ممکن است بگوید با اتحاد منافع ما از بین می‌رود.

وی افزود: امروز وحدت امت اسلامی بیش از همه نیازمند تلاش اندیشمندان است. کسانی که درد دین دارند، بیش از هر زمان دیگری باید نسبت به این مسأله مهم سخن بگویند. نباید بگذاریم منافع فرد، قومی و حتی ملی مانع منفعت کلانی شود که پیش روی وحدت امت اسلامی است. وای به حال روزی که کسی بگوید اگر وحدت شود، «من» کجا هستم؟

وی با اشاره به اینکه قرار نیست عقاید ما عوض شود، تأکید کرد: وحدت به این نیست که من شما را به عقیده خودم در بیاورم؛ آن مناظره علمی و جای خودش درست است، ولی وقتی پیرامون یک مبحثی دور هم جمع می‌شویم و قرار است نسبت به یک منفعت بزرگ جهان اسلام متوجه و متنبه باشیم، چه عواملی در فردیت ما باعث می‌شود که به سمت پذیرش شما و همراهی و همدلی با شما پیش نرویم؟

یادگار امام گفت: ما باید بپذیریم که حقیقت از چنان درجه از بداهت برخوردار نیست که اگر کسی حرف من نپذیرفت، بگوییم معاند است. چون اگر احساس کنیم چیزی که می‌گوییم حق مطلق است که اگر شما نمی‌پذیرید یا عقل سالم و کاملی ندارید یا عناد محض هستی. گوهر حقیقت در نزاع های مذهبی از چنان بداهتی برخوردار نیست که در صورت مخالفت، یکدیگر را متهم به نفهمی یا عناد کنیم. حتی در مورد ادیان دیگر هم باید این را بپذیریم.

وی یادآور شد: حضرت امام در کتاب «مکاسب محرمه» که حدود ۲۰ سال قبل از انقلاب نوشتند می‌گویند، حتی در مورد علمای مکاتب هم نمی‌توان گفت همه چیز را می‌دانند و عمدا مخالفت می‌کنند. اگر گشودگی ذهن شویم، من به شما به چشم یک دروغگوی، راهزن و عنود نگاه نمی‌کنم

سید حسن خمینی افزود: این اولین نکته است که اندیشمندان جهان اسلام این را ترویج کنیم. واقعیت این است که هیچ‌کدام ما نمیتوانم یکدیگر را به عناد، نفهمی یا جمود متهم کنیم.

سید حسن خمینی تأکید کرد: بزرگترین دشمنان وحدت، اول از درون خود مذاهب‌اند. همه باید این را درک کنیم که درون هر کدام از مذاهب جامعه اسلامی إلی ماشاءالله مخالفین وحدت وجود دارند. ولی کدام راه است که بی دشمن نیست؟! کدام حقیقت است که بدون سنگلاخ و دادن هزینه می‌شود به آن رسید؟! به نظر من هم امام، هم رهبی معظم فعلی و هم مرجعیت عراق و بسیاری از علمای اهل سنت هزینه‌هایش را داده‌اند. از انقلاب و هم مرجعیت نجف هزینه این راه را داده اند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این هم ناشی از دشمنان خارجی است، اظهار داشت: حتما اختلاف ما به نفع آنها تمام می‌شود. واقعا اگر مسلمانان یکپارچه بودند یک گروه اندکی می‌توانستند 60 سال سرزمین فلسطین را اینگونه تاراج کنند؟! آیا در روز قیامت می‌توانیم پاسخ پیامبر را بدهیم که فلسطین غصب شد و ما یک میلیارد مسلمان با بی عرضگی کاری نکردیم؟! می‌توانیم بگوییم این کار را با مسلمانان لبنان کردند و ما می‌توانستیم با اتحاد جلوی آنها را بگیریم و این کار را نکردیم؟! نباید تردید کرد که دشمنان خارجی هم در این زمینه نقش دارند و باید به این هم توجه بدهیم.

یادگار امام با تأکید بر اینکه گفت‌وگوی بزرگان ادیان، اندیشمندان و مؤثران جامعه اسلامی کاری لازم است، افزود: یکی دیگر از راه‌های رسیدن به وحدت، این است که باید به جوهر دین، یعنی اخلاق، توجه کنیم. ما روح دینداری را درون خودمان مشترک می‌یابیم. تمام آیات الهی دائما هشدار می‌دهد که به این مسأله توجه کنید. حواسمان باشد که دشمن در میان ما نفوذ می‎‌کند؛ از جایی خواهد آمد که شاید ندانیم. اما نکته دوم این است که از درون دل‌مان شروع کنیم و موانع وحدت را از درون برداریم.

وی با بیان اینکه مراقب تندروی ها باشیم، اظهار داشت: وحدت یک مسیر دوطرفه است. اگر دوست ما یک گام به وحدت برداشت ما هم باید یک قدم برداریم. مانند برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان که قطع آن در گذشته کار غلطی بود و بحمدالله برداشته شد. دو طرف باید مسیر جدید را ادامه بدهند و میان بقیه کشورهای اسلامی هم انجام شود.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1820016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =