عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو اعلام كرد كمبود نقدينگي در صنعت، خودروسازان را در بازپرداخت بدهي ها با مشكل مواجه كرده است.
محمدرضا نجفي منش در خصوص علت ديركرد برخي از خودروسازان در بازپرداخت بدهي هاي خود به قطعه سازان گفت: مقدار زيادي از مشكلات بوجود آمده در اين خصوص به دليل مسايل بيروني تحميل شده به صنعت خودروسازي است كه باعث كمبود نقدينگي در اين شركت ها شده است.
وي، وجود محدوديت هاي بين المللي، انجام خريدهاي نقدي به جاي گشايش اعتبار و نبود تسهيلات كافي در بخش صنعت را از جمله دلايلي برشمرد كه موجب تاخير در بازپرداخت بدهي هاي خودروسازان شده است.
نجفي منش افزود: در حال حاضر بانك مركزي خودروسازان را به صورت يك مجموعه (ذينفع واحد) در نظر مي گيرد به همين دليل حجم نقدينگي مورد نياز اين واحدها را تامين نمي كند در حالي كه هريك از خودروسازان زيرمجموعه هايي دارند كه به صورت شركت هاي مستقل در حال فعاليت هستند و هريك نيازمند تامين نقدينگي مورد نياز خود مي باشند.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو با اشاره به ضرورت آزادسازي قيمت خودرو بيان كرد براساس برنامه هاي چهارم و پنجم قيمت گذاري خودرو بايد آزاد باشد و دولت نبايد در تعيين قيمت خودرو دخالت كند.
وي تاكيد كرد عدم تطابق قيمت خودرو با هزينه هاي خودروسازان و تحميل هزينه هاي اضافي در بخش انرژي و حمل ونقل باعث بوجود آمدن شوك هاي قيمتي شده كه توليدكنندگان را با مشكلاتي در بازپرداخت بدهي ها مواجه كرده است.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو تاكيد كرد بايد در نظر داشت قطعه سازان نيز تعهداتي به بانك ها و ساير پيمانكاران دارند كه اگر سيستم بازپرداخت بدهي هاي آنها از تعادل خارج شود تمام مجموعه هاي وابسته ضربه مي خورند.
/3131
نظر شما