۰ نفر
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
مهربانی با سینما لازم و ضروری است

در چند سال اخیر سینمای ایران بدلیل مشکلات بزرگی چون شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و شرایط خاص اجتماعی، سینمایی کمرنگ بود و از شور و نشاط و پویایی گذشته نه چندان دور خود فاصله داشت.

از شروع سالجاری اما سینمای ایران در بسیاری جهات وضعیت امیدوار کننده ای به خود گرفته است، با مرور کارنامه سینمای ایران در چند ماه گذشته و در روزها یی که به ماه مهر و مهر سینما رسیده ایم این نکته به خوبی مشهود است که سینما در حوزه ساخت و تجهیز سالن های نمایش و در زمینه های زیر ساختی و حمایت های عدالت محور در گستره جغرافیای کشور حضوری پررنگ و قابل اعتنا داشته است. تکرار افتتاح سالن های نمایش و نوسازی و تجهیزناوگان سینمای کشور در این روزها نشان می دهد در این میدان دست پر بوده ایم و می توان به تاثیر گذاری مثبت این اقدامات بر افکار عمومی مردم خوش بین بود و آینده ای روشن را برایش متصور شد.

از نگاهی دیگر و با دیدی خوشبینانه به رویداد "مهر سینما" در دومین سال برگزاری می توان گفت: این ویژه برنامه های سینمایی که با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور طراحی و در حال اجر است می تواند با توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری و توجه به تکریم فعالان سینمای ایران و پیشکسوتان هنر سینما گامی مثبت در جهت بهبود اوضاع و احوال سینمای افول کرده ما باشد. پر واضح است که برگزاری این گونه برنامه های ویژه مناسبتی می تواند در راستای اهداف و کلان برنامه های رشد و تعالی سینمای ایران مفید بوده و به مثابه محرک و مشوقی قوی آغازگر حرکت روبه رشد سینما در کشور باشد.

وجود سینما نیاز مهم برای پر کردن اوقات فراعت مردم است و اهمیت آن در همه جا حس می شود. در عین حال سینما صنعتی فرهنگساز است که نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت افراد و جوامع و شیوه و سبک زندگی داشته و دارد. از باب اهمیت و توجه به سینما در جغرافیای منطقه ای، به جز ترکیه که در صنعت ساخت و صادرات فیلم و سریال صاحب موفقیت های جهانی شده میتوان به عربستان سعودی اشاره کرد که این روزها توجه ویژه ای به سینما دارد و با پاداش‌ها و طرح‌های تشویقی که برای سازندگان فیلم و سریال در نظر گرفته است، قصد دارد تا جغرافیای کشورش را در فیلم‌های بین‌المللی به نمایش بگذارد. با این اوصاف اما ایران جزء کشورهای دارای صنعت بزرگ سینماست، و همواره سینمای ایران مورد توجه فعالان سینمایی دنیاست و معمولا جوایز مهم سینمایی جهانی در عرصه فیلم دریافت می کند، و در عین حال تنها کشوری هستیم که مدعی سینمای شریف، پاک و نجیب در جهانیم و همین نکته مهم ما را بس که تلاش کنیم برای حفظ و نگهداری و یافتن راه‌هایی برای توسعه‌ سینما و تولید آثار خوب برای استفاده مردمی که به نجابت و شرافت این سینما افتخار می کنند.

«مهر سینما» در دومین سال برگزاری به عنوان یک طرح انگیزشی در سینما می تواند فضا و تجربه ای تازه ایجاد کند برای تکرار حضور پرشور مردم درسالن های سینما و استمرار این حضور می تواند باعث رونق مالی و ایجاد انگیزه برای امکان بهره گیری از دیگر محیط هایی که قابلیت نمایش عمومی فیلم های سینما را دارند نظیر سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و حتی پارک ها شود. مدیریت سازمان سینمایی معتقد است که با رویکرد عدالت فرهنگی در بخش فرهنگ و هنر و در راستای عدالت فرهنگی و تمرکززدایی - که سینما نیز جزئی از آن است - حضورش در پهنه استان‌ها جدی‌ است و با تکیه بر جذب توان نهاد های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق غیر مرکز می تواند با افزایش فضای نمایش فیلم و سالن سازی در استان ها و مناطق محروم باعث توسعه زیر ساخت‌های سینمایی، رونق اکران وعرضه فیلم در مناطق غیر برخوردار شود. گفتنی است با توجه به استعدادهای بسیارخوبی که در شهرها و استان‌های مختلف داریم مهربانی با سینمای ایران در قالب ویژه برنامه های " مهر سینما" یا هر برنامه دیگر در رشد و توسعه زیر ساختهای فرهنگی و هنری لازم و ضروری است؛ وبر مدیران سینمایی تکلیف است که با حمایت از فعالان فرهنگی هنری و حوزه های موثر در این عرصه، دامنه های رشد هنر صنعت سینما را در سراسر کشور فراهم و مهیا سازند؛ صد البته قابل درک است که در این راه صرفأ دولت نمی تواند صفر تا صد کار را به عهده بگیرد و در نهایت این کار بدون حمایت اهالی سینما، صاحبان فیلم‌ها و سینماداران قابل اجرا نیست.

از سختی ها و مشکلات پیش روی سینما در حال گذر هستیم، با رکورد شکنی های شیرین " فسیل" از تلخ کامی های جامعه گذشتیم و کابوس کرونا و محدودیت های تلخ و ترسناکش را پشت سر گذاشتیم و ایمان داریم که بعد از این روزهای خوبی برای سینما رقم خواهد خورد با آشتیِ دوباره مردم با سینما.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1820918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =