بعد از ۴دهه حالا یادمان آمده مهاجر افغان داریم؟/ دو گروه در کشور بر آتش افغانستانی‌هراسی می‌دمند

یک جامعه‌شناس می‌گوید: «ما در ۴ دهه اخیر برای ورود مردم مهاجرین افغانستان هیچ چهارچوب مدون و مشخصی نداشته‌ایم، یعنی درست است که آن افغانستانی مهاجر، قانونی وارد شده است، اما آیا شما هیچ برنامه‌ای، اقدام عملی‌ای که از سوی نهادهای مدنی و حکومتی برای جذب این مهاجران در فرهنگ ایرانی صورت گرفته باشد، مشاهده کرده‌اید؟ حتی این مهاجران برای درس خواندن در ایران سال‌ها مشکل داشتند الان هم خیلی راحت نیستند. همین الان اگر در مدرسه و کلاسی یک دانش آموز افغانستانی بخواهد در کنار یک دانش‌آموز ایرانی درس بخواند، خانواده ایرانی واکنش نشان خواهد داد. یعنی او را نمی‌پذیرد.»

مستوره برادران نصیری: براساس آخرین سرشماری رسمی انجام شده در کشور، یعنی سال ۱۳۹۵، حضور بیش از ۱.۵ میلیون افغانستانی در ایران ثبت شده است. از آمارهای غیررسمی که قطعا فاصله معناداری با این عدد دارد، بگذریم، دست‌کم طی دو سال اخیر و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این آمار افزایش یافته است. اما حضور مهاجران افغانستانی در ایران اتفاق جدیدی نیست، دهه شصت جمعیت افغانستانی‌هایی که بخاطر جنگ و ناآرامی‌ها وارد ایران شدند نیز میلیونی بود،‌ در سه دهه بعدی هم این روند هرگز متوقف نشده، حالا اما موج جدیدی از مهاجرهراسی در فضای مجازی و واقعی در جریان است،‌ ما که مهمان‌نواز و نوع دوست هستیم، ما که اهل صفا و دوستی هستیم، ما که از دیدن گردشگر خارجی به وجد می‌آییم حالا چرا با این مهاجران تلخ شده‌ایم؟ مهدی قوامی‌پور، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرآنلاین به این سوالات پاسخ داده است، او دو گروه را در این مهاجرستیزی تاثیرگذار می‌داند.

گفت‌وگوی ما با این جامعه‌شناس سیاسی را بخوانید:

می‌خواهند محقق نشدن وعده‌های اقتصادی را گردن مهاجران بیندازند/ در این موج مهاجرهراسی مردم مقصر نیستد/ بعد از ۴دهه حالا یادمان آمده مهاجر افغان داریم؟

اخیرا یک موج شدید از مهاجرستیزی و مهاجرهراسی خصوصا درباره افغانستان‌های حاضر در ایران چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در فضای واقعی بوجود آمده است، در روزهای اخیر حادثه برخورد فیزیکی با مهاجران افغانستانی در قزوین هم حتی منجر به دخالت پلیس شد، چرا این اتفاق رخ داده، ریشه‌های این موضوع از کجا نشات می‌گیرد؟

ببینید مساله مهاجرستیزی فقط مختص ما نیست و در غرب هم شاهد این موضوع هستیم، مساله این است که درغرب راست افراطی در برخورد با بحران‌های اقتصادی برای اینکه خطر اعتراض طبقات فرودست را از خود دور کند، سعی می‌کند موضوع را به سمت مهاجران ارجاع می‌دهد. به این جهت که وقتی شما در بحران اقتصادی مهاجرین را عامل آن بحران اقتصادی معرفی می‌کنید برای عامه مردم فهم و باورش آسان است و نیاز به دانش اقتصادی سیاسی یا تفکر و تعقل پیچیده‌ای ندارد . افراد به شکل روزمره در تماس با مهاجران هستند و وقتی این بحران‌های اقتصادی به حضور مهاجران نسبت داده می‌شود، توده مردم این مساله به راحتی می پذیرد. از طرف دیگر آن خشمی که باید متوجه عامل فرادست شود که عامل بحران بوده متوجه مهاجران می‌شود.

مهاجرین در این موقعیت در وضعیتی هستند که درون قانون، اما فاقد حمایت قانونی‌اند. بنابراین هرگونه اعمال خشونت علیه آنها تقریبا مجازاتی برای شهروندان ندارد و توده‌های مردم و فرودستان که تحت فشار اقتصادی و فشار ساختار طبقاتی سیستم هستند، به راحتی می‌توانند این خشم خود را علیه مهاجرین تخلیه کنند.بنابراین این موقعیت کلی است که مهاجرین در همه جای دنیا، تجربه می‌کنند و ابزاری می‌شوند برای اینکه فشارهایی را به سمت آنها سوق بدهند. در مورد ایران این موضوع ابعاد پیچیده‌تری دارد.

این موقعیت پیچیده در ایران چگونه است؟ چرا؟

شما هرکشور مهاجرپذیری را درنظر بگیرید، برای پذیرش مهاجران یک فرآیندی دارد. فرآیند جذب مهاجر به این شکل است که مدتی مهاجر در انتظار می‌ماند و یک مراحلی را طی می‌کند، به مرور فشار مبدا را با توانمندی خود کم می‌کند و آرام آرام خود را وارد پروسه اجتماعی و اقتصادی آن کشور می‌کند.

در ایران اما در برخورد با مهاجران به ویژه در برخورد با مهاجران افغانی، فاقد هرگونه سازوکار ساختارمند و نهادینه‌ای هستیم که متناسب با ظرفیت اجتماعی و اقتصادی ایران بخواهیم این مهاجران را جذب کند تا در آن فرآیند مهاجران را آرام آرام وارد اجتماع شوند. بنابراین وقتی مهاجرین بدون طی آن مراحل قانونی و نهادی به راحتی وارد کشور می‌شوند و هیچ زمینه اجتماعی اقتصادی لازم هم برای جذب آنها وجود ندارد، مساله پیچیده‌تر می‌شود. از طرف دیگر این موضوع صرفا به جامعه ایرانی آسیب نمی‌زند، بلکه به خود افغانستانی‌هایی هم که وارد ایران می‌شوند، آسیب می‌زند.

می‌خواهند محقق نشدن وعده‌های اقتصادی را گردن مهاجران بیندازند/ در این موج مهاجرهراسی مردم مقصر نیستد/ بعد از ۴دهه حالا یادمان آمده مهاجر افغان داریم؟

این آسیب در مسایل اقتصادی چطور نمایان می‌شود؟

کارفرمایان ایرانی ترجیح می‌دهند در برخورد و انتخاب بین کارگر ایرانی و کارگر افغانستانی از کارگر افغانستانی استفاده کنند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه با شدت و سختی کار بیشتر و دستمزد پایین‌تر بدون هرگونه پوشش حمایتی حقوقی و کارگری از آنها بهره‌کشی می‌کنند. انگار که آنها را به بندگی می‌گیرند. هرچند بخشی از مردم افغانستان در چند دهه حضور در ایران توانسته‌اند مهارت‌هایی کسب کنند و خود را از کارگر صفر و یدی خارج کنند، اما نمی‌توانیم آنها را به کل مردم افغانستان که در ایران مهاجرند، تعمیم دهیم.

این افغانستانی هراسی واقعا ناشی از این بحران اقتصادی است که ما درگیرش هستیم؟ چطور قبلا این طور نبوده خصوصا که موج مهاجرت گسترده آنها در دهه شصت را شاهد بودیم.

سوال درستی است، آیا جامعه ایرانی یک دفعه از خواب بیدار شده و متوجه شده است که ما چندمیلیون افغانستانی داریم و آیا حضور مهاجرین افغانستانی طی چند دهه الان به شکل ناگهانی افزایش پیدا کرده؟ پاسخ اینها منفی است. یعنی ما یک دفعه با مهاجرین افغانی مواجه نشده‌ایم، ما ۳ یا ۴ دهه هست که با افغانی‌ها با همین وضعیت روبه‌رو هستیم. تنش‌هایی بوده و اوج و فرودهایی داشته و الان هم اتفاق خاصی در این زمان نیفتاده که ما بگوییم بحرانی در افغانستان ایجاد شده و افغانستانی‌ها به شکل خیلی شدیدتری به ایران می‌آیند.

پس چه کسانی دارند این موضوع را پررنگ می‌کنند؟

مسئله این است که دو گروه دارد از این موضوع استفاده و بهره‌برداری سیاسی می‌کند. گروهی که می‌خواهد بحران‌های ناشی از ناتوانی دولت در تحقق وعده‌های خودشان را به جایی سوق دهند و به هدفی که سهل الوصول است، برسانند و اینجا این هدف مهاجرین افغانستانی هستند تا مردم به آنها توجه نکنند.

دوم، گروه‌های ملی‌گرایی یا شوونیست برانداز هستند. ملی‌گراها یا شوونیست‌ها آمده‌اند با طرح موضوع مهاجرین افغان و افغانستانی‌هراسی، آن ایده‌های ملی‌گرایانه را در عامه مردم در مقابل اسلام سیاسی حاکم تقویت کنند. در واقع ما بعد از اعتراضات سال گذشته دیدیم که آن طرحی که اپوزیسیون برانداز در مقابل جمهوری اسلامی طرح کردند دید ملی‌گرایی بود. در واقع همواره گروه‌های افراطی قرار دارند و آنها هستند که در آتش این افغانستانی هراسی می دمند.

می‌خواهند محقق نشدن وعده‌های اقتصادی را گردن مهاجران بیندازند/ در این موج مهاجرهراسی مردم مقصر نیستد/ بعد از ۴دهه حالا یادمان آمده مهاجر افغان داریم؟

ما یعنی جامعه و مردم چطور؟ نقش ما کجاست؟ آیا ما ایرانی‌ها نژادپرست هستیم؟

ببینید فیلم «باشو پرنده کوچک» یک فیلمی بود که در دهه ۶۰ ساخته شد. در این فیلم رگه‌هایی از نژادپرستی ایرانی‌ها نمایش داده می‌شود. ما این رگه‌های نژاد پرستی را در جاهای دیگر مثلا در ادبیات خودمان نیز می‌توانیم ردش را بگیریم. ولی این به معنای آن نیست که ما ایرانی‌ها مثلا از آلمانی‌ها یا کشورهای دیگر نژادپرست‌تریم یا کمتر نژادپرستیم. نژادپرستی در ایرانی‌ها هم تا حدودی وجود دارد و در این شوونیستی و تحریک قومیت‌های دیگر یا عرب‌ستیزی و افغانی‌ستیزی و مواردی از این قبیل خود را نشان می‌دهد.

آقای دکتر ما با دودسته و دو گروه از مهاجرین روبرو هستیم؛ مهاجران قانونی و غیرقانونی، نسل قدیمی مهاجران افغانستانی که به شکل قانونی هم در کشور زندگی‌ می‌کنند، در این موج افغان ستیزی آسیب می‌بییند، ارزیابی شما چیست؟

ببینید مسئله جذب مهاجران در فرهنگ کشورهای مقصد، موضوع مهمی است. می‌بیند که در فرانسه هم همین مشکل وجود دارد، در کشورهای اروپایی هم هست. متفکرین آنجا بارها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. ما هم نتوانسته‌ایم مهاجرین را در فرهنگ خودمان جذب کنیم و آنها را حل کنیم.

ما در ۴ دهه اخیر برای ورود مردم مهاجرین افغانستان هیچ چهارچوب مدون و مشخصی نداشته‌ایم، یعنی درست است که آن افغانستانی مهاجر، قانونی وارد شده است، اما آیا شما هیچ برنامه‌ای، اقدام عملی‌ای که از سوی نهادهای مدنی و حکومتی برای جذب این مهاجران در فرهنگ ایرانی صورت گرفته باشد، مشاهده کرده‌اید؟ حتی این مهاجران برای درس خواندن در ایران سال‌ها مشکل داشتند الان هم خیلی راحت نیستند. همین الان اگر در مدرسه و کلاسی یک دانش آموز افغانستانی بخواهد در کنار یک دانش‌آموز ایرانی درس بخواند، خانواده ایرانی واکنش نشان خواهد داد. یعنی او را نمی‌پذیرد.

درخصوص این موارد چه کسی مقصر است؟ مردم یا دولت‌ها و حاکمیت؟

مسئول اصلی در این موضوع در همه جای دنیا حاکمیت است. حاکمیت است که باید قبل از پذیرش مهاجرین یک فرآیندی را تدوین و طراحی کند. مثلا ببیند که کشور مبدا چه میزان نیاز به نیروی کار دارد با چه تخصص‌هایی، بر اساس آن مهاجرین را جذب کند. مهاجرینی که براثر بلایای طبیعی و جنگ‌ها به کشوری هجوم می‌آورند، بلافاصله وارد شهرها نمی‌شوند، بلکه در کمپ‌هایی نگهداری می‌شوند، بعدها باید برایشان چاره اندیشی می‌شود.

در ایران در این ۴ دهه اخیر برای مهاجرین افغانستانی دولت چنین کارهایی را انجام داده است؟ آیا جذب پذیرش بر اساس نیازهای اقتصادی ایران بوده است؟ مثلا در فلان رشته اقتصادی و صنعتی نیروی مهاجر نداشتیم یا نیروی کارگر یدی ساده نداشتیم و آنها را جذب کردیم؟ خیر هیچکدام از اینها رخ نداده است. بنابراین وقتی جامعه واکنش نشان می‌دهد بخشی از آن پیش‌زمینه‌ها وجود دارد،‌ یعنی اینکه ما انگشت اتهام را سریع به سمت مردم بگیریم و از مردم بخواهیم که با مدارا رفتار کنند، اشتباه است. اگر قرار باشد همه این مسائل را مردم خودشان حل کنند، دولت از حیز انتفاع خارج است و اگر قرار است مردم همه کارها را خودشان انجام دهند، وقتی مهاجرستیزی می‌شود می‌گویند مردم خودشان حل کنند، بلایای طبیعی پیش آید، می‌گویند مردم خودشان انجام دهند... خب اگر قرار است مردم در همه حوزه‌ها خودشان کارها را انجام دهند، ضرورت وجود دولت و حکمرانی در این کشور چیست؟

می‌خواهند محقق نشدن وعده‌های اقتصادی را گردن مهاجران بیندازند/ در این موج مهاجرهراسی مردم مقصر نیستد/ بعد از ۴دهه حالا یادمان آمده مهاجر افغان داریم؟

پیش‌بینی‌تان از وضعی که بوجود آمده، چیست؟ آیا این فقط یک موج است و تمام می‌شود و یا اینکه باید نگران آینده باشیم؟

من تصور می‌کنم ما از این عبور خواهیم کرد. درواقع بحران‌هایی که به جامعه ایران وارد می‌شود بحران‌های متفاوت و با فاصله کم است. جامعه ایرانی فرصت نمی‌کند در یک بحران باقی بماند و به بحران دیگری عبور می‌کند و درگیر بحران دیگری می‌شود. بنابراین تصورم این است حداقل به شکل دعوای سیاسی این بحران در کوتاه مدت کاهش پیدا می‌کند. شاید در زمان دیگری دوباره برگردد و با ابعاد دیگری از مسئله روبرو شویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1822664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    تازه یادمون نیومده برادر . قبلا به ندرت افغانی میدیدیم . ولی الان صف نونوایی افغانی ها اجازه خرید نان به ایرانی ها نمیدن باید دو ساعت پشت 40 تا افغانی معطل بشی تا دو تا نون بگیری . متاسفانه کارشناس محترم ظاهرا کلا در باغ تشریف ندارن .
    • ناشناس IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      نظرات مخالف این کامنت نشان از تعداد بالای افغانی ها دارد،،
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      ما که همچین چیزی ندیدیم
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    برو در نانوایی ببین چن تا افغانی هست چن تا ایرانی چشماتون باز کنید
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      تو بگو ۱۰۰ تو بدون غذا و نان موندی اگه ۱۰میلون افغان آمده ۱میلون اون تاجر که این کارخانه و تولید های بزرگ و پول خود را این جا سرمای گزاری کردن اگه افغان ها برن پول وکاری که میگید نیست هم میره
    • Mojtaba IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      بابا اگه تاجر و ثروت آوردن بجاش همون اندازه مصرف کننده بودن و بدبختي تون واسه ما اخراج افاغنه تمام.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    حالا يادمان نيامده ، هيچ زماني مسئول دلسوز و آينده نگر نداشتيم ولي كاملا" مشخص است هجوم اين روزهاي افغانها با هميشه متفاوت است و بخاطر اوضاع بد اقتصادي مردم 44بيشتر به چشم مي آيد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    کارشناس نا محترم اینجا شده شعبه دوم افغانستان
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    از این وضع عبور نمی کنیم فقط یه زخم تازه دیگر به این زخم ما اضافه خواهد شد و حکومت هم که کاری نخواهد کرد.
  • تاریخ IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    مسئله اساسی این است که فعلا فقط افغان ها به ایران مهاجرت می کنند! که قطعا با ادامه فعالیت های زیرساختی طالبان و القاعده در افغانستان این ورودی ها هم رنگ می بازد. فقط باید مراقبت اسب تروا بود. وضعیت مهاجران مردمان سایر کشورها به ایران وضعیتی مساوی مهاجرت به افغانستان دارد.
  • بازنشسته 76 ساله IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    یک افغانی بعنوان سرایدار درساختمان مسکونی یکی از بستگان نزدیک بعنوان سرایدار باحقوق ماهانه 5 میلیون همراه باامکانات بکار گرفته شد 2ماه بعدبه بهانه کم بودن حقوق رفت موقع رفتن وسایل موجود در 6انباری ساکنین را به ارزش بیش از 100میلیون تومن سرقت کرد
  • رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    موافق حضور افغانیا تو ایران نیستیم. باید برگردن کشور خودشون
  • KR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    مهاجمان ایرانی به افغانیهای قزوین را دار بزنید تا دیگه کسی جرأت نکنه به انسانهای بی گناه تجاوز کنند
  • عبدالوحاب، IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    مگر افغان ها از کلمه افغانی ناراحت میشوند،چون واحرپولشان افغانی است وهروز ده مرتبه میگویند افغانی ،افغانستانی،،مصدر؟
    • داریوش IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      14 6
      اقایی که نوشتید مصدر ،اون زمانی که افغانی واحد پول افغانستان بود تمام شد الان تو کارت جدید خود افغانی ها هم به جای افغانستانی میزنن افغان
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    موج جدیدی از افغانی ستیزی در کشور شکل گرفته که بسیار ناراحت کننده است. بسیاری از این عزیزان در خاک این کشور به دنیا آمدند و به عقیده من از بسیاری از ایرانیانی که دهه ها هست در ایران نیستند ایرانی ترند. این موج پیغام های دروغین منتسب به وزارت اطلاعات و سازمانهای مختلف، حرف و حدیث های متفاوت بسیار مشکوک است. عزیزان مگر ایرانی در سرزمینهای دیگر کم است؟ فکر کنید چنین مدل حرف هایی در مورد خودتان و فرزاندانتان زده شود. آیا ایرانیهای آنجا هیچ مشکلی ایجاد نکرده اند؟؟؟ در ژاپن و حتی کشورهای دیگر هم خیلی مشکلات و جرم ها به مردم ایران مربوط شده ولی این دلیلی بر این نیست که با این چوب همه را بزنند و به قومیت آنها توهین شود. همانطور که جامعه ایرانی در آن کشورها خدمات بسیار زیادی انجام داده، افغانی الاصل ها هم خدمات بسیار فراوانی در این کشور انجام داده اند. ای بسا هندو و ترک هم زبان ای بسا دو ترک چون بیگانگان پس زبان محرمی خود دیگر است همدلی از همزبانی خوش تر است.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      برو، سفسطه نکن؟! آقای دانا
    • فرهاد IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      52 8
      تو خودت افغانی هستی
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    مهاجراگرتخصص داشته باشه که ایرادی نداره. ولی اینهاییکه میان ایران نه تخصص دارندنه فرهنگ نه سواد. مهاجر هم اندازه ایی داره طوریکه به ملت فشارنیاد
  • میکائل IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    چند عدد تنبل که از بیکاریشون میخان به گردن افغان های مزلوم بندازن
    • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      از مزلوم نوشتنت مشخص هست که سواد درست حسابی نداری ، شاید هم ایرانی نباشی
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      11 45
      شما نمیخاد غلط املایی بگیری آقای مهندس
  • داریوش از اهواز IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    آقای یعنی جامعه شناس هیچ کجای دنیا و حتی ایران سابقه ورود روزانه ده هزار نفر افغانی آنهم بعد تسلط طالبان و اینکه تعداد زیادشان نظامی هستند بی سابقه بوده و هست
    • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      بله درسته. این موضوع امنیتیه چون تعدادزیادی ازاینها، نظامیان ی هستند که ازدوره قبل درایران ساکنن وازدوره اشرف غنی هم خیلی ازنظامیها الان ساکن ایرانن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    چرااینقدر ظالم شدیم ب مردم بی پناه آواره رحم نداریم .مردمی ک‌ دریغ از یک لحظه ارامش ت کشورشون
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      52 6
      توکشوری که نه،برق درتابستان نه گاز،درزمستان وهمیشه ستاد مرغ وتخم مرغ تشکیل میشه جای دلسوزی برای بقی کشورا نیست
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    دیروزسایت دیواربودم دنبال کارچندتا آگهی دیدم که توسط افغانها آگهی داده شده بود وفقط نیروی افغانی خواسته بود.. حالا مانژادپرست هستیم یا افغانیا؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      اون کاری که شما میگی شاید باب دل برادران ایرانی نبوده و نمیشود پشت میز بشینن بخاطر همین گفتن افغانستانی باشه
  • من IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    اوایل انقلاب مهاجر بودند الان دیگه مهاجم هستند.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    یروزی ماهم میشیم مثل اونا بخاطر این ظالم بازی هامون شک نکنید
  • علی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    شماظاهرا درخواب بودید!!قبلا افغانی به ندرت درشهرهابودندوچنان محسوس نبودندولی الان برعکس میباشد!!!کشورمون درتحریم بسرمیبردتقاضابیشترازعرضه میباشداعم ازخوراک ،پوشاک ،مستاجری وهزاربدبختی دیگروباعث گرانی وقحطی شده است !!یک کم تامل!!!
    • سارا IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      34 3
      خودشون این چیزا رو میدونن فقط دارن خودشونو به خواب میزنن ،خر خودشونن
  • میکائل IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    شما از کافر هم بد تر هستین یک برادر یک همسایه از شما کمک میخاد و یک مسلمان شما جای که این برادر مسلمان برایمان باشی از ۱۰۰تا شیطان سفت بدرتر هستید ۱۰۰ رحمت به کشور های اروپایی کافرن هست از شما هایی که اسم خودتان مسلمان گزاشتن بهترن سر تنبلی خودشون نگ بکی نمیچسباند
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      شماکه مسلمان هستید مگه نه اینکه در دین اسلام نماز خواندن وروزه ودیگر احکام شرعی مثل غسل ووضو باید بارضایت کامل مالک انجام شود تا قبول باشد درغیر اینصورت حرام است وباطل ما مالکین این سرزمین هستیم وحتی حاضر نیستیم قطر ه ای از آب وامکانات ما استفاده بشه پس لطفا شرتون رو از سرما کم کنید
    • علی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      ما کافر نیستیم، جنابعالی بهتره برگردی کشور خودت اینقدر ناحق نگو
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      الان تومیگی ازاروپاکافرترین خودتون پاش برسه ازقوم یهودهم بدترمیشین حتی اجازه ی نفس کشیدن نمیدین
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      حتما خودت کافری ، کافر صفت که به ایرانی میگی کافر
  • احمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    باید افاغنه هرچه سریعتر از کشور اخراج شوند
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    ایران داره تبدیل میشه به افغانستان ما نگران آینده بچه ها مون هستیم
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      عزیزم مگه افغانی ها جلوی درس بچه هاتون رو گرفته که درس نخونه
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      44 3
      جلوشونو نگرفتن امکاناتشون رو گرفتن معلمی که میتونه وقتش رو برای ۱۵ تا ۲۰ دانش آموز بذاره باید تمام توانش رو بین ۴۰ دانش آموز بذاره معلومه که حق بچه های ما ضایع میشه ودیگه جونی برای اون معلم بدبخت نمیمونه
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      39 4
      نه جلوی درس خوندنشونو نگرفتن امکاناتشونو گرفتن معلمی که باید همه انرژی وتوانش رو بذاره برای ۱۰ تا پانزده نهایتا ۲۰ تا دانش آموز ایرانی باید این انرژی رو بین ۴۰ دانش آموز تقسیم کنه یا دانش آموزهای ما باید روی نیمکت های ۳نفره بشینن در صورتی که نیمکتها ۲نفره اسوباید کیف و کاپشن و کلی وسایلشونو بذارن کف زمین که ۳ نفره بشینن
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    حاج آقا که نظر میدی خونت کجاست الان هر جا می بینی پر شدن مخصوصا فروشنده‌ها همه جا هستند هر فروشگاه و مغازه شیرینی قصابی میوه و... فکر کنم تو خوابی
  • مراد IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    آقای کارشناس هرچیز اندازه دارد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    آقای کار شناس اگر افغان ها کار ندارن نان ندارند ودر کشور خودشان امنیت ندارند وسر بار کشور ایران می شوند چرا زادو ولد زیاد دارند فقط یه کوله بار روی دوش انداخته با چند بچه قدو نیم قد وارد ایران شده وبدون زحمت از حق کودکان وجوانان کار گر وبد بخت ایران استفاده می کنند آن ها هم مقاومت کنند در کشور خود بمانند وآماده خور ومفت خور نباشند شما نمی خواد سنگ بیگانه را به سینه بزنی به فکر بچه های مظلوم ایران در روستاها وسیستان وبلوچستان وحتی بعضی شهر ها باش که آن ها وضعشان از مهاجر افغانی به مراتب بد تر است شماکه از مردم ایران خبر نداری حرف مفت نزن
  • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    دهه شصت به این شدت ورود نداشتند چرا دروغ میگی؟؟ خودمون داریم تو کوچه خیابان ها همه چیز رو میبینیم، نمیدونم جدیدا یه عده دارن خلاف خواسته و منافع مردم از افغانها دفاع میکنند
    • مهدی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      9 41
      افغانستانی‌ها در دوره جنگ ایران و عراق همرزم با برادران ایرانی برای دفاع از ایران عزیز شما جان وخون خود را داده و در پیروزی جمهوری اسلامی مقداری کم شریک است .پس کمی عاقلانه کامنت بده
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    این همه افغانی غیر طبیعی است ایران اشغال شده بدست انسانهای عصر حجر ما مهاجر بی سواد نمی خواهیم
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    بیاییم روراست باشیم واقعا جمعیتشون از خدنگ در فته خدایی زیاد شدن این هست بقول کارشناس باید اندزاه نیاز بزارن بیان بیتشرم میشه مصبیبت هم بکار کارگر هم فشار به مسکن ووو صورت مساله رو پاک نکنین
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    حیف افغان ها که وقتی کشورشان در آرامش بود آمد ۸ سال جنگ ایران عراق جوان های خودش فرستاد و هزار شهید داد برای ایران حال اون تو جنگ هستن و فقر جای که کمک کنید که آزاد شود کشور شون جای که بهشون پناه بدین اون هارا کمک نمیکنید آزار هم ندین انسان های بیگناه و بی پناه
  • احسان الله IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    ایشان ظاهرا در قاره دیگر زندگی میکنند یا از آخوردیگر ارتزاق
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    تا ما آدمهای مثل شما دلسوز ملت و خاک کشور داریم اوضاعمون همینه
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    جای که به افراد جنگ زده کمک کنید اون هارو که وضعیت سخت هست براشون سخت تر میکنین بعد اسم خودتون گزاشتن مسلمان اگه جای شما با افغان ها برعکس شه توقه که شما از یک برادر وکشور اسلامی داری که حمایت کنه و جای حمایت شمارو رو یفشار و و در معرض خطر بزاره چه حالی میشد افغان های توقه دارن حمایت کنید نه ضلم
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    این آتش نیاز ب دمیدن ندارد خود ب خود شعله ور است و کشور و مردم را خواهد سوزاند مخصوصا شناسنامه دار کردن افاغنه برای ایرانیها اصلا قابل هضم نیست. بیش از ده میلیون افغانی در ایرانند با نگاهی عمیق به یک دهه آینده تعداد آنها ب بیش از پنجاه میلیون نفر خواهد رسید .عمق فاجعه کجاست؟؟ مردم ب این نتیجه رسیده آمد ک خودشان باید اقدام کنند. دولت بی لیاقت کارش چیه خیانت.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    ما کارگران ساختمانی و بنا ها وغیره را بیچاره کردید باید از این کشور بروند وجواب او آقای که می گوید بدون آب ونان مانده اید وافغانستان تاجر است ما تاجر را هم می خواهیم بره به کشورش ما خودمان تاجر راریم باید بروند
  • شما ک برادر برادر میکنی اونا برادر حالیشون نیست IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    سلام تو ک برادر برادر میکنی اینا ناموس حالیشون نیس برو ببین چ خیانت ها ک میکنم حالا تو بگو برادر برادر
  • شهروند IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    درسته که ۴ دهه مهاجر افغان داشتیم ولی این دهه دیگه خیییییلی زیاد داریم جناب.
  • ح IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    23 3
    نه چه‌هراسی.بگین همه افاغنه بیان.قدمش رو جفت چشمهای خودتون
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    13 30
    وجود اتباع هزینه تولید کالاها رو آورده پایین و اتفاقا باعث ایجاد اشتغال شده بیشتربیکاران ایرانی طبق آمار مر بوط به قشر تحصیلکرده هست به طوری که گاها مجبور میشن برای رفتن سرکار بگن ما دیپلم داریم یا سواد نداریم...بنابراین رفتن اتباع اگه علمی نگاه کنیم خیلی فرقی در آمار بیکاری نداره و با بالا رفتن هزینه تولید دودش در نهایت به چشم مردم خواهد رفت . در ضمن همین الان طبق آمار اعلام شده چند میلیون مسکن خالی احتکار شده داریم طرح مالیات بر مسکن خالی هم ب همین خاطر بود اکثر ادعاهای مربوط به اتباع اگه درست بررسی کنید به همین ترتیب نادرسته مثلا چرا در استانهایی که اتباع نیستن و بعضی دوستان افتخار می کنند که ما راه نمی دیم اتباع رو بازم میزان بیکاری زیاده؟
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    20 0
    خدا لعنت کنه باعث این همه نا آرامی
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    22 9
    چیزی به اسم شناسنامه دادن به اتباع وجود نداره الان هر ارگانی یه نوع مدرکی به اتباع داده که ارگانهای دیگه قبول ندارند یا دسترسی به اطلاعاتش ندارند در حدود 17 نوع مدرک متفاوت به اتباع داده شده در نتیجه باعث ایجاد مشکلات زیادی شده کاری که قراره انجام بشه اینه که همه این مدارک قراره جمع بشه در یه کارت واحد هوشمند که اطلاعات هویتی مدارک شناسایی کارت بانکی دی ان ای و همه اطلاعات اشتغال سکونت خانواده و... درخودش داره هم باعث کنترل بیشترهست هم اینکه قراره مالیات گرفته بشه و...هر چند که الان هم ازشون مالیات عوارض شهرداری و هزینه تحصیل و دانشگاه گرفته میشه و بیشتر از اتباع ایران هم گرفته میشه منتها مردم در جریان نیستن میگن اتباع مفت و مجانی زندگی می کنند و مالیات نمیدن و رایگان درس می خونن و اینا نه برادر من اینجوری نیست الان کسایی هستند که نسل چهارم مهاجران هستند نسل چهارم فکر کنید طرف اینجا 40 سال زندگی کرده اینجا به دنیا اومده مالیات عوارض داده هنوز در گرفتن یه سیمکارت اعتباری که پول دو تا نون سنگک تو تهرانه مشکل داره اون وقت دوستان میگن اتباع دنبال شناسنامه و مجلس و انتخابات و اینا هستن!!!
  • رضا IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    11 31
    سلام متاسفانه یه جو نادرست و کاملا غلت بر علیه یه عده مهاجر که از دست ظلم طالبان وارد ایران شده درست کردن. اینایی که میگن کار نیست و اتباع کارها را اشغال کردن این حرف هم کاملا نادرست هست تو خیلی از شهرهای بزرگ کارخانه هایی هست که بخاطر نبود کارگر نیمه تعطیل هستند که چنتا از این کارخانه ها را خوده من میشناسم که ایرانی نمیره کار کنه چون ایرانی دنبال پشت میز نشینی هست. خب آقایون و خانومها این کار هست چرا نمیرید کار کنید؟ بعدش همین اتباع افغانی دوران جنگ ایران عراق کنار جوانهای وطن دوست ایرانی کنار ارتش بعث عراق جنگیدن و شهید دادن بپرسید. دوران تهدیدات داعش هم چندهزار جوان شیعه افغانستان کنار جوانهای ایرانی رفتن سوریه و بر علیه داعش جنگیدند و چند هزار شهید دادن. پس نمیتونن تهدید باشن. لطف مواظب جو نادرست باشید
  • سیامک محمدی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    20 36
    سلام به تمام دوستان عزیز ما که داریم افغانی هارو اینقدر تهدید تحقیر میکنیم این همه اشتباه است اونا هم مثل ما انسان هستند ما کشور میزبان باید با آنها همکاری باشیم این حرف ها که میگیم نان نیست کار نیست مسکن نیست این همه حرف های مفت اس که داریم می‌زنیم این ما هستیم که کار کردن در زاد ما نیست نشسته این حرف هارو می‌زنیم خدارو شکر توی مملکت کار اس غذای کافی است این ما هستیم که چشم ما افتاده به جون برادر های افغانی... زنده باد ایران
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    14 6
    اصلا شما راست میگید حق با شماست،اما شما نباید به همین سادگی مردک یا سربرگه به مهاجران بدید این کاملا خلاف قانون هست و مردم ایران به شدت مخالف این کار دولت هستند.من خودم افغانستانی متولد ایران هستم و مقیم ایران و اقامت.تو این ۴۰ سالی که تو ایران بزرگ شدیم و چه سختیهای که برای ما متحمل کردین و ماهم طاقت آوردیم و هزاررر جور مارو رخصوندین بازهم تاب نیاوردم تا مدارکاشون به مشکل نخوره،بعد همین مهاجرینی که تازه اومدن همرو تو یک سایت گذاشتین و خوشبو خرابو سولو سفته باهم قاطی کردین این کارتون به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما مردم مقیم ایران هم به شدت مخالف این هستیم که سرای اتباع جدید مدارک دادین یا سربرگه این خلاف قانون اساسی هست.امیدوارم دولت بعدی بیاد و این اوضاع بسا قاراژمیش رو هر چه سریعتر جمع کند و همه مهاجرین جدید رو دیپورت کنند به کشورشان انشاالله.من خودم رو یک ایرانی میدونم چرا که از دل آنها آگاهم و بهشون حق میدم مردم ایران عزیزان من هستند و حرف آنها برای ما مهاجرین مقیم ایران قابل احترام هست
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    29 2
    اینها فقط برای خودشیرینی این حرفا میزنن بله مهاجر بوده اما دیگه کل شهر شده افغانی باباجون نانوا نمیشه نان خرید خانه اجاره ای گیر نمیاد چرا تا حرف حقی زده شد دنبال سیاسی کردن عده ای حرف میزنن قبلا با مدرک وارد می شدن الان هیچ مدرکی ندارن
  • ایران IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    31 1
    از اینکه از افغانها را گردشگران خارجی مینامید خنده آور است. افغانها بامید کسب درآمد و خروج ارز و منافع خودش به ایران آمده ولی گردشگر بایستی برای کشور درآمد داشته باشد نه هزینه.
  • عبدالحکیم هونکزهی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    7 15
    افغانی باید از لحاظ زبان دری و دین اسلام فقه شیعه خودش را ایرانی ها یکی باشد
  • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    2 16
    این روزها هم میگذرد سیاهی ذغال میماند باز یک روزی سلامتشان میکنم به حق حضرت زهرا س
  • خیروالله IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    25 2
    روزی میا دکه تو کوچه های شهرمون با طالبان مغول بجنگیم
  • زارع IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    11 1
    تحلیل از دنده عقب
  • زارع IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    23 1
    بالا برید پایین بیایید اخراج محترمانه و تمام تحلیل درست نیست همه رو برانداز خطاب کرده و شووونیست خوب انگ میزنید اما کار روشن و تمومه اخراج