۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲

با وجود منع قلیان کشی و قلیان فروشی، قرار است سفره خانه ها استاندارد سازی شود و در آنها اتاقهای دود، تدارک دیده شود.

امید سلیمی بنی: دود به هر جا که بخواهد، می رود. با قانون و بخشنامه هم نمی شود جلوی آن را گرفت. پس از اینکه نیروی انتظامی اخطار داد رستورانهایی را که قلیان به دست مردم می دهند، پلمپ می کند، اکنون دبیر اتحادیه سفره‌خانه‌داران سنتی تهران می گوید در فکر اتاق دود برای سفره خانه هاست.
آن چنان که حسین مهرجردی، به میراث فرهنگی گفته، قرار است سفره خانه های تهران "استانداردسازی" شوند. این به معنی قرار دادن اتاقکی جهت دود کردن قلیان برای دودیها و عایق بندی کردن آن از هوای تنفسی مشتریان دیگر است.
به گفته مهرجردی، طبق این استانداردسازی بخشی از سفره‌خانه مخصوص ارائه قلیان در نظر گرفته شود تا اگر قرار است قلیانی در سفره‌خانه ارائه شود در آن محدوده مشخص باشد. هرچند این محدوده از فضای سفره‌خانه جدا نیست ولی در زمره فضاهای عمومی سفره‌خانه نیز قرار نمی‌گیرد. این محدوده باید ایزوله شده و مشخص و از فضای عمومی سفره‌خانه دور باشد.
ایده تشکیل اتاقهای دود، در حالی رسانه ای می شود که چندی پیش دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است. وزارت کشور نیز گفته بود هر نوع قلیان، اعم از میوه ای و اسانس دار و سنتی، نباید در مجامع عمومی مصرف شود.
پلیس هم پا رو روی بیل گذاشته بود تا با قلیان کشی در ملاء عام برخورد کند، هر چند تاکنون اظهار نشده مستمسک قانونی برخورد با کسانی که در بوستانها قلیان را به صورت شخصی مصرف می کنند، چیست.


دفاع تمام قد دودفروشها از قلیان
با وجود تمام مخالفتهای وزارت بهداشت، کشور، دیوان عدالت اداری و سازمانها و نهادهای دولتی دیگر با قلیان کشیدن مردم، هنوز میزان سرطان و آسیبهای اجتماعی ناشی از دودجات، مانند اعتیاد و تبعاتش، بسیار بالاست. با این وجود، دولت می گوید قلیان را از بین مردم جمع خواهد کرد تا دروازه ورود به اعتیاد را ببندد. ولی تاکنون هیچ رابطه مستقیم و اثبات شده ای بین کشیدن قلیان و روی آوردن به مواد مخدر، اثبات نشده است، ولی ارتباطات فراوانی بین شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی و روی آوردن جوانان به مواد مخدر، اثبات شده.
با وجود تمام این حرف و حدیثها، شاغلان صنوف مرتبط با قلیان می گویند در صورتی که قلیانها را جمع کنند، همه به خاک سیاه خواهند نشست.
عباس علایی، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌های سنتی استان تهران تاکید می‌کند: «با حذف قلیان از سبد خدمات ارائه‌شده به مشتریان، بسیاری از شاغلان قهوه‌خانه‌ها بی‌کار می‌شوند. در حالی که دولت از تلاش ویژه جهت ایجاد دو میلیون شغل در سال جاری سخن می‌گوید، حذف قلیان از قهوه‌خانه‌ها موجب می‌شود که خانواده‌های زیادی، منبع درآمد خود را از دست بدهند و بسیاری از شاغلان این صنف به خیل بیکاران کشور اضافه شوند.»
علایی در ادامه از فعالیت قهوه‌خانه‌های بدون مجوز سخن می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: «اگر به آمارهای رسمی توجه کنیم و واقعیت‌ها و شواهد موجود را ببینیم، در حال حاضر بسیاری از واحدهای ارائه‌کننده قلیان در شهر تهران، بدون مجوز هستند. پیش‌بینی می‌کنم که قهوه‌خانه‌های بدون مجوز، حداقل چهار برابر تعداد قهوه‌خانه‌هایی است که توانسته‌اند مجوز فعالیت را در شهر تهران بگیرند. یعنی اگر قلیان را از قهوه‌خانه‌ها حذف کنیم، تنها آن دسته از شاغلانی که در واحدهای مجوزدار فعالیت می‌کنند بیکار نمی‌شوند، بلکه مطمئنم که آمار بیکاران پس از اجرای حذف قلیان از قهوه‌خانه‌ها از مرز دو میلیون نفر در کشور هم می‌گذرد!»
رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌های سنتی استان تهران با اشاره به لزوم آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان قلیان می‌گوید: «شما می‌بینید که هوای تهران آلوده است و بسیاری از موارد بهداشتی در این کلان‌شهر مشکل اساسی و جدی دارد، اما متاسفانه بر روی مساله قلیان، حساسیت بسیار زیاد و افراطی ایجاد کرده‌اند. حتی وزارت بهداشت بر روی بسته‌های توتون و تنباکو، عبارت بدون نیکوتین و قطران را درج می‌کند و در واقع، توتونی که در کشور مصرف می‌شود، کم‌ضرر و تنها دود خالی است. در عین حال اگر مصرف قلیان مشکل دارد، اولاً خود شرکت دخانیات در ایران نباید به تولید توتون و تنباکو روی بیاورد و دوم این که مسئولان هم باید با فرهنگ‌سازی و بدون جبر و فشار، مصرف‌کننده را قانع کنند تا از استعمال قلیان منصرف شود؛ چون با زور و اجبار که مشکلی حل نمی شود.»
معلوم نیست در دعوای قلیانها، روی آوردن مردم به مواد مخدر مقصر است، سیاستهای دودستیز دولت عامل اصلی است و یا واردات دخانیات که قرار است قانونی شود و رشد سرطان را همچنان در بین مردم افزایش دهد.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 182296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    16 2
    حالا همه مشکلات اجتماعی حل شده و فقط قلیان مانده دیگه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    11 0
    به قلیون فکرکنیدتاازدرامدهای خودرسازان ومجلسیان و...دودوازسرتان بلندنشود.
  • قارتال IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    12 1
    به نظر من بهتر جلوی پخش مواد مخدر را بگیرند. البته نه با شعار. در حیرتم عوامل پخش مواد مخدر چه بصورت کلی و چه جزء را تمامی اهالی محل می شناسند به جزء نیروهای مربوطه!!! به نظر من انگیزه یی هم برای نیروی انتظامی در جمع آوری این گونه افراد نمانده چون بعد یه مدت کم دوباره طرف به انحای مختلف آزاد می شود و روز از نو پخش مواد از نو!!! در ضمن وقتی زندانی از جیب من و تو میخورد همین میشود. زندانی باید واقعا زندانی باشد.
  • حامد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    15 1
    همین قلیان رو هم بگیرین میرن سراغ چیزه بدتر.اینقدر گیر ندین برین سراغ مشکلات اصلی جامعه
  • zia IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    5 9
    من کاملا بادود کردن قلیان به هزار دلیل مخالفم 1 -بنظرم برعکس تصور بعضیها اصلا کلاس ندارد2-افت ویروس همه ناهنجاری های اجتماعی است 3-موجب بروز تن پروری وخود عامل عاطل باطل بودن است وووووووولی ایا ما میتوانیم وابزار لازمه را داریم جلو این قضیه را بگیریم .متاسفانه یکی از همسایگان ماجلو درب اپارتمان اقدام بدود کردن قلیان نموده بود که درمقام اعتراض من گفت رستورانها که نمیگذارند پس من چه کنم گفتم برو خانه ات گفت حال نمیدهد وپ.دیگری جوان پانزده ساله همین کار راتکرار کرد به مادرش گفتم گفت وا اقا مگه خلاف شرع کرده .به پلیس زنگ زدم تا امد جوانان بساط راجمع کرده بودند.بمن گفت حالا که نیستند وبا اصرار من درب مربوطه زد تذکر دهد فرداش ماشیم را پنچر کردند بنابرین متاسفانه ریشه بد جوری خرابه ودرست نمیشه.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    17 1
    بازم بحث منحرف کردن اذهان عمومی دیگه به جای بررسی 3000000000000 تومان اختلاس پیگیر این مسایل میشیم؟؟؟؟؟؟